Red Hat چیست؟

BirHosting redhat
توسط

در این مقاله قصد داریم در مورد یکی دیگر از توزیع های لینوکس یعنی Red Hat تاریخچه ی آن، نحوه ی نصب و محیط کاربری و ویژگی های این توزیع لینوکسی صحبت کنیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

what is red hat

تاریخچه ی Red Hat

شرکت Red Hat در سال ۱۹۹۳ توسط Bob Young و Marc Ewing تأسیس گردید. این شرکت خدمات فراوانی همانند ذخیره سازی و عرضه پلتفرم های سیستم عامل انجام داده است، البته مشاوره، آموزش و پشتیبانی برای سرویس های ارائه شده را نیز میتوان از خدمات تکمیلی این شرکت نرم افزاری نام برد. لینوکس Red Hat Enterprise بعنوان لینوکس های تحت قوانین GNU یکی از مهمترین محصولات این شرکت میباشد.

جالب است بدانیم که در حال حاضر لینوکسی به نام Red Hat وجود ندارد و از سال ۲۰۰۴ دیگر لینوکس رد هت تولید نشده است، لینوکسی که آن را بررسی میکنیم با هسته لینوکس Red Hat ابتدایی کاملاً متفاوت میباشد به همین دلیل با نام Red Hat Enterprise خوانده میشود. نسخه های ابتدایی Red Hat به عنوان Red Hat Commercial Linux معروف بودند، بعد از سال ۲۰۰۴ شرکت Red Hat یک توزیع متفاوت از لینوکس بنام Fedora را به دنیای کامپیوتری معرفی کرد که استفاده از آن برای کلیه کاربران رایگان میباشد، سپس این شرکت محصول جدیدی بر پایه و اساس لینوکس Fedora یعنی Red Hat Enterprise را ساخت.

تصور رایج و اشتباهی که بیشتر کاربران در مورد تفاوت RHEL و Fedora دارند این است که فدورا یک توزیع بر پایه سیستم عامل ردهت است که توسط کامیونیتی توسعه و منتشر می‌شود و به اشتباه همه فدورا را یک توزیع بر پایه ردهت می‌نامند. . پس شاید درست‌تر باشد بگوییم RHEL یک توزیع لینوکس با مصارف سروری و اینترپرایز است بر پایه فدورا. دقیقا مثل Ubuntu که توزیعی است بر پایه Debian. البته ساختار و شیوه انتشار و نوع کاربرد RHEL و نسبت آن با Fedora کاملا با Debian و Ubuntu برعکس است. به واسطه همین نسبت خانوادگی، بخشی از تکنولوژی‌های معرفی شده در RHEL 7 قبلا در نسخه‌های قبلی Fedora معرفی شده و ممکن است برای بعضی از کاربران شناخته شده باشد.

نحوه ی نصب و محیط کاربری ردهت

برای نصب ردهت، فایلISO مورد نظر خود را را از سایت www.redhat.com دانلود کرده و آن را روی DVD یا USB کپی کنید. سیستم را با استفاده از دیوایس مورد نظر بوت کرده و مراحل نصب آن را انجام دهید.
Red Hat Enterprise Linux علاوه بر اینکه دسکتاپ های KDE و GNOME را پشتیبانی کرده امکان استفاده آن به عنوان سرور را نیز دارا میباشد. شرکت رد هت دوره آموزشی Red Hat Certification را برای کاربران و متخصصان فراهم آورده تا کاملاً برروی عملکرد این سیستم تسلط پیدا کنند. بدون شک Red Hat مانند سایر توزیع های لینوکس رایگان نمیباشد پس جهت استفاده و پشتیبانی این محصول میبایست هزینه مربوطه را به شرکت متقبل شد، ولی مطابق قوانین منبع باز های دیگر کدهای نوشته شده برای این سیستم عامل رایگان میباشد.

موضوع قابل توجه اینجاست که نسخه های آکادمیک و دسکتاپ این لینوکس برای مدارس ، دانشگاه ها و دانشجویان با پایین ترین قیمت با پشتیبانی کامل شرکت وجود دارد، نسخه ES مخفف کلمه Entry-Level Server برای افراد مبتدی و نسخه AS برای سرویس های پیشرفته یا Advanced Server میباشد همچنین نسخه WS برای استفاده در Workstation ها کاربرد دارد. RHEL نسخه با ثبات و قابل اعتماد که دارای پشتیبانی و دارای مدرک بین المللی لینوکس میباشد، امروزه این سیستم عامل از بهترین لینوکس ها برای سرورها و پردازش های حجیم به حساب آمده و Repository های آنلاین این شرکت در اختیار همگان میباشد.

what is red hat

نوار فوقانی صفحه دسترسی به پنجره مرور فعالیت‌ها، منوی برنامه‌های باز در حال حاضر، زمان و تاریخ و نشانگر سیستم مانند عمر باتری و اتصال شبکه را نشان می‌دهد.

با کلیک بر روی Activities داک سمت چپ صفحه باز میشود. در این داک برنامه‌های باز کنونی به همراه میانبرهایی برای موارد محبوب جای گرفته است.

منوی برنامه‌ها در انتهای داک قرار دارد. زمانی که بر روی آن کلیک می‌کنید، فهرستی از همه برنامه‌های نصب شده روی رایانه را به صورت شبکه‌ای از آیکون‌ها نشان می‌دهد.

در قسمت بالای آن نیز گزینه ی سرچ وجود دارد.

ویژگی های Red Hat

 
۱. قابلیت انتقال به محیط مجازی سازی
۲. دارای ابزار توسعه OpenJDK7
۳. امنیت بالا
۴. عملکرد بالا
۵. ذخیره سازی اطلاعات و پشتیبانی از ۴TB حافظه
۶. پشتیبانی از تکنولوژی های OpenStack و OpenShift
۷. دارای ابزار Docker برای استقرار تصاویر برنامه در کانتینر
۸. مدیریت سریعتر فایل های بزرگ dump

تفاوت لینوکس CentOS و ردهت

این توزیع بر پایه RHEL استوار بوده و تنها تفاوت آن در این است که RHEL یک نسخه تجاری است، اما توسعه و پشتیبانی centos توسط جمعی از کاربران و بصورت رایگان صورت می گیرد. هسته اصلی لینوکس CentOS از سیستم عامل Red Hat Enterprise Linux یا RHEL گرفته شده است و به همین دلیل این سیستم عامل کاملاً با RHEL سازگاری دارد. لینوکس سالها به عنوان یک پروژه و یک سیستم عامل مستقل معرفی می شد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ پروژه CentOS رسماً به شرکت Red Hat پیوند داده شد. این سیستم عامل در کنار سیستم عامل Red Hat Enterprise Linux استفاده می شود و با توجه به پشتیبانی که از شرکت Red Hat دریافت می کنند می توانند در صورت بروز مشکل سیستم عامل های CentOS خودشان را نیز رفع اشکال کنند.در چنین سازمان هایی از RHEL به عنوان سرور اصلی در سازمان استفاده می شود و از CentOS به عنوان سیستم عاملی برای سرورهای نه چندان حساس استفاده می شود.

توزیع CentOS یکی از پرکاربردترین توزیع های لینوکسی برای سرورهای وب و سازمانی است که در دسته سیستم عامل های رایگان سازمانی قرار داده میشود و تا حد زیادی مبتنی بر توزیع Red Hat enterprise است، این توزیع یک پروژه انجمنی میباشد که از کد red hat enterprise استفاده مینماید و علائم تجاری آن را حذف نموده است.

RHEL یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکسی سازمانی که تکامل یافته و دوره حیات آن در سال ۲۰۰۴ قطع شد. این توزیع قبل از انتشار به خوبی آزمایش شده و تا هفت سال پس از انتشار پشتیبانی شد در صورتیکه fedoraسریع تر آپدیت شده و بدون هیچگونه پشتیبانی میباشد.

جمع بندی

Red Hat Linux یک توزیع لینوکس بود که در سال ۱۹۹۴ بنیان گذاشته شد و آخرین نسخه آن ۳۱ مارس ۲۰۰۳ منتشر و توسعه آن در همین سال متوقف ولی تا ۳۰ آوریل ۲۰۰۴ توسط شرکت ردهت پشتیبانی می‌شد. پس از نسخه ۹ این شرکت اقدام به ارائهٔ دو توزیع متفاوت نمود. فدورا که توزیعی رایگان که هم‌اکنون تحت توسعه پروژه فدورا است و توسط شرکت ردهت پشتیبانی می‌شود و توزیع تجاری اما متن باز Red Hat Enterprise Linux(به اختصار RHEL) که کاربران تنها با پرداخت هزینه اشتراک می‌توانند از پشتیبانی شرکت بهره‌مند شوند. شرکت های معروفی مانند IBM از این توزیع استفاده میکنند. در این مقاله با این توزیع  لینوکسی، تاریخچه ی آن، نحوه ی نصب و محیط کاربری آن و ویژگی های خاص آن آشنا شدیم. 


پست های توصیه شده