MoDem چیست؟

BirHosting modem
توسط

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم خلاصه‌ای از دو کلمه‌ی Modulator/Demodulator(به معنی سوارکننده-پیاده کننده) بوده که سه حرف ابتدایی هر کدام را گرفته و کلمه MoDem را تشکیل داده و یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه‌اش تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است.

 دستگاه مودم (MoDem) داده های دریافت شده از رساننده خدمات اینترنتی یا Internet Service Provider (ISP) را به داده های قابل استفاده توسط گوشی همراه، لپ تاپ یا سایر تجهیزات شبکه تبدیل می کند.

modembirhosting

کاربرد مودم چیست؟

MoDem یکی از راه‌های ورود به دنیای اینترنت است که هدف آن، برقراری اتصال به اینترنت است.

بخش مدولاتور (Modulator) در مودم اطلاعات دیجیتال خروجی از یک کامپیوتر (صداهای قابل شنود) را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌سازد تا امکان ارسال آنها از طریق خط تلفن، DSL  یا کابل به وجود آید. بخش دمدولاتور (Demodulator) در مودم، سیگنال‌های ورودی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند تا توسط کامپیوتر قابل استفاده باشد.

در واقع مودم کامپیوترها و روترها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه‌ای مانند اینترنت می‌کند. استفاده از مودم کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی، سرویس‌های آنلاین تجاری، ایمیل، و سیستم‌های بُرد بولتین (BBSes) است.

modembirhosting

نحوه کار مودم

برای درک نحوه کار مودم باید بدانید که تکنولوژی کامپیوتر کاملا دیجیتالی است (برای مثال برای ارسال و دریافت اطلاعات به اعداد متکی است) و فناوری تلفن آنالوگ است و این بدان معناست که از سیگنال‌های الکتریکی متنوع و پیوسته ای برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. حالا ما خطوط تلفنی داریم که آنالوگ است و سیستم هایی که دیجیتال هستند این دو نیاز به دستگاه مودم دارند. یک مودم از یک طرف به خط تلفن وصل می‌شود و از طرف دیگر به کامپیوتر ( یا یک روتر وای فای) وصل می‌شود.

modembirhosting

انواع مودم

در گذشته، مودم‌ها دستگاه‌های بزرگ و سنگینی بودند که نیاز بود برای برقراری اتصال، خط تلفن را به آنها وصل کنید. بعد از رشد اینترنت و رایج شدن استفاده از آن در خانه‌ها، در دهه ۱۹۹۰ میلادی، مودم‌ها در دو شکل کارت‌های داخلی برای کامپیوترهای دسکتاپ و آداپتورهای USB برای لپتاپ‌ها به وجود آمدند. پیدایش اینترنت کابلی پهن‌باند که سرعت‌های بالاتر از ۵۶ کیلوبیت در ثانیه را ممکن می‌کرد، باعث تولید مودم‌های خارجی در قرن ۲۱ شد.

همانطور که در بالا گفته شد، مودم‌ها با توجه به کاربردشان و مکانی که در آن قرار می‌گیرند، داری انواع مختلفی هستند.

به طور کلی انواع مودم‌ها در سه دسته جای می‌گیرند:

  1. داخلی
  2. خارجی
  3. pc card
modembirhosting

مودم های داخلی: مودم هایی می باشند که پردازنده یا یک تراشه جداگانه که به صورت یکپارچه در داخل دستگاه هایی مانند موبایل و لپ تاپ قرار دارند. به عنوان مثال موبایل هر فردی دارای یک modem داخلی می باشد که اتصال به اینترنت را از طریق اپراتورهای موبایل (مانند ایرانسل و همراه اول) را فراهم می نماید، در واقع در این نوع اتصال مودم به مودم صورت گرفته است

modembirhosting

مودم های خارجی: به دستگاه های مستقلی گفته می شود که باعث برقراری اتصال دستگاه ها به اینترنت می شوند.

مودم‌های خارجی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

نصب و راه اندازی مودم خارجی به دلیل مستقل بودن آن و عدم نیاز به اتصال فیزیکی در درون کیس دستگاه، ساده‌تر است.

منبع تغذیه مخصوص خود را دارند.

به صورت کابلی و یا از طریق وای فای به کامپیوتر متصل می‌شوند و یک کابل از خط تلفن هم به سوکتی در مودم متصل می‌شود.

می‌توانید در صورت عدم نیاز به اینترنت مودم خود را خاموش کنید.

به راحتی قادر به ارتقا امنیت مودم وایرلس خود هستید.

از آنجایی که منبع تغذیه آن جدا از سیستم است از انرژی الکتریکی دستگاه استفاده نمی‌کند.

با وجود چراغ‌های مودم می‌توان متوجه وضعیت اتصال به اینترنت شد

modembirhosting

پی سی کارد PC-Card: این نوع از مودم‌ها که برای استفاده در لپ تاپ‌ها طراحی شده‌اند و به اندازه یک کارت اعتباری هستند، درون اسلات PC Card موجود در Notebook ها یا کامپیوترهای دستی قرار می‌گیرند و زمانی که نیاز به مودم ندارید، می‌توانید آن را جدا کنید.

مودم‌های PC Card ترکیبی از مودم‌های داخلی و خارجی هستند. به طور مستقیم در داخل یک پورت لپ تاپ قرار می گیرند و در نتیجه برای متصل کردن آن به کابل نیازی نیست و فقط برای اتصال به خط تلفن نیاز به کابل دارید.

این کارت‌ها انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از دستگاهی که به آن متصل‌اند، تامین می‌کنند که استفاده از آن در لپ تاپ‌ها، باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود.

modembirhosting

پست های توصیه شده