NFT چیست؟

nft index
توسط

ان اف تی NFT توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند. آن‌ها به‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتالی صادر می‌شوند. در واقع، NFT یک قرارداد هوشمند است که با استفاده از پلتفرم‌های اپن سورس (که هرکسی می‌تواند از سایت‌هایی مثل گیت‌هاب دانلود کند) تنظیم و برای ایمن‌سازی آن به‌صورت دیجیتالی استفاده می‌شود. پس از نوشتن، می‌توان آن را ذخیره یا به‌طور دائمی در قالب یک رمز (معمولاً به نام توکن ERC 721) در یک شبکه بلاک‌چین مثل اتریوم منتشر کرد.

برخی از اشکال محبوب NFTها شامل GIF،Jpegs و فیلم و همین‌طور تویئت‌ها هستند. اما درواقع هر دارایی دیجیتالی با توجه به خواست سازنده و طراح آن امکان تبدیل‌شدن به NFT را دارد. این در صورتی است که سازنده‌ی آن بخواهد یک دارایی منحصربه‌فرد داشته باشد. مثل مقالات ISI یا بلیت‌های کنسرت‌ها که متعلق به یک نفر و منحصربه‌فرد هستند.

nft 1

قابل تعویض بودن یا Fungibility چیست؟

تعویض پذیربودن به توانایی یک دارایی برای مبادله با دارایی های مشابه بدون از بین بردن ارزش آن اشاره دارد . قابلیت تعویض پذیری همچنین ویژگی های یک دارایی مانند تقسیم پذیری و ارزش را تعریف می کند.

برای مثال ، یک اسکناس ۱۰ دلاری از نظر ارزش با اسکناس ۱۰ دلاری دیگر یکی است . به این ترتیب ، وقتی اسکناس ۱۰ دلاری از شخصی قرض می گیرید ، لازم نیست دقیقا همان اسکناس را پس بدهید ، زیرا نوع دیگری از آن به همان ارزش است.

در ارتباط با ارزهای دیجیتال ، یک بیت کوین ، همان ارزش یک بیت کوین دیگر را دارد . با این حال زمانی این موضوع تغییر می کند که به توکن های غیر قابل تعویض دسترسی پیدا کنیم . توکن NFT از هر توکن مشابه ارزش متمایزی دارد . دارا بودن ویژگی هایی آنها را منحصر به فرد ساخته است و به همین دلیل غیر قابل تعویض می باشند و دقیقا مانند دارایی های دنیای واقعی مانند سنگ های نادر ، آثار هنری و کالاهای لوکس.

توکن های قابل تعویض توکن هایی هستند ، که برای یکدیگر قابل معامله هستند و ارزش آنها ثابت می ماند . در مثال بالا بیت کوین ، یک توکن قابل تعویض است زیرا صرف نظر از تاریخچه و مالکیت آن ارزش یکسانی دارد.

nft 2

ویژگی‌های NFT

توکن‌های غیر مثلی به لطف مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص خود و تفاوت زیادی که با دیگر ارزهای دیجیتال و توکن‌های مثلی دارند، بسیار منحصربفرد هستند و مرحله‌ای جدید در پیش‌برد فناوری بلاک چین محسوب می‌شوند. همین ویژگی‌ها است که موجب می‌شود بتوانیم از NFT در بازی‌های بلاک چینی، تبدیل آثار هنری به یک فایل دیجیتال معتبر و قابل تایید و همچنین رویدادهای متاورسی استفاده کنیم. مدتی پیش کنسرتی در یکی از متاورس‌ها برگزار شد که بلیت شرکت در آن به صورت NFT فروخته شده بود. همچنین پلتفرم‌هایی هستند که اجازه می‌دهند اثر هنری خود در دنیای واقعی را به یک فایل دیجیتال تبدیل و بعد با کد هش رمزنگاری‌شده اثبات کنید که آن اثر مال شماست.

قانونی بودن

پیش از ابداع ان اف تی، هنرمندان دیجیتال به سختی می‌توانستند اثبات کنند که یک دارایی متعلق به آن‌ها است و هر شخص به سادگی می‌توانست اثر آن‌ها را کپی و در دستگاه خود نگهداری کند. اما به لطف توکن‌های غیر مثلی، می‌توان اثر هنری را در یکی از بلاک چین‌های پشتیبان ضرب (مینت) کرد و بعد با کد هش آن، ثابت کرد که مالکیت اثر به چه کسی تعلق دارد. این ویژگی موجب می‌شود از نظر قانونی کار برای هنرمندان آسان‌تر شود.

تفاوت توکن غیر مثلی (NFT) با ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال با استانداردهای سنتی اکثرا توکن‌های مثلی محسوب می‌شوند و تفاوت زیادی با NFT به عنوان توکن غیر مثلی دارند. به بیان ساده، توکن مثلی رمز ارزی است که قابل معاوضه و جایگذاری با یک توکن دیگر از دسته خودش باشد. به عنوان مثال هر واحد BTC دقیقا مشابه و قابل تعویض با یک BTC دیگر است. کوین ETH نیز همینطور است و می‌توان هر واحد آن را با یک ETH دیگر عوض کرد. حتی ارزهای سنتی نیز پیرو این دسته‌بندی هستند. هر اسکناس ده هزار تومانی از نظر ارزش هیچ فرقی با یک اسکناس ده هزار تومانی دیگر ندارد. این موضوع موجب می‌شود مالکیت هر واحد ارزی متعلق به شخص خاصی نباشد و همچنین امنیت و نقدشوندگی شبکه‌های پرداختی را بالا می‌برد. اما توکن‌های غیر مثلی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها قابل تمیز و تشخیص از دیگری باشند. به همین دلیل، اگر یک NFT در ازای تابلوی مونالیزا ساخته شده باشد، هرگز کسی آن را با NFT نقاشی کودکی پنج ساله اشتباه نخواهد گرفت.

نحوه عملکرد توکن های غیر مثلی (NFT)

همانند ساخت یک ارز دیجیتال جدید (در قالب یک توکن بدون نیاز به بلاک چین اختصاصی)، ساخت یک ان اف تی نیز امروز به لطف وجود پروتکل‌های متعدد راحت شده است. استانداردهای متعددی به این منظور وجود دارد که یکی از پراستفاده‌ترین آن‌ها به منظور ساخت توکن غیر مثلی NFT استاندارد ERC721 محسوب می‌شود. ERC721 یک استاندارد به منظور ساخت ان اف تی روی بلاک چین اتریوم است. بد نیست بدانید برای توکن‌ های رمز ارزی عادی نیز اتریوم پراستفاده‌ترین بستر محسوب می‌شود، به طوری که بخشی قابل توجهی از رمز ارزهای کنونی که مارکت کپ چند میلیارد دلاری دارند، یک توکن اتریومی محسوب می‌شود. استاندارد ساخت اغلب آن‌ها ERC20 است.

ورژن بهبود یافته ERC721 برای ساخت ان اف تی ERC1155 است. ویژگی منحصربه‌فرد آن فراهم کردن امکان نگهداری توکن های مثلی و غیر مثلی داخل یک قرارداد هوشمند است. به لطف این استاندارد اصطلاحا مالتی توکن، گستره‌ای از امکانات در اختیار کاربران و مخصوصا توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. استفاده از استانداردها به منظور ساخت توکن های NFT غیر مثلی درجات بالاتری از قابلیت همکاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و قابلیت انتقال دارایی‌های منحصربه‌فرد بین اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم می‌کند.

یک ان اف تی بخشی از یک بلاک چین محسوب می‌شود و روی آن ذخیره می‌شود، پایگاه داده‌ای که به خاطر «تغییرناپذیر» بودن برای استفاده در سیستم‌های مالی جذابیت پیدا کرده است. به عنوان نمونه اتریوم را در نظر بگیرید. پروتکل‌ها و پلتفرم‌های متعددی به منظور ساخت ان اف تی روی بلاک چین این اکوسیستم بزرگ ایجاد شده‌اند. حال وقتی در یکی از آن‌ها یک توکن غیر مثلی ایجاد می‌کنید، در واقع آن توکن NFT در بلاک چین اتریوم ذخیره شده است. هر ان اف تی حاوی مشخصات خاص و متفاوتی است که آن را از بقیه متمایز می‌کند. اما چرا به طور مستقیم یک ان اف تی روی اتریوم ایجاد نکنیم؟ این کار مستلزم داشتن دانش برنامه‌نویسی و آشنایی با نحوه کار قراردادهای هوشمند است، اما پلتفرم‌های مخصوص این کار، به عنوان واسطه‌ای بین کاربر و بلاک چین اتریوم عمل و ساخت توکن های غیر مثلی را به سادگی چند کلیک می‌کنند.

هر NFT دارای آدرسی مجزا در بلاک چین است، به همین دلیل شبیه توکن‌های مثلی (ارزهای دیجیتال مرسوم) برای ذخیره‌سازی آن‌ها هم به یک کیف پول نظیر تراست ولت نیاز داریم. در ورژن جدید تراست ولت، صفحه اصلی به دو قسمت تقسیم شده و بخشی مجزا برای نگهداری و مدیریت ان اف تی وجود دارد.

یک توکن غیر قابل تعویض بدون اجازه مالک آن، حتی به دست سازنده اولیه، قابل تکثیر یا انتقال نیست. این ویژگی به لطف استفاده از بلاک چین برای ساخت توکن های غیر مثلی یا NFT حاصل شده است. به همین دلیل ان اف تی برای نمایش و اثبات مالکیت دارایی‌های دیجیتالی یا فیزیکی فوق‌العاده است.


پست های توصیه شده