Smart Home

smart index
توسط

زمانی که ما از گوشی های همراه معمولی به سمت گوشی های هوشمند حرکت کردیم جهشی بزرگ در ارتباطات را شاهد بودیم به جای اینکه فقط قادر به ایجاد تماس و ارسال پیام های متنی باشیم، اکنون با تلفن های هوشمند به اینترنت متصل می‌شویم ایمیل می فرستیم و پیام‌های لحظه ای ارسال می‌کنیم، در مورد خانه های هوشمند نیز وضعیت به همین منوال است.
برای تعریف خانه هوشمند باید گفت که به محلی گفته می شود که از دستگاه های متصل به اینترنت برای نظارت و مدیریت از راه دور لوازم و سیستم ها استفاده می کند.

smart 1

اجزای smart home

در خانه ی هوشمند کنترل آب و هوا، سیستم‌های روشنایی، لوازم خانگی قفل‌ها و انواع مختلف دوربین‌ها و مانتیورها از هر جای خانه و حتی دور از خانه امکان‌پدیر است.

معمولا هر خانه شامل موارد زیر است:

کنترل دما
کنترل روشنایی
پرده‌های برقی و سایر تجهیزات موتوری
سیستم مدیریت مصرف انرژی
سیستم امنیتی
سیستم صوتی (با پوشش کامل منزل)
سیستم صوتی – تصویری
تجهیزات ارتباطی بین کاربران و سیستم

smart 2

مزایا و معایب

امروزه از فناوری خانه های هوشمند در بسیاری از جوامع بطور گسترده ای استفاده می شود طوریکه زندگی بسیاری از افراد به آن گره خورده است و روز به روز بر تعداد کاربران آن اضافه می شود. و می توان آن را در خانه ها و کارهای روزمره خود استفاده می کنند.

مانند هر تکنولوژی دیگری، Smart Home نیز دارای مزایا و معایبی است. یکی از مهمترین مزایای خانه هوشمند، ایجاد آرامش خاطر برای صاحبان خانه است و به آنها این امکان را می دهد تا از راه دور خانه های خود را زیر نظر داشته باشند و تمامی دستگاه ها و وسایل را کنترل کنند. در پایین می توانید عکس خانه هوشمند را مشاهده نمایید.

علاوه بر آن، خانه های هوشمند به کاربران در بهبود کارایی دستگاه ها کمک می کنند. برای مثال به جای روشن گذاشتن دستگاه تهویه هوا در تمام طول روز، یک سیستم خانه هوشمند می تواند رفتارها را بیاموزد و مطمئن شود که خانه تا زمانی که افراد از محل کار به خانه می آیند خنک می شود. در مورد لوازم خانگی نیز به همین شکل است. با سیستم آبیاری هوشمند ، چمنزار فقط در صورت نیاز و با مقدار دقیق آب مورد نیاز آبیاری می شود. در این صورت به طور قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی می شود. بطور کلی می توان گفت که با خانه هوشمند، از انرژی، آب و سایر منابع به طور موثرتری استفاده می شود.

با این حال، سیستم های خانه هوشمند به دلیل پیچیدگی ممکن است کار با آن ها برای برخی از افراد سخت و مشکل ساز باشد. تولید کنندگان محصولات خانه هوشمند سعی دارند تا پیچیدگی کار با این سیستم ها را کاهش دهند و تجربه کاربری را بهبود بخشند.

برای آنکه سیستم های خانه هوشمند عملکرد موثری داشته باشند، تمامی دستگاه ها باید قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر باشند و از پروتکل یکسان یا حداقل پروتکل های مکملی استفاده کنند. از آنجایی که بازار محصولات خانه هوشمند نسبتاً جدید است، هنوز هیچ استاندارد خانه هوشمند مشخصی وجود ندارد. در مقابل، از اصلی ترین معایب خانه هوشمند نیز می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

هزینه های بالای نصب تجهیزات
وابسته به اینترنت مطمئن و پایدار
امنیت پایین
مسائل تعمیر و نگهداری
مشکلات برقراری اتصال
برای همه خانه ها مناسب نیست
مشکلات حفظ حریم خصوصی


پست های توصیه شده