Switch چیست؟

BirHosting switch
توسط

سوییچ شبکه , یک دستگاه سخت افزاری شبکه است که اجازه می دهد ارتباط بین دستگاه های مختلف در یک شبکه محلی مانند شبکه خانگی یا شرکتی را  تامین کنید . در حقیقت سوییچ شبکه ، یک دستگاه سخت افزاری کوچک است که وظیفه متمرکز کردن ارتباطات بین دستگاههای مختلف متصل شده دریک شبکه محلی (LAN) را برعهده دارد . هدف از استفاده از سوییچ شبکه کاهش پهنای باند مصرفی شبکه ها می باشد.

سوییچ ، داده را از پورت متصل به دستگاه فرستنده گرفته و آن را به پورت متصل به دستگاه‌ مقصد ارسال می‌کند سوییچ را می‌توان شکل پیشرفته‌ تروکارآمدتر هاب قلمداد کرد.به عبارت دیگربرای اتصال Nodeها درشبکه به هم ، ازدستگاه‌هایی چون هاب و سوییچ و روتر و … استفاده می‌شود .

switchbirhosting

کاربرد سوئیچ

Switch برای اتصال دستگاهای مختلف از قبیل رایانه , مسیریاب , چاپگرهای تحت شبکه , دوربین های مدار بسته و .... در شبکه های کابلی مورد استفاده واقع می شود.

Switch بطور معمول در لایه دوم مدل OSI کار می کند ولی Switch هایی با قابلیت کارکرد در لایه های مختلف حتی لایه هفتم هم وجود دارد.پرکاربردترین Switch در بین لایه های مختلف بجز لایه دوم می توان به Switch layer3 اشاره کرد که در بسیاری موارد جایگزین مناسبی برای روتر می باشند.

از Switch می توان در یک شبکه خانگی کوچک تا در شبکه های بزرگ با Backbone های چند گیگابایتی استفاده کرد.

switchbirhosting

کارکرد سوئیچ

سوئیچ در جدول مک آدرس های دستگاه های متصل شده و آن را نگه داری می کند و پکت های TCP/IP یا فریم های ورودی که دارای اطلاعات مقصد هستند را خوانده و با توجه به مک آدرس مقصد آن ها را از یک یا چند پورت که مقصد آن ها می باشد به بیرون می فرستد.سوئیچ از اطلاعات مقصد پکت ها و جدول مک آدرس های دستگاه های متصل شده که در خود دارد برای مشخص کردن پورت هایی که قرار است پکت ها به آن ها فرستاده شود استفاده می کند.

switchbirhosting

تفاوت سوئیچ و هاب

هاب (Hub) دستگاهی در شبکه می باشد که همانند سوئیچ می باشد و می توان برای اتصال چندین کامپیوتر از آن استفاده کرد.تفاوت هاب و سوئیچ در این می باشد که سوئیچ یک هاب هوشمند است که در جدولی مک آدرس های دستگاه های وصل شده به خود را نگه داری می کند و در زمان خواندن پکت های ورودی ، مک آدرس مقصد را از اطلاعات ورودی پیدا کرده و آن را به مقصد خود می فرستد ، در صورتی که هاب اینطور نیست و به این صورت هوشمند عمل نمی کند ، هاب هر پکتی را که از یک پورت دریافت می کند آن را تکثیر و از تمامی بقیه ی پورت ها به بیرون می فرستد.که این عمل از آنجایی که پکت به غیر از مقصد خود به بقیه ی کامپیوتر ها فرستاده می شود می تواند باعث مشکل امنیتی و همچنین کاهش پهنای باند و غیره شود. 

switchbirhosring

مهمترین مزایای استفاده ازسوییچ شبکه

  • برقرارای ارتباط هوشمند بین ده ها و حتی صد ها دستگاه مختلف در شبکه
  • سرعت بسیار بالا در برقراری ارتباط بین اجزای شبکه
  • مدیریت کاربران شبکه
  • مدیریت پهنای باند مصرفی
  • مدیریت دسترسی کاربران به بخش های مختلف شبکه
  • توسعه شبکه بدون ایجاد اختلال در سایر بخش های آن
  • فراهم نمودن تعداد زیادی پورت برای دسترسی و اتصال سریع به رایانه ها، روترهای و نیز سرورهای شبکه
  • پورت های uplink با سرعت بالا برای پشتیبانی از نیازمندیهای کابل کشی های پرسرعت
switchbirhosting

تفاوت سوییچ وروتر

سوییچ ها می‌توانند شبکه ایجاد کنند اما برای اتصال و برقراری ارتباط بین شبکه‌ها با هم باید از روتر یا مسیریاب استفاده شود.باید توجه داشت که این دو دستگاه مشابه یکدیگر به نظر می‌رسند و عملکردهای مشابه‌ای نیز دارند؛ اما در عین حال، هر یک دارای قابلیت‌ها و عملکردهای مجزایی برای اجرا در یک شبکه هستند به عنوان مثال  شما برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر و پرینتر به یک شبکه خانگی نیاز به هاب یا سوئیچ دارید اما برای اتصال همین شبکه به اینترنت باید از روتر استفاده کنید..

switchbirhosting

پست های توصیه شده