فایروال نرم افزاری چیست؟

birhosting articels software firewall
توسط

فایروال نرم افزاری فایروالی است که روی کامپیوتر یا سرور نصب می شود و وظیفه امنیت شبکه را بر عهده دارد. این با طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های امنیتی فناوری کار می‌کند تا امنیت قوی‌تر و منسجم‌تری را برای همه شرکت‌ها فراهم کند. در ادامه کمی درباره firewall صحبت خواهیم کرد.

فایروال در ابتدایی ترین شکل خود اتصالات شبکه را مسدود می کند، اعم از وب‌سایت ها، ایمیل یا انتقال فایل‌ها، که این بر اساس سیاست‌های امنیتی از پیش تعیین‌شده توسط مدیران شبکه می باشد. یک فایروال در تمام اشکال خود در نهایت برای محافظت از داده ها در حالت استراحت و حالت  انتقال  سرور طراحی شده است.

یک فایروال همچنین داده‌های مربوط به ترافیک شبکه را ثبت می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد تا تمام فعالیت‌ها را از نزدیک نظارت کنند و حملات را قبل از شروع متوقف کنند. انواع مختلفی از فایروال ها برای انتخاب وجود دارد.

این یک تصور غلط رایج است که فقط شرکت های بزرگ یا چند ملیتی به فایروال نیاز دارند. در حالی که  پیشرفت سریع تهدید سایبری استفاده از فایروال را برای شرکت‌ها در هر اندازه ضروری می کند. همه گیری اخیر این تهدیدات نیز شرکت هارا به به سمت استراتژی امنیت سایبری دیجیتالی یا ابری‌تر انجام داده است.

فایروال نرم افزاری

همانطور که گفتیم فایروال نرم افزاری فایروالی است که روی کامپیوتر یا سرور نصب می شود و وظیفه امنیت شبکه را بر عهده دارد. هنگامی که یک فایروال نرم افزاری بر روی سرور نصب می شود، مانند یک چتر حفاظتی روی تمام رایانه های دیگر متصل به شبکه باز می شود. این کار باعث نظارت بر  ترافیک ورودی و خروجی  برای خطرات احتمالی یا رفتار کاربر مشکوک می شود و همچنین تنظیم سیاست های امنیتی را بسیار آسان تر، سریع تر و انعطاف پذیرتر می کند.

شرکت‌ها عاشق هزینه اولیه کمتر با محدودیت‌های کمی در تعداد دستگاه‌هایی هستند که باید محافظت شوند. این نوع فایروال نیز بسیار مناسب است زیرا به فضای بسیار کمی نیاز دارد (مانند یک برنامه کامپیوتری)، و می تواند از راه دور بر روی هر تعداد دستگاه نصب شود و این بسیار متفاوت از همتای خود، فایروال سخت افزاری است، که در نوع خود عناصر منحصر به فردی دارد.

انواع فایروال نرم افزاری

کامپیوترها با بسیاری از پورت‌های شناخته شده ارتباط دارند. فایروال نرم‌افزاری تمایل دارد که این ارتباط بدون این‌که به کاربر هشدار یا اخطار دهد، انجام گیرد. برای مثال، کامپیوترها به صفحات وب از طریق پورت ۸۰ دسترسی دارند و از پورت ۴۴۳ برای ایجاد امنیت ارتباط استفاده می‌کنند. یک کامپیوتر خانگی انتظار دارد که دیتا را از طریق این پورت‌ها دریافت کند. یک فایروال نرم‌افزاری به‌احتمال زیاد هرگونه دسترسی را از طریق پورت ۴۲۱ مسدود می‌کند؛ چون کامپیوتر خانگی انتظاری جهت دریافت دیتا از پورت ۴۲۱ را ندارد. علاوه بر این، پورت ۴۲۱ در گذشته توسط تروجان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فایر وال های نرم افزاری در دونوع شبکه و شخصی مورد استفاده قرار می گرفت:

۱- فایروال های شخصی یا دسکتاپی

فایروال های شخصی صرفاً روی سیستم عامل نصب می‌شوند و می‌توانند از یک کامپیوتر متصل به اینترنت محافظت کنند. فایروال شخصی برای کسانی که مدت زمان زیادی از طریق DSL یا مودم کابلی به اینترنت وصلند بسیار مهم است زیرا این اتصال از یک آی پی استاتیک استفاده می‌کند و در نتیجه مستعد حملات هکرها است. بیشتر PC ها و Mac ها دارای فایروال تعبیه شده هستند که کامپیوتر شما را از حملات سایبری حفظ می‌کنند اما شما می‌توانید از فایروال های شخصی برای افزودن لایه به این حفاظت استفاده کنید. این فایروال ها را می‌توانید دانلود یا خریداری کنید.

۲- فایروال‌های نرم افزاری تحت شبکه

فایروال‌های نرم افزاری تحت شبکه می‌توانند یک شبکه را تحت کنترل خود گرفته و از آن محافظت کنند. فایروال شبکه امنیت تمام شبکه را تامین می‌کند در نتیجه می‌تواند مبتنی بر نرم افزار یا مبتنی بر سخت افزار باشد.


پست های توصیه شده