آدا لاولیس(Ada Lovelace) کیست؟

birhosting-biography-AdaLovelace
توسط

آدا لاولیس (تولد ۱۸۱۵ در لندن؛ وفات ۱۸۵۲)، دختر شاعر مشهور لرد بایرون، آگوستا آدا بایرون می باشد. کنتس لاولیس - معروف به "آدا لاولیس" - استعداد خود را برای ریاضیات در سنین پایین نشان داد. او مقاله ای در مورد اختراع چارلز بابیج ترجمه کرد و نظرات خود را به آن اضافه کرد. از آنجا که او مفاهیم کامپیوتری زیادی را معرفی کرد، به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر در نظر گرفته می شود.
پدر لاولیس بعد از جدایی از مادرش انگلستان را ترک کرد و در ۸ سالگی آدا در یونان در گذشت. بنابراین آدا هیچ وقت پدرش را ندید.
لاولیس به عنوان یک دختر اشرافی تربیتی متفاوت داشت، به اصرار مادرش معلمان به او ریاضیات و علوم را آموزش دادند. چنین موضوعات چالش برانگیزی در آن زمان برای زنان اشرافی مرسوم نبود، اما مادرش معتقد بود که شرکت در مطالعات دقیق مانع از ایجاد خلق و خوی بداخلاق و غیرقابل پیش بینی پدرش در لاولیس می شود. او همچنین مجبور شد برای مدت طولانی بی حرکت دراز بکشد زیرا مادرش معتقد بود که این کار به او کمک می کند تا کنترل خود را افزایش دهد.

لاولیس از همان ابتدا استعداد خود را در اعداد و زبان نشان داد. او از ویلیام فرند، ویلیام کینگ، پزشک خانواده؛ و مری سامرویل، که ستاره شناس و ریاضیدان اسکاتلندی بود و یکی از اولین زنانی بود که در انجمن سلطنتی نجوم پذیرفته شد، آموزش دریافت می کرد.

در حدود ۱۷ سالگی، آدا با چارلز بابیج، ریاضیدان و مخترع آشنا شد. این زوج با هم دوست شدند و لاولیس از طریق بابیج شروع به مطالعه ریاضیات پیشرفته نزد استاد دانشگاه لندن آگوستوس دی مورگان کرد.

لاولیس مجذوب ایده های بابیج بود. او که به عنوان پدر کامپیوتر شناخته می شود، موتور تفاضلی را اختراع کرد که برای انجام محاسبات ریاضی بود. لاولیس این فرصت را پیدا کرد که قبل از اتمام کار به دستگاه نگاه کند و مجذوب آن شد. بابیج همچنین طرح هایی را برای دستگاه دیگری به نام موتور تحلیلی طراحی کرد که برای انجام محاسبات پیچیده تر طراحی شده است.

بعداً از لاولیس خواسته شد که مقاله‌ای در مورد موتور تحلیلی بابیج که توسط مهندس ایتالیایی لوئیجی فدریکو منابرا برای یک مجله سوئیسی نوشته شده بود، ترجمه ای انجام دهد. او نه تنها متن اصلی فرانسوی را به انگلیسی ترجمه کرد، بلکه افکار و ایده های خود را نیز روی دستگاه اضافه کرد. یادداشت های او سه برابر بیشتر از مقاله اصلی بود. کار او در سال ۱۸۴۳ در یک مجله علمی انگلیسی منتشر شد.

لاولیس در یادداشت های خود توضیح داد که چگونه می توان کدهایی برای دستگاه ایجاد کرد تا حروف و نمادها را به همراه اعداد مدیریت کند. او همچنین روشی را برای موتور برای تکرار یک سری دستورات ارائه داد، فرآیندی که به عنوان حلقه‌بندی شناخته می‌شود که امروزه برنامه‌های کامپیوتری از آن استفاده می‌کنند. لاولیس همچنین مفاهیم جالب دیگری را نیز در مقاله ارائه کرد. او برای کارهایش اغلب به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر در نظر گرفته می شود.
مقاله لاولیس زمانی که او زنده بود توجه کمی را به خود جلب کرد. در سال‌های آخر زندگی، او سعی کرد طرح‌های ریاضی زیادی را ارائه بدهد اما متأسفانه، طرح های او شکست خورد و او را در معرض خطر مالی قرار داد. با این حال، سلامتی لاولیس پس از یک حمله وبا در سال ۱۸۳۷ دچار مشکل شدو او در ۲۷ نوامبر ۱۸۵۲ بر اثر سرطان رحم در لندن درگذشت. او در کنار پدرش در قبرستان کلیسای سنت مریم مجدلیه در هاکنال انگلستان به خاک سپرده شد.

کمک های لاولیس در زمینه علوم کامپیوتر تا دهه ۱۹۵۰ کشف نشد. یادداشت های او توسط B.V. Bowden دوباره به دنیا معرفی شد، که آنها را در Faster Than Thought: A Symposium on Digital Computing Machines در سال ۱۹۵۳ منتشر کرد. از آن زمان، آدا افتخارات پس از مرگ بسیاری را برای کار خود دریافت کرده است. در سال ۱۹۸۰، وزارت دفاع ایالات متحده یک زبان کامپیوتری جدید توسعه یافته را به نام لاولیس "Ada" نامید.


پست های توصیه شده