دسترسی به استارلینک در اوکراین قطع شده بود

BirHosting News starlink_ukraine index
توسط

چند هفته قبل ایلان ماسک گفته بود در صورت عدم دریافت بودجه، استارلینک سرویس‌دهی در اوکراین را متوقف می‌کند. البته پس از مدتی از حرفش عقب‌نشینی کرد و گفت بدون کمک مالی هم اسپیس ایکس به سرویس‌دهی ادامه می‌دهد. اما گزارشی جدید می‌گوید در تاریخ ۲ آبان (۲۴ اکتبر) ارتش اوکراین بخاطر آفلاین شدن ۱۳۰۰ ترمینال استارلینک، بخشی از دسترسی‌اش به اینترنت را از دست داده بود که دلیل آن، مسائل مالی بوده است.

BirHosting News starlink_ukraine

دردسرهای ارتش در پی قطع دسترسی به استارلینک در اوکراین

ایلان ماسک در تاریخ ۲۳ مهر پس از انتقادهای فراوان، رسما در توییتی اعلام کرد که به ارائه رایگان استارلینک در اوکراین آن هم بطور نامحدود ادامه می‌دهد، هرچند در همان زمان هم برخی گزارش‌ها به این موضوع اشاره داشتند که اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در این کشور رایگان نیست.

ایلان ماسک حتی یک هفته بعد و در تاریخ ۲ آبان دوباره در توییتی تایید کرد که حتی اگر پنتاگون کمک مالی نکند، باز هم استارلینک در اوکراین قطع نمی‌شود. اما ظاهرا در همان روز بخاطر مسائل مالی، دسترسی ۱۳۰۰ ترمینال به اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس قطع می‌شود.

به گزارش CNN، قطعی اینترنت ماه گذشته میلادی یک مشکل بزرگ برای ارتش اوکراین به وجود آورده. در ماه مارس اوکراین ۱۳۰۰ ترمینال از یک شرکت بریتانیایی خریداری می‌کند و اسپیس ایکس از این کشور می‌خواهد که برای استفاده از آن‌ها، ماهی ۲۵۰۰ دلار هزینه بپردازد. اما پس از مدتی اوکراین دیگر نمی‌تواند ماهی ۳.۲۵ میلیون دلار به اسپیس ایکس پول بدهد و از وزارت دفاع بریتانیا درخواست کمک می‌کند.

وزارت دفاع بریتانیا پس از مذاکرات پرداخت هزینه بخشی از ترمینال‌ها را برعهده می‌گیرد اما ظاهرا تمام هزینه‌ها از سوی بریتانیا پرداخت نمی‌شود.

بنابراین طبق این گزارش، ظاهرا برخلاف وعده‌های ایلان ماسک مبنی بر ارائه رایگان استارلینک در اوکراین، حداقل این سرویس برای ارتش این کشور کاملا رایگان نبوده و اسپیس ایکس هزینه سرویس‌دهی در اوکراین را دریافت کرده و برای ادامه این کار به دنبال دریافت بودجه از پنتاگون است. البته در حال حاضر ارتش اوکراین بدون پرداخت کامل هزینه‌ها به استفاده از استارلینک ادامه می‌دهد.


پست های توصیه شده