Router چیست؟

BirHosting Router
توسط

روتر (Router) یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که چندین شبکه کامپیوتری را از طریق اتصالات سیمی یا بدون سیم (wireless) به یکدیگر متصل می‌کند. روترها بخشی بسیار مهم از تکنولوژی هستند که تقریبا همه‌ی ما یکی از آن را در خانه‌ی خود داریم.

روترها وظیفه دارند تا داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف مسیریابی و منتقل کنند. اگر ما فقط یک شبکه داشته باشیم که در یک محدوده و رنج IP فعالیت می‌¬کند، و اگر فعالیت کاربران در درون شبکه باشد و با خارج از شبکه ارتباطی صورت نگیرد، نیازی به استفاده از روتر نیست. روتر دستگاهی سخت افزاری است اما می‌توان با بعضی از نرم افزارها، کارکرد روتر فیزیکی را شبیه سازی کرد.

Router یک سخت‌افزار فیزیکی یا نرم‌افزار مجازی است که برای دریافت، تجزیه‌وتحلیل و ارسال بسته‌های داده بین شبکه‌های رایانه‌ای طراحی‌شده است. در حقیقت، روتر آدرس IP مقصد یک بسته داده را بررسی می‌کند، سپس بهترین راه را برای انتقال بسته‌ها در نظر می‌گیرد.

routerbirhosting

اولین سرویسی که دارید، اینترنت یا پهنای باندی است که در اختیارتان است. جزء دوم این سیستم، دستگاه مودم شما است. جز سوم همان روتر است و جز چهارم تلفن همراه یا کامپیوترتان است. 

داده‌های اینترنت از طریق خط تلفن یا به‌صورت بی‌سیم وارد خانه شما می‌شوند. این داده¬ها از طریق مودمی که دارید منتقل می‌شوند، سپس بسته‌های رسیده به کمک روتر به مقصد هدایت می‌شوند و به آنچه در دستگاه‌های خودتان مانند رایانه، تلفن و تلویزیون، مشاهده می‌کنید تبدیل می‌شوند.

routerbirhosting

روتر در کدام لایه شبکه کار می کند؟

مسیریاب یا روتر (Router) همانطور که از نامش پیداست وظیفه مسیر دهی به بسته های دیتا را از مبدا به مقصد به عهده دارد. روترها در مدل osi در لایه سوم شبکه یا همان network کار می‌کنند. لایه نتورک قلب یک شبکه است. روترها گاهی دو شبکه محلی را به هم وصل می کنند (LAN 2 LAN) و گاهی بین یک شبکه گسترده و شبکه محلی (LAN 2 WAN) قرار داده می‌شوند.

routerbirhosting

 روتر چه کاربردهایی دارد؟

روترها را هم می‌توان به‌صورت محلی (در بستر LAN) استفاده کرد و هم می‌توان آن‌ها را در فضای گسترده‌تر (در بستر WAN) به کار گرفت.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید برای انتقال اطلاعات و داده‌ها در دفتر کارتان از روتر استفاده کنید. یا اینکه آن را برای ارتباط بین شبکه‌های دوردست به کار بگیرید و اطلاعات را با سایر روترهای شبکه به اشتراک بگذارید. روتر از پروتکل مسیریابی برای انتقال داده‌ها در یک شبکه استفاده می‌کند.

routerbirhosting

تفاوت روتر بی‌سیم و سیمی

تفاوت Router بی‌سیم و سیمی در نوع ارتباطی است که پشتیبانی می‌کنند. روتر سیمی تنها دارای پورت «LAN» است، در حالی که یک روتر بی‌سیم یا وای‌فای به یک آنتن و آداپتور وایرلس مجهز است تا امکان برقراری ارتباط بدون نیاز به کابل را فراهم کند.

 

روترهای سخت افزاری :

این روترها، سخت افزارهایی هستند که نرم افزارهای خاص تولید شده توسط تولید کنندگان را اجرا می‌نمایند. این نرم افزارها ، قابلیت روتینگ را برای روترها فراهم نموده تا آنان مهمترین و شاید ساده‌ترین وظیفه خود که ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است را بخوبی انجام دهند. اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که از روترهای سخت افزاری استفاده نمایند چراکه آنان در مقایسه با روترهای نرم افزاری، دارای سرعت و اعتماد پذیری بیشتری هستند.

روترهای نرم افزاری :

روترهای نرم افزاری دارای عملکردی مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئولیت اصلی آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. در اکثر موارد از روترها به عنوان فایروال و یا gateway اینترنت، استفاده می‌گردد. اما روترهای نرم افزاری و سخت افزاری با هم متفاوتند، در اکثر موارد نمی توان یک روتر نرم افزاری را جایگزین یک روتر سخت افزاری نمود، چراکه روترهای سخت افزاری دارای سخت افزار لازم و از قبل تعبیه شده‌ای می باشند که به آن ها امکان اتصال به یک لینک خاص مثل ATM را خواهد داد. یک روتر نرم افزاری ( نظیر سرویس دهنده ویندوز ) دارای تعدادی کارت شبکه است که هر یک از آن‌ها به یک شبکه LAN متصل شده و سایر اتصالات به شبکه های WAN از طریق روترهای سخت افزاری، انجام خواهد شد.

 

routerbirhosting

تفاوت میان روتر با:

روتر :

Router وسیله ای است که بسته های اطلاعاتی را بین شبکه های مختلف دریافت و ارسال می کند و این اطلاعات حاوی آدرس هایی هستند که مقصد را نشان می دهد. البته روتر ها زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که شبکه داخلی به شبکه گسترده تری متصل باشد. در واقع روترها اتصال اینترنت را بین چند دستگاه پخش می کند.. همچنین بعضی از این روتر ها تعدادی پورت اترنت نیز دارند که امکان اتصال چند دستگاه را به صورت لن ایجاد می‌کنند

هاب :

هاب وسیله ای است که چندین سیستم کامپیوتری در یک شبکه را به یکدیگر مرتبط می سازد به طوری که اگر اطلاعاتی در شبکه رد و بدل شود تمام پورت های متصل به هاب که دیگر کاربران به آن متصل هستند آن اطلاعات را دریافت می نمایند. به این معنا که یک هاب توانایی تفکیک ورودی و خروجی را نداشته و نمی تواند اطلاعات را برای فرد مشخصی ارسال نماید.

سوئیچ :

سوئیچ وسیله ای است که با استفاده از آن می‌توان چندین رایانه را با استفاده از ارتباط LAN به یکدیگر متصل کرد. هنگامی که اطلاعاتی برای ارسال آماده و ارسال می شود سوئیچ جدولی تشکیل داده که ابزارهای متصل در شبکه با استفاده از جدول مک آدرس به یکدیگر متصل خواهند شد. تفاوت سوئیچ و هاب در آن است که سوئیچ می‌تواند بین رایانه‌های مختلف در شبکه فرق قائل شود. سوئیچ‌ها قادرند با استفاده از مک آدرس رایانه‌ها و ابزارهای متصل روی شبکه، مشخص کنند که هر ابزار به چه پورتی متصل شده است.

مودم :

مودم وسیله ایست که ارتباط دستگاه شما با اینترنت را برقرار می سازد.

.

routerbirhosting

پست های توصیه شده