پاول دوروف کیست؟

پاول دوروف کیست؟
توسط

خلاصه‌ زندگینامه‌ی پاول دوروف

پاول والریویچ دوروف یک کارآفرین فرانسوی-اماراتی متولد روسیه است که به دلیل بنیانگذار سایت شبکه اجتماعی VK و پیام رسان تلگرام شناخته شده است. او برادر کوچکتر نیکولای دوروف است. برادران دوروف برای چند سال پس از برکناری وی از سمت مدیرعاملی VK در سال ۲۰۱۴، به عنوان شهروندان سنت کیتس و نویس، در تبعید خودخواسته به سراسر جهان سفر کردند. در سال ۲۰۱۷، پاول به عنوان نماینده فنلاند به مجمع جهانی اقتصاد (WEF) رهبران جوان جهانی پیوست.

دوروف در آگوست ۲۰۲۱ تابعیت فرانسه را دریافت کرد. از ۲۷ آگوست ۲۰۲۲، دارایی خالص او ۱۵.۱ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

حرفه‌ی دوروف

VK
در سال ۲۰۰۶، دوروف VKontakte را راه‌اندازی کرد که بعداً با نام VK شناخته شد، که در ابتدا تحت تأثیر فیس‌بوک قرار گرفت. در زمانی که او و برادرش نیکولای وب سایت VKontakte را ایجاد کردند، ارزش شرکت به ۳ میلیارد دلار رسید.

در سال ۲۰۱۱، زمانی که دولت خواستار حذف صفحات سیاستمداران مخالف پس از انتخابات دوما در سال ۲۰۱۱ شد، با پلیس سن پترزبورگ درگیر شد. دوروف تصویری از سگی را منتشر کرد که زبانش را بیرون آورده بود و یک هودی پوشیده بود و پلیس پس از یک ساعت وقتی او در را باز نکرد، آنجا را ترک کرد.

در سال ۲۰۱۲، دوروف علناً تصویری از خود منتشر کرد که انگشت میانی خود را دراز کرده بود و آن را پاسخ رسمی خود به تلاش‌های گروه Mail.ru برای خرید VK خواند. در دسامبر ۲۰۱۳، دوروف تصمیم گرفت ۱۲٪ خود را به ایوان تاورین بفروشد (در آن زمان ۴۰٪ از سهام متعلق به Mail.ru Group و ۴۸٪ به United Capital Partners بود). بعداً تاورین این سهام را به گروه Mail.ru فروخت.

اخراج از VK
در ۱ آوریل ۲۰۱۴، دوروف استعفای خود را به هیئت مدیره تسلیم کرد. در ابتدا، با توجه به این واقعیت که شرکت تایید کرد که او استعفا داده است، تصور می شد که مربوط به جنگ روسیه و اوکراین است که در فوریه آغاز شده بود. با این حال، خود دوروف در ۳ آوریل ۲۰۱۴ ادعا کرد که این یک شوخی اول آوریل است.

در ۱۶ آوریل ۲۰۱۴، دوروف به طور علنی از ارائه اطلاعات شخصی معترضان اوکراینی به آژانس های امنیتی روسیه و مسدود کردن صفحه الکسی ناوالنی در VK خودداری کرد. در عوض، او دستورات مربوطه را در صفحه VK خود پست کرد و ادعا کرد که این درخواست ها غیرقانونی است.

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۴، دوروف از سمت مدیرعاملی VK برکنار شد. این شرکت ادعا کرد که بر اساس نامه استعفای او یک ماه قبل که او نتوانست آن را به خاطر بیاورد، عمل کرده است. دوروف سپس ادعا کرد که این شرکت عملاً توسط متحدان ولادیمیر پوتین تصاحب شده است، و نشان داد که برکناری او هم نتیجه امتناع وی از تحویل دادن اطلاعات شخصی کاربران به مجری قانون فدرال و هم امتناع وی از ارائه اطلاعات شخصی افرادی است که عضو آن بودند. از یک گروه VK اختصاص داده شده به جنبش اعتراضی یورومیدان. دوروف سپس روسیه را ترک کرد و اظهار داشت که "هیچ برنامه ای برای بازگشت ندارد" و "این کشور در حال حاضر با تجارت اینترنتی ناسازگار است".

تلگرام
او پس از ترک روسیه، شهروندی سنت کیتس و نویس را از طریق اهدای ۲۵۰۰۰۰ دلار به بنیاد تنوع صنعت شکر این کشور به دست آورد و ۳۰۰ میلیون دلار پول نقد در بانک های سوئیس تضمین کرد. این به او اجازه داد تا روی ایجاد شرکت بعدی خود، تلگرام، متمرکز بر یک سرویس پیام رسانی رمزگذاری شده به همین نام تمرکز کند. دفتر مرکزی تلگرام در برلین بود و بعداً به دبی منتقل شد. در ژانویه ۲۰۱۸ فاش شد که در تلاش برای کسب درآمد از موفقیت روزافزون تلگرام، دوروف ارز رمزنگاری شده "Gram" و پلتفرم TON را راه اندازی کرده است. در مجموع ۱.۷ میلیارد دلار از سرمایه گذاران جذب کرد. با این حال، این سرمایه‌گذاری‌ها توسط تنظیم‌کننده آمریکایی SEC که در دادگاه‌ها استدلال کرد که Grams قوانین تامین مالی ایالات متحده را دور زده و باید پول را به سرمایه‌گذاران خود بازگرداند، متوقف شد.

در سال ۲۰۱۸، روسیه تلاش کرد تلگرام را مسدود کند، زیرا این شرکت از همکاری با سرویس های امنیتی روسیه خودداری کرد. در نامه‌ای که توسط یکی از کارمندان FSB RF فاش شده، آمده است که این بلاک در واقع به قصد شرکت برای راه‌اندازی شبکه باز تلگرام مرتبط است. در طول دوره تلاش برای مسدود کردن، وزارت امور خارجه روسیه به اجرای کانال های رسمی در برنامه ادامه داد. این دستور بلوک در سال ۲۰۲۰ پس از دو سال تلاش برای مسدود کردن لغو شد، که طبق گزارش ها سرویس با استفاده از جلوبندی دامنه از آن فرار کرد. دلیل اعلام شده موافقت تلگرام با «مقابله با تروریسم و ​​افراط گرایی» در این پلتفرم بود.


پست های توصیه شده