دستگاه های محاسباتی فراگیر

birhosting-article-Pervasive Computing
توسط

Pervasive computing, که ubiquitous computing نیز نامیده می شود، روند رو به رشد تعبیه قابلیت محاسباتی (عموما به شکل ریزپردازنده ها) در اشیاء روزمره برای برقراری ارتباط موثر و انجام وظایف مفید را نشان میدهد و به گونه ای است که نیاز کاربر نهایی به تعامل با رایانه را به حداقل برساند. کامپیوترها دستگاه های محاسباتی فراگیر به شبکه متصل هستند و دائماً در دسترس هستند.

محاسبات فراگیر می تواند با هر دستگاهی، در هر زمان، در هر مکان و با هر فرمت داده ای در هر شبکه رخ دهد و می تواند وظایف را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل کند.

دستگاه های محاسباتی فراگیر تکامل یافته

لپ تاپ
نوت بوک
تلفن های همراه هوشمند
تبلت
و حسگرها (به عنوان مثال، در مورد مدیریت ناوگان و اجزای خط لوله، سیستم های روشنایی، لوازم خانگی).
محاسبات فراگیر که اغلب به عنوان جانشین محاسبات سیار در نظر گرفته می شود، عموماً شامل فناوری های ارتباطی و شبکه بی سیم، دستگاه های تلفن همراه، سیستم های تعبیه شده، برچسب های شناسه فرکانس رادیویی (RFID)، میان افزارها و عوامل نرم افزاری می شود. قابلیت های اینترنت، تشخیص صدا و هوش مصنوعی (AI) نیز اغلب گنجانده شده است.

نحوه استفاده از محاسبات فراگیر

برنامه های کاربردی محاسباتی فراگیر برای استفاده مصرف کنندگان و کمک به افراد در انجام کارهایشان طراحی شده اند.

یک نمونه از محاسبات فراگیر، اپل واچ است که به کاربر در مورد تماس تلفنی هشدار می دهد و اجازه می دهد تا تماس از طریق ساعت انجام شود. مثال دیگر زمانی است که یک کاربر ثبت نام شده برای Audible، سرور کتاب صوتی آمازون، کتاب خود را با استفاده از برنامه Audible در تلفن هوشمند در قطار شروع می کند و از طریق Amazon Echo در خانه به گوش دادن به کتاب ادامه می دهد.

محیطی که در آن دستگاه‌هایی که در همه جا وجود دارند، قادر به انجام نوعی محاسبات هستند را می‌توان یک محیط محاسباتی فراگیر در نظر گرفت. صنایعی که برای تحقیق و توسعه (R&D) برای محاسبات همه جا حاضر هزینه می کنند شامل موارد زیر است:

انرژی
سرگرمی
مراقبت های بهداشتی
لجستیک
نظامی

birhosting-article-Pervasive Computing

اهمیت

از آنجایی که سیستم های محاسباتی فراگیر قادر به جمع آوری، پردازش و ارتباط داده ها هستند، می توانند با زمینه و فعالیت داده ها سازگار شوند. این در اصل به معنای شبکه ای است که می تواند محیط اطراف خود را درک کند و تجربه و کیفیت زندگی انسان را بهبود بخشد.

تاریخچه

محاسبات فراگیر برای اولین بار در آزمایشگاه تحقیقاتی Olivetti در کمبریج، انگلستان، جایی که نشان Active، یک "کامپیوتر گیره دار" به اندازه کارت شناسایی کارمند، ایجاد شد. این امر که شرکت را قادر می سازد مکان افراد و همچنین اشیایی که به آنها متصل شده اند را در یک ساختمان ردیابی کند، پیشگام شد و شروع این تحول بزرگ بود.
مارک وایزر، که عمدتاً پدر محاسبات همه جا به حساب می آمد و همکارانش در زیراکس خیلی زود پس از آن شروع به ساختن تجسم های اولیه از دستگاه های محاسباتی کردند.
اصطلاح محاسبات فراگیر در اواخر دهه ۱۹۹۰ دنبال شد که تا حد زیادی با ایجاد بخش محاسباتی فراگیر IBM رایج شد.

birhosting-article-Pervasive Computing

پست های توصیه شده