تحول دیجیتال

birhosting-article-Digital transformation
توسط

تحول دیجیتال ادغام فناوری های دیجیتال در تمام جنبه های عملیات تجاری است. این به معنای شناسایی نحوه استفاده از فناوری‌ها برای ارائه محصولات و خدمات جدید، بهبود محصولات و خدمات موجود و ساده‌سازی فرآیندها است.

birhosting-article-Digital transformation

تحول دیجیتال تعریف شده

دگرگونی دیجیتال به اصطلاحی جذاب برای توصیف پیاده‌سازی فناوری‌های دیجیتال برای مهندسی مجدد فرآیندهای موجود یا توسعه خدمات جدید که مشتریان را بهتر درگیر می‌کند، از کارمندان پشتیبانی می‌کند، عملیات کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد و ارزش کسب‌وکار را به سمت نهایی سازمان هدایت می‌کند، تبدیل شده است.

تحول دیجیتال در اواسط دهه ۲۰۱۰ به یک ابتکار استراتژیک کلیدی تبدیل شد، زیرا ارتباطات سیار، ابر، تجزیه و تحلیل داده‌ها و سایر فناوری‌های اطلاعاتی پیشرفته شروع به کار کردند و کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان را قادر ساختند به راحتی از طریق کانال‌های دیجیتال درگیر شوند.

تحول دیجیتال از آن زمان تاکنون به عنوان یک هدف اصلی باقی مانده است و در سال ۲۰۲۰ شتاب گرفت، زیرا کار، تجارت و فعالیت های روزمره به صورت آنلاین در پاسخ به قرنطینه های COVID-19 تغییر مکان دادند. و در یک کلیپ سریع پس از همه گیری ادامه می یابد زیرا هوش مصنوعی و فناوری های وب همه جانبه نوید فرصت ها و اختلالات جدید را می دهد.

تیم اسمیت، یک اصل در شرکت خدمات حرفه‌ای Deloitte می‌گوید: «تحول دیجیتال توانایی اتخاذ و به‌کارگیری صحیح فناوری‌ها برای تکامل مداوم و ابداع مجدد شرکت برای رشد یا استراتژی رقابتی است.

birhosting-article-Digital transformation

به‌علاوه، تحول دیجیتال نشان‌دهنده بازنگری در مورد نحوه استفاده سازمان‌ها از فناوری، افراد و فرآیندها در تعقیب مدل‌های کسب‌وکار جدید و جریان‌های درآمدی جدید است – فرصت‌های رشدی که خود ناشی از تغییرات در انتظارات مشتریان برای محصولات و خدمات هستند.

شریل کینگستون، مدیر تحقیقات ۴۵۱ Research، بخشی از SP Global Market Intelligence، می‌افزاید: «هدف نهایی تحول دیجیتال این است که باهوش‌تر باشیم و تجربه کلی را بهبود دهیم».

به‌طور ایده‌آل توسط مدیر عامل و با مشارکت CIOها، CHROها و سایر رهبران ارشد رهبری می‌شود، تحول دیجیتال نیازمند همکاری بین بخشی برای جفت کردن فلسفه‌های متمرکز بر کسب‌وکار با مدل‌های توسعه سریع برنامه‌ها است.

چرا تحول دیجیتال مهم است

ورود اینترنت تجاری در اواخر قرن بیستم و به دنبال آن پهنای باند پرسرعت و فناوری های تلفن همراه در دهه اول قرن بیست و یکم، موج های اولیه دیجیتالی شدن را به همراه داشت، زیرا مردم شروع به تغییر از تعاملات حضوری و آنالوگ به تراکنش های آنلاین کردند.

رایانش ابری، که امکان دسترسی به برنامه‌ها و داده‌ها را در هر مکان و هر زمان ممکن می‌سازد، همراه با تلفن هوشمند تا حد زیادی موج بعدی تحولات دیجیتال را به همراه داشت. شرکت‌هایی که روی فناوری‌های مدرن سرمایه‌گذاری نمی‌کردند و فرآیندهای خود را دیجیتالی نمی‌کردند، نمی‌توانستند رقابت کنند، زیرا کل صنایع توسط مدل‌های تجاری جدید که از رایانش ابری و قابلیت‌های تحلیلی نوظهور برای ارائه خدمات و تجربیات بهبودیافته و کاملاً جدید استفاده می‌کردند، مختل شدند. آمازون به استعاره ای از بازارهایی تبدیل شد که در پی شروع دیجیتالی شدن به هم ریخته بودند.

امروزه، شرکت‌ها باید به مهندسی مجدد فرآیندهای خود با تکامل فن‌آوری‌ها ادامه دهند و راه‌های جدیدی را برای تعامل با مشتریان، کارمندان و شرکای تجاری فعال و مرتبط و سودآور باقی بمانند.

"ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم که در آن فناوری در تمام جنبه های زندگی ما گنجانده شده است. شرکت ها از این امر مستثنی نیستند. آنها باید فناوری را در آغوش بگیرند زیرا آنچه که می خواهند به دست بیاورند طیف وسیعی از بقا و کارآیی صرف تا تجسم مجدد فوق العاده ارزشمند کسب و کارشان را شامل می شود." نظرسنجی که در آن ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که به سمت نوآوری های ابری در قالب مدل های کسب و کار جدید پیشرفت کرده اند، که بر قدرت رو به رشد ابر برای ایجاد درآمد جدید تأکید می کند.
تحقیقات دیگر الزامات مشارکت در تحول دیجیتال را تأیید می کند.

birhosting-article-Digital transformation

S&P Global Market Intelligence دریافته است که سازمان‌هایی که به‌صورت دیجیتالی هدایت می‌شوند، در بسیاری از معیارهای کلیدی، از جمله رضایت مشتری، میانگین زمان پاسخگویی به سؤالات مشتری، ارزش طول عمر مشتری، جذب مشتری و ROI بازاریابی، از سازمان‌هایی که به‌صورت دیجیتالی تأخیر دارند، بهتر عمل می‌کنند.

کینگ استون می‌گوید: «شرکت‌ها در تحول دیجیتال شرکت می‌کنند تا مطمئن شوند مشتریان و کارمندانشان راضی هستند، زنجیره‌های تأمین کارآمدی دارند و مطمئن شوند که به طور مؤثر عمل می‌کنند». و شرکت‌هایی که پیشرفته‌تر هستند، دارای فرهنگ اختلال هستند، نتایج بهتر، ارزش اعتباری بالاتر و بازده سهام بالاتری دارند.»

استراتژی تحول دیجیتال

برای موفقیت در تحول دیجیتال، سازمان ها باید شناسایی کنند که چه فرآیندهایی را باید تغییر دهند، چشم اندازی برای وضعیت نهایی خود ایجاد کنند و تعیین کنند که چه فناوری هایی از آن هدف پشتیبانی می کنند. سپس آنها باید قابلیت‌های دیجیتال پشتیبان را به شیوه‌ای چابک با انتشار تدریجی و تنظیمات ویژگی‌ها بر اساس بازخورد کاربر توسعه و ارائه دهند.

شاه توضیح می دهد: «یک استراتژی تحول دیجیتال خوب، استراتژی ای است که ارزش افزایشی را در چارچوبی جامع و رسمی ارائه دهد. "شما باید قبل از راه رفتن بخزید و قبل از دویدن باید راه بروید. این به ذینفعان این فرصت را می دهد تا تغییر را هضم کنند و ارزش آن را درک کنند.»

شاه به رویکرد چند افقی شرکتش به عنوان نمونه ای از چارچوب تحول دیجیتال اشاره می کند.

birhosting-article-Digital transformation

او می گوید اولین گام یا Horizon 1، «در مورد قرار دادن یک هسته دیجیتال قوی با ابر، به عنوان بافت دیجیتالی متحد است. سازمان‌ها بر مدرن‌سازی فناوری اصلی - زیرساخت‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها - تمرکز می‌کنند و در عین حال بارهای کاری را به ابر منتقل می‌کنند تا به کشش تجاری و انعطاف‌پذیری عملیاتی بیشتری دست یابند.

بعد، «Horizon 2 در مورد مدل‌های تجاری نوآور است. به گفته شاه، سازمان‌ها قدرت فن‌آوری‌های دیجیتال را برای ایجاد تحول در سطح مدل عملیاتی ترکیب می‌کنند و مزایای قابل‌توجهی را از نوآوری و بهبود تجربه مشتری و بینش تجاری به دست می‌آورند.

سپس Horizon 3 وجود دارد که شاه می گوید: «در مورد تغییر ساختارهای صنعت و ایجاد ارزش نمایی با هماهنگی یا مشارکت در اکوسیستم های شریک است. این اکوسیستم‌ها می‌توانند از بازیکنان سنتی و غیرسنتی، از جمله رقبا، تشکیل شوند تا دگرگونی مرتبه بالاتر را ممکن کنند.»

کارشناسان بر لزوم اطمینان از همسویی ابتکارات تحول دیجیتال با اهداف شرکت و چشم انداز استراتژیک شرکت تاکید می کنند.

گزارش ۲۰۲۳ Deloitte اهمیت این همسویی را کمیت می‌کند و خاطرنشان می‌کند: «سخت‌ترین بخش هر تحول، تصمیم‌گیری در مورد شروع آن نیست. درک اینکه آیا بازده متمایز سرمایه گذاری خود را می بینید یا خیر. سازمان‌ها اغلب برای تعیین اینکه کدام اقدامات بیشترین تأثیر را دارند و کدام سرمایه‌گذاری بیشترین ارزش سازمانی را به همراه دارد، در تلاش هستند.

در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ برای هاروارد بیزینس ریویو، نویسندگان و رهبران کسب‌وکار، ناتان فور، اندرو شیپیلوف، دیدیه رویار و آنتوان همون لورن در مورد آنچه که به عنوان چهار ستون تحول دیجیتال موفق می‌دانند، بحث کردند.

آنها ارتقای فناوری اطلاعات، عملیات دیجیتالی کردن، بازاریابی دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌های جدید را فهرست کردند و نوشتند که «کدام ستون نقطه شروع مناسب برای شرکت شما به زمینه، نیازها و همچنین بلوغ دیجیتالی شما بستگی دارد. به طور معمول، شرکت‌ها با اولین ستون‌هایی که ما توضیح می‌دهیم، در ابتدای سفر تحول دیجیتال خود مقابله می‌کنند، اگرچه با بلوغ آنها ممکن است به طور مداوم برای افزودن ستون‌های اضافی ارتقا پیدا کنند.


پست های توصیه شده