متاورس (METAVERSE) چیست؟

BirHosting metaverse
توسط

باعرض سلام خدمت همه ی کاربران عزیز سایت بیرهاستینگ ما در این مقاله قصد داریم شما را با جهان جذاب و برتر متاورس آشنا کنیم. همراه ما باشید.

متاورس چیست؟

متاورس یا دنیای مجازی نسل بعدی ، یکی از هیجان انگیز ترین مناظر در دنیای جدید web3 است. اکثر مردم در مورد بازی برای کسب در آمد و NFT ها می دانند و همچنین همه در مورد ارز های دیجیتال و Defi ها شنیده اند، متاورس شامل همه ی این بخش ها و بیشتر است.

نکته اصلی ک همیشه باید به یاد داشته باشید این است که متاورس یک مکان نیست، در واقع مجموعه ای از فضاهای دیجیتال جدیداست که مردم آنرا (the next iteration of the internet) یا همان تکرار بعدی اینترنت می نامند.

metaverse یک شبکه یکپارچه( an integrated network of 3D virtual worlds)جهان های مجازی سه بعدی است. این دنیا ها از طریق (a virtual reality headset) یک هدست واقعیت مجازی قابل دسترسی هستند. کاربران با استفاده از حرکات چشم ، کنترل کننده های بازخورد یا فرمان های صوتی در متاورس حرکت می کنند و با ایجاد یک حس فیزیکی واقعی بودن در آجا ایجاد می شود.

شرکت های رسانه ای ، ناشران موسیقی، برند های پوشاک ورزشی، پلتفرم های تجزیه و تحلیل ارز های دیجیتال همگی در متاورس حضور دارند، حتی ستاره های راک و رپرها. بنابراین متاورس کلیساس وسیعی است که همه را در خود جای داده است.

برای مشاهده ی متاورس در عمل می توانیم به بازی های محبوب واقعیت مجازی چندنفره مانند: Rec ROOM یا Horizon Worlds نگاه کنیم، جایی که شرکت کنندگان از آواتار ها برای تعامل با یکدیگر و دستکاری محیط خود استفاده می کنند.

 

تاریخچه ی متاورس

همه چیز در سال ۱۸۳۸ شروع شد، زمانی که دانشمند سر چالز وتستون مفهوم "دید دو چشمی" را ترسیم کرد، که در آن شما دو تصویر را برای ایجاد یک تصویر سه بعدی ترکیب می کنید.

این مفهون منجر به توسعه ی استریسکوپ ها شد ، فناوری که در آن از توهم عمق برای ایجاد یک تصویر استفاده می کنید. این همان مفهومی است که امروزه در هدست های VR مدرن استفاده میشود.

اکنون به سال ۱۹۳۵ می پریم که نویسنده ی داستان های علمی تخیلی آمریکایی، استنلی واینبام، کتاب Pymalion's Spectacles را منتشر کرد، که در آن شخصیت اصلی با استفاده از یک جفت عینک که بینایی، صدا، چشایی، بویایی و لامسه را ارائه می کرد، دنیایی خیالی را کاوش می کرد.

اصطلاح متاورس برای اولین بار در رمان نیل استیونسون ، تصادف برفی در سال ۱۹۸۲ استفاده شد. متاورس استیونسون مکانی مجازی بود که شخصیت ها می توانستند برای فرار از یک واقعیت توتالیتر وحشتناک به آنجا بروند.
واقعیت مجازی (VR) چیست؟

واقعیت مجازی (VR) یک تجربه ی شبیه سازی شده است که می تواند مشابه یا کاملا متفاوت از دنیای واقعی باشد. کاربردهای واقعیت مجازی شامل سرگرمی (به ویژه بازی های ویدیویی)، آموزش(مانند آموزش پزشکی یا نظامی )و تجارت (مانند جلسات مجازی) است. انواع متمایز دیگر فن آوری به سبک VR شامل واقعیت افزوده وواقیت ترکیبی است که گاهی اوقات به عنوان واقعیت توسعه یافته یا XRشناخته می شود. در حال حاضر سیستم های استاندارد واقعیت مجازی از هدست های واقعیت مجازی یا محیط های چند پروژه ای برای تولید تصاویر واقعی استفاده می کنند.

واقعیت افزوده «AR» در متاورس چیست؟


صحبت در مورد محبوب ترین روند های فناوری در دهه گذشته مارا به مفهوم "واقعیت افزوده" یا AR باز می گرداند که در بین مردم سراسر جهان به خشم تبدیل شده . این فناوری در سال ۲۰۱۶ زمانی که بازی Pokemon Go با پشتیبانی AR کاربران را باشکل جدیدی از بازی آشنا کرد ، جایی که این اولین گام برای واقعیت افزوده بود ، امروز می توانیم شاهد آزادسازی فرصت های جدید برای رشد و نوآوری از سوی صنعت باشیم . AR در دنیای فناوری متاورس نیز کاربرد های فراوانی داشته است.


همانطور که از نام آن پیداست ، واقعیت افزوده یک فناوری است که برای تقویت واقعیت ساخته شده است. به عبارت دیگر، AR به کاربران اجازه می دهد تا دنیای واقعی را در یک نسخه ی پیشرفته تجربه کنند که در آن می توان عناصر دیجیتال تعاملی را پیدا کرد. یک برنامه ی AR اطلاعات تعاملی دیداری، شنیداری و دیگر حسی را در اکوسیستم های دنیای واقعی تسهیل می کند تا تجربه را برای کاربران افزایش دهد.


امروزه دستگاه های زیادی می تواندد از AR پشتیبانی کنند و این فهرست دائما در حال افزایش است. این شامل صفحه نمایش، عینک، دستگاه های مفید و نمایشگر های نصب شده روی سر می شود. برخلاف واقعیت مجازی که درآن فضاهای مجازی را کاوش می کنیم، ARما را در معرض اکوسیستمی قرار می دهد که اجزای دیجیتال را با محیط موجود ادغام می کند. این فتاوری به عنوان یکی از سریعترین فناوری های  XR در حال گسترش تکامل یافته است و دلیل اصلی آن در مقیاس وسیع است. این فناوری به قدری به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد که در حاضر به راحتی می توان حجم زیادی از مصرف گنندکان را پیدا کرد که ابزاری برای دسترسی به ARدر جیب خود دارند.

حریم خصوصی

 مقامات متا می گویند: با توسعه چنین فناوری هایی به امنیت و حریم خصوصی اولویت می دهند و اضافه می کنند که توسعه بسیاری از آنچه در نظر دارند تا یک دهه طول می کشد. این شرکت مبلغ  50 میلیون دلار به محققان خارجی که بر حفظ حریم خصوصی تمرکز دارند ، پرداخت کرده است. از جمله مشارکت با دانشگاه ملی سنگاپور برای بررسی استفاده از داده ها.

Reality Labs، به طور جداگانه برای مطالعه موضوعاتی مانند: نحوه احراز هویت از کاربران و شناسایی اشکال جدید حمله سایبری در دستگاه ها و سرویس های جدید، کمک های مالی صادر می کند. امسال هم به دو تیم تحقیقاتی مبالغی برای مطالعه ی ابزار های ردیابی چشم مورد استفاده هدست های واقعیت مجازی اهدا شد.

با این حال پس از اینکه مارک زاکبرگ اعلام کرد فیس بوک به یک شرکت متاورس تبدیل خواهد شد، این مفهوم واقعا شروع به ایجاد سرو صدا کرد. او سپس با تغییر نام شرک به متا مخالفت هارا دو برابر کرد. شرکت های دیگری مانند دیزنی، مایکروسافت و ایپیک گیمز نیز برنامه هایی را برای ایجاد متاورس های خود اعلام کرده اند. حتی دولت چین گفته است که کاملا مخالف متاورژن نیست.

آیا متاورس جایگزین اینترنت خواهد شد؟

به گفته بسیاری از علاقه مندان، متاورس جایزگین اینترنت است و حضور آنلاین را متحول خواهد کرد. این جهش فناوری غول پیکر بعدی است که فناوری بلاک چین، ارز دیجیتال، ARو VR را ادغام می کند. قرار است جایگزین اینترنت فعلی ما شود. اما این ادعا ها کاملا دقیق نیستند.

متاورس جایگزین اینترنت نخواهد شد. متاورس از اینترنت برای ارائه خدمات استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال بلاک چین، یوتیوب و فیس بوک جایگزین اینترنت نشده اند. در عوض آنها محصولاتی هستند که از اینترنت استفاده می کنند.

متاورس یک دنیای مجازی مجزا نیست. اما مجموعه ای از جهان های مجازی با قابلیت اتصال، قابلیت همکاری و پشتیبانی دستگا های جهانی است.


پست های توصیه شده