Satya Nadella کیست؟

birhosting SatyaNadella index
توسط
birhosting SatyaNadella1

Satya Narayana Nadella (زاده ۱۹ اوت ۱۹۶۷) یک مدیر بازرگانی هندی-آمریکایی است. او رئیس اجرایی و مدیرعامل مایکروسافت است و در سال ۲۰۱۴ جانشین استیو بالمر به عنوان مدیرعامل و جان تامپسون در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس هیئت مدیره شد. او قبل از اینکه مدیرعامل شود، معاون اجرایی گروه ابری و سازمانی مایکروسافت بود و مسئول ساخت و اجرای پلتفرم‌های محاسباتی این شرکت بود.

 

اوایل زندگی

نادلا در حیدرآباد در ایالت آندرا پرادش هند در یک خانواده هندو زبان تلوگو به دنیا آمد. مادرش پرابهاواتی یک مدرس زبان سانسکریت و پدرش، بوکاپورام نادلا یوگاندار، یک افسر خدمات اداری هند در سال ۱۹۶۲ بود. یوگاندار اهل بوکاپورام در ناحیه آنانتاپور آندرا پرادش است. پدر یوگاندار از روستای نادلا در ناحیه گونتور آندرا پرادش به بوکاپورام مهاجرت کرد.

ساتیا نادلا قبل از دریافت لیسانس مهندسی برق از موسسه فناوری مانیپال در کارناتاکا در سال ۱۹۸۸، در مدرسه دولتی حیدرآباد، Begumpet تحصیل کرد. سپس نادلا برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه ویسکانسین-میلواکی به ایالات متحده سفر کرد. وی مدرک MBA را در سال ۱۹۹۰ از دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو دریافت کرد.

birhosting SatyaNadella2

حرفه

 

Sun Microsystems

نادلا قبل از پیوستن به مایکروسافت در سال ۱۹۹۲ در Sun Microsystems به عنوان یکی از کارکنان فناوری آن کار می کرد.

 

Microsoft

۱۹۹۲–۲۰۱۴

در مایکروسافت، نادلا پروژه‌های بزرگی را رهبری کرده است که شامل حرکت شرکت به رایانش ابری و توسعه یکی از بزرگترین زیرساخت‌های ابری در جهان می‌شود.

نادلا به عنوان معاون ارشد تحقیق و توسعه (R&D) برای بخش خدمات آنلاین و معاون بخش تجاری مایکروسافت کار می کرد. بعداً، او رئیس بخش ۱۹ میلیارد دلاری سرور و ابزار مایکروسافت شد و تحولی در فرهنگ تجاری و فناوری شرکت از خدمات مشتری به زیرساخت‌ها و خدمات ابری را رهبری کرد. او به خاطر کمک به آوردن پایگاه داده، ویندوز سرور و ابزارهای توسعه دهنده مایکروسافت به ابر Azure آن، اعتبار یافته است. درآمد حاصل از خدمات ابری در ژوئن ۲۰۱۳ از ۱۶.۶ میلیارد دلار زمانی که او در سال ۲۰۱۱ مسئولیت را بر عهده گرفت به ۲۰.۳ میلیارد دلار افزایش یافت. او ۸۴.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ حقوق دریافت کرد.

طبق گزارش ها، در سال ۲۰۱۳، حقوق پایه نادلا ۶۶۹۱۶۷ دلار بود. با احتساب پاداش سهام، کل غرامت حدود ۷.۶ میلیون دلار بود.

پست های قبلی نادلا شامل موارد زیر است:

رئیس بخش سرور و ابزار (۹ فوریه ۲۰۱۱ - فوریه ۲۰۱۴)
معاون ارشد تحقیق و توسعه برای بخش خدمات آنلاین (مارس ۲۰۰۷ - فوریه ۲۰۱۱)
نایب رئیس بخش بازرگانی
معاون شرکتی گروه راه حل های تجاری و پلتفرم جستجو و تبلیغات
معاون اجرایی گروه Cloud and Enterprise

 

به عنوان مدیرعامل (۲۰۱۴–)

در ۴ فوریه ۲۰۱۴، نادلا به عنوان مدیر عامل جدید مایکروسافت، سومین مدیرعامل در تاریخ شرکت، پس از بیل گیتس و استیو بالمر، معرفی شد.

در اکتبر ۲۰۱۴، نادلا در یک رویداد در مورد زنان در محاسبات شرکت کرد و پس از بیانیه ای مبنی بر اینکه زنان نباید درخواست افزایش حقوق بدهند و باید به سیستم اعتماد کنند، جنجال برانگیخت. نادلا به خاطر این بیانیه مورد انتقاد قرار گرفت و بعداً در توییتر عذرخواهی کرد. او سپس ایمیلی را برای کارمندان مایکروسافت ارسال کرد و در آن اعتراف کرد که «کاملاً اشتباه کرده است».

دوران تصدی نادلا در مایکروسافت بر همکاری با شرکت‌ها و فناوری‌هایی که مایکروسافت نیز با آنها رقابت می‌کند، از جمله Apple Inc.، Salesforce، IBM و Dropbox تاکید کرده است. برخلاف کمپین های قبلی مایکروسافت علیه سیستم عامل لینوکس، نادلا اعلام کرد که "Microsoft ❤️ Linux" و مایکروسافت به عنوان عضو پلاتینیوم در سال ۲۰۱۶ به بنیاد لینوکس پیوست.

تحت رهبری نادلا، مایکروسافت بیانیه ماموریت خود را برای "توانمندسازی هر فرد و هر سازمانی در این سیاره برای دستیابی به دستاوردهای بیشتر" اصلاح کرد. او با تأکید بر همدلی، همکاری و طرز فکر رشد، یک تغییر فرهنگی را در مایکروسافت ترتیب داد. او فرهنگ شرکتی مایکروسافت را به فرهنگی تبدیل کرده است که بر یادگیری و رشد مداوم تأکید دارد.

در سال ۲۰۱۴، اولین خرید نادلا با مایکروسافت متعلق به Mojang، یک شرکت بازی سازی سوئدی بود که بیشتر به خاطر بازی رایانه ای Minecraft شناخته می شود، به قیمت ۲.۵ میلیارد دلار. او آن را با خرید Xamarin به مبلغ نامعلوم دنبال کرد. او بر خرید شبکه حرفه ای لینکدین در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار نظارت داشت. در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸، مایکروسافت GitHub را به مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

از زمانی که نادلا مدیرعامل شد، سهام مایکروسافت تا سپتامبر ۲۰۱۸ با نرخ رشد سالانه ۲۷ درصد سه برابر شد.

زندگی شخصی

در سال ۱۹۹۲، نادلا با آنوپاما، دختر همکار پدرش IAS ازدواج کرد. او در مانیپال دانش‌آموز او بود و مدرک B.Arch را در دانشکده معماری دنبال می‌کرد. این زوج سه فرزند، یک پسر و دو دختر داشتند و در کلاید هیل و بلوو، واشنگتن زندگی می کنند. پسرش زین یک چهار پلژی نابینا بود که فلج مغزی داشت. زین در فوریه ۲۰۲۲ در سن ۲۶ سالگی درگذشت.

نادلا خواننده مشتاق شعر آمریکایی و هندی است. او همچنین علاقه زیادی به کریکت دارد، زیرا در تیم مدرسه خود بازی کرده است. نادلا و همسرش آنوپاما بخشی از گروه مالکیت سیاتل ساندرز اف سی، یک باشگاه فوتبال لیگ برتر هستند.

نادلا کتابی با عنوان Hit Refresh تالیف کرده است که زندگی او، حرفه او در مایکروسافت و اینکه چگونه فکر می کند فناوری آینده را شکل خواهد داد را بررسی می کند. او اعلام کرد که سود حاصل از این کتاب به خیریه مایکروسافت و از طریق آن به سازمان‌های غیرانتفاعی می‌رسد.


پست های توصیه شده