عدم ایندکس شدن صفحات مشابه برای بهبود SEO

BirHosting tutorials seo 9
توسط

در این آموزش قصد داریم که به مفهوم عدم ایندکس شدن و دلایل آن بپردازیم .ایندکس شدن یعنی سایت شما توسط موتور های جستجو شناسایی شده همچنین در یکی از سرورهای آنان ذخیره شود. برای اجتناب از ایندکس شدن سایت مثلا به وسیله ی گوگل به معنی عدم نمایش سایت شما در نتایج جستجو نیست زیرا هنوز هم این امکان وجود دارد که سایت شما در صفحه نتایج ظاهر شود .اما ایندکس نشدن یعنی موتور های جستجو از سایت شما یک کپی در سرورهای خود نخواهند داشت.

birhosting noindex page seojpg

بهتر است این موارد را ایندکس نکنید!

صفحه آرشیو نویسنده :

در صورتی که شما تنها نویسنده ی سایت هستید، احتمالا محتوای صفحه ی آرشیو نویسنده ی شما با مطالب درج شده در بلاگ سایت شما، یکسان است. در این حالت ایندکس شدن آرشیو نویسنده ممکن است از دیدگاه گوگل duplicate content تلقی کند. بنابراین در چنین حالاتی لازم است که آرشیو نویسنده را ایندکس نشود.

برخی از post type ها :

post type هایی که در رتبه ی شما در نتایج جستجو موثر نمی باشد را می توان نو ایندکس کرد. به عنوان مثال در سایت شما توصیه نامه های مشتریان یا اعضای تیم به عنوان post type تعریف شده است. در این حالت این موارد نیاز به ظاهر شدن ندارند زیرا که در رتبه سایت شما بی تاثیر است. خصوصا که دسترسی مستقیم از صفحه ی جستجو به محتوای این صفحات، مفهوم خیلی خاصی هم ندارد.

صفحات تشکر از کاربر :

در بیشتر سایتها صفحاتی حاوی متون تشکر و یا خوس آمد گویی برای کاربر وجود دارد.این صفحات بجز عملیات واسطی که انجام میدهند، عموما فاقد هر نوع ارزش دیگر بوده و بهتر است نو ایندکس بشوند.

صفحات ورود به سایت و صفحات مدیریتی :

اگر سایت شما سرویسی عمومی که نیاز به لاگین کاربران داشته باشد نیست، نیازی هم نیست که صفحات ورود آن در نتایج موتورهای جستجو پدیدار شوند. بنابراین شما میتوانید آنرا نو ایندکس کنید.

صفحاتی که جهت پیروی از برخی قوانین در سایت درج شده اند :

صفحاتی از سایت از جمله صفحه قوانین و مقررات، اعلام شکایات و این چنبن مواردی از این دست معمولا فقط جهت پیروی از برخی قوانین در سایت شما درج شده اند. البته که تصمیم گیری در مورد عدم ایندکس شدن این صفحات کاملا بر عهده ی خود شماست اما عموما کاربران نیازی ندارند که با سرچ در موتورهای جستجو قادر به یافتن این صفحات باشند. بهتر است امکان دسترسی به این صفحات تنها از طریق مراجعه به خود سایت میسر باشد.

چند توصیه نامه

توسعه یا کار روی یک نسخه از سایت:

اگر روی یک سایت آزمایشی کار می کنید که ممکن است محتوای آن هم شاید از سایت اصلی کپی باشد، و شما نیز روی رفع اشکلات آن کار می کنید، بهتر است از ایندکس آن جلوگیری کنید، این کار به سایت اصلی شما و اعتباری که دارد کمک می کند صدمه ای نبیند. حتی مواقعی که بخواهید سایت خود را آپدیت کنید و تغییراتی مثل تغییر دامنه، دسترسی ها، قالب سایت و حتی برند سایت را ریبرندینگ کنید، توصیهمی شود که آن را وارد مرحله ای کنید که برای گوگل قابل ایندکس نباشد.

سایت های اختصاصی:

به طور معمول شرکتها برای کارمندان خود یک سایت و اشتراک دارند که نمی خواهند در گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو حضور داشته باشند.

سایت های تست و بی هدف:

معمولا توصیه می شود از ایندکس شدن یا تلاش برای ایندکس سایت های آزمایشی و بی هدف که برای انجام تست های مختلف راه اندازی شده اند پرهیز کنید. که بهتر است که سایت های آزمایشی خود را با یک برگه خوش آمدگویی یا چیزی مثل یک برگه فرود بهینه سازی کرده و دسترسی ایندکس آن را هم برای خزنده ها و ربات ها مسدود کنید.