LMS چیست؟

birhosting lms index
توسط
birhosting lms1

سیستم مدیریت یادگیری (LMS) یک برنامه نرم افزاری یا فناوری مبتنی بر وب است که برای برنامه ریزی، پیاده سازی و ارزیابی یک فرآیند یادگیری خاص استفاده می شود. برای شیوه‌های آموزش الکترونیکی استفاده می‌شود و در رایج‌ترین شکل آن، از دو عنصر تشکیل شده است: یک سرور که عملکرد پایه را انجام می‌دهد و یک رابط کاربری که توسط مربیان، دانش‌آموزان و مدیران اداره می‌شود.

به طور معمول، یک سیستم مدیریت یادگیری راهی برای ایجاد و ارائه محتوا، نظارت بر مشارکت دانش‌آموز و ارزیابی عملکرد دانش‌آموز در اختیار مربی قرار می‌دهد. یک سیستم مدیریت یادگیری همچنین ممکن است توانایی استفاده از ویژگی‌های تعاملی مانند بحث‌های رشته‌ای، کنفرانس ویدیویی و انجمن‌های گفتگو را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

LMS ها اغلب توسط مشاغل در هر اندازه، سازمان های دولتی ملی، دولت های محلی، موسسات آموزشی سنتی و موسسات مبتنی بر آموزش آنلاین/الکترونیکی استفاده می شوند. این سیستم ها می توانند روش های آموزشی سنتی را بهبود بخشند و در عین حال در زمان و هزینه سازمان نیز صرفه جویی کنند. یک سیستم موثر به مربیان و مدیران این امکان را می دهد تا عناصری مانند ثبت نام کاربر، محتوا، تقویم، دسترسی کاربر، ارتباطات، گواهینامه ها و اعلان ها را به طور موثر مدیریت کنند.

گروه آموزش از راه دور پیشرفته که توسط وزارت دفاع ایالات متحده حمایت می شود، مجموعه ای از مشخصات را به نام مدل مرجع شی محتوای اشتراکی (SCORM) ایجاد کرده است تا استانداردسازی سیستم های مدیریت یادگیری را تشویق کند.

birhosting lms2

سیستم های مدیریت یادگیری برای چه مواردی استفاده می شود؟

LMS ها برای طیف گسترده ای از سازمان ها، از جمله مؤسسات آموزش عالی و شرکت ها سودمند هستند. استفاده اولیه از سیستم مدیریت یادگیری برای مدیریت دانش (KM) است. مدیریت دانش به جمع آوری، سازماندهی، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل دانش یک سازمان از نظر منابع، اسناد و مهارت های افراد اشاره دارد. با این حال، نقش خاص LMS با توجه به استراتژی آموزشی و اهداف سازمان متفاوت خواهد بود.

برخی از LMS های محبوبی که توسط مؤسسات آموزشی استفاده می شوند عبارتند از Moodle، Blackboard Learn و Schoology. LMS های محبوب در سطح سازمانی عبارتند از Adobe Captivate Prime، Docebo LMS، TalentLMS، iSpring Learn و eFront.

آموزش کارکنان و حضور در هواپیما یکی از رایج ترین موارد استفاده برای LMS در یک محیط شرکتی است. در این مورد، LMS برای کمک به آموزش کارکنان جدید با فراهم کردن فرصت‌هایی برای دسترسی به مواد آموزشی در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. کارمندان جدید زمانی قابل شناسایی هستند که دانش و بازخورد خود را اضافه کنند، که به نوبه خود به کارفرمایان کمک می کند تا درک کنند که دوره های آموزشی چقدر موثر هستند و مناطقی را که کارکنان جدید به کمک بیشتری نیاز دارند، شناسایی کنند.

LMS ها را می توان برای اهداف آموزشی سازمانی گسترده نیز استفاده کرد. این شامل آموزش مشتری، شریک و اعضا می شود. آموزش مشتری در شرکت‌های نرم‌افزاری و فناوری رایج است که کاربران باید قبل از استفاده از محصول جدید، نحوه عملکرد یک سیستم را آموزش دهند. ارائه آموزش مداوم به مشتری همچنین به بهبود تجربه مشتری و افزایش وفاداری به برند کمک می کند.

یکی دیگر از کاربردهای رایج LMS ها در محیط های شرکتی برای توسعه و حفظ کارکنان است. LMS می تواند برای اختصاص دوره های لازم به کارکنان فعلی استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که آنها مهارت های شغلی موثری را توسعه می دهند، از تغییرات محصول مطلع می شوند و دانش مربوطه را از طریق آموزش محصولات جدید و انطباق حفظ می کنند.

birhosting lms3

چگونه کار می کنند؟

یک سیستم مدیریت یادگیری را می توان به عنوان یک مخزن بزرگ در نظر گرفت که به کاربران اجازه می دهد اطلاعات را در یک مکان ذخیره و پیگیری کنند. هر کاربری با ورود و رمز عبور ایمن می تواند به سیستم و منابع آموزشی آنلاین آن دسترسی داشته باشد. یا اگر سیستم خود میزبان است، کاربر باید نرم افزار را روی هارد دیسک خود نصب کند یا از طریق سرور شرکت خود به آن دسترسی داشته باشد.

برخی از ویژگی های رایج در یک LMS موفق عبارتند از:

طراحی واکنشگرا - کاربران باید بتوانند از هر نوع دستگاهی که انتخاب می کنند، اعم از دسکتاپ، لپ تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند، به LMS دسترسی داشته باشند. LMS باید به طور خودکار نسخه ای را که برای دستگاه انتخابی کاربر مناسب است نمایش دهد. علاوه بر این، LMS همچنین باید به کاربران امکان دانلود محتوا را بدهد تا در حالت آفلاین در دسترس باشد.

رابط کاربر پسند - رابط کاربری (UI) باید زبان آموزان را قادر سازد تا به راحتی در بستر LMS حرکت کنند. رابط کاربری همچنین باید با توانایی‌ها و اهداف کاربر و سازمان هماهنگ باشد. یک رابط کاربری غیرواقعی باعث سردرگمی یا حواس پرتی کاربران می شود و LMS را بی اثر می کند.

گزارش ها و تجزیه و تحلیل - این شامل ابزارهای ارزیابی آموزش الکترونیکی می شود. مربیان و مدیران باید بتوانند ابتکارات آموزشی آنلاین خود را مشاهده و پیگیری کنند تا تعیین کنند که آیا آنها مؤثر هستند یا نیاز به تعدیل دارند. این را می توان برای گروه های یادگیرنده و افراد اعمال کرد.

مدیریت دوره و کاتالوگ - LMS همه دوره های آموزش الکترونیکی و محتوای دوره مرتبط را در اختیار دارد. مدیران و مربیان باید بتوانند این کاتالوگ ها و دوره ها را ایجاد و مدیریت کنند تا تجربه یادگیری هدفمندتری را ارائه دهند.

قابلیت همکاری و یکپارچه سازی محتوا - محتوای ایجاد شده و ذخیره شده در یک LMS باید مطابق با استانداردهای قابل همکاری، از جمله SCORM و xAPI بسته بندی شود.

خدمات پشتیبانی - فروشندگان مختلف LMS سطوح مختلفی از پشتیبانی را ارائه می دهند. بسیاری از آنها تابلوهای گفتگوی آنلاین را ارائه می دهند که در آن کاربران می توانند به یکدیگر متصل شده و به یکدیگر کمک کنند. خدمات پشتیبانی اضافی، مانند شماره خدمات رایگان اختصاصی، با هزینه اضافی در دسترس است.

پشتیبانی از صدور گواهینامه و انطباق - این ویژگی برای سیستم هایی که برای آموزش انطباق آنلاین و گواهینامه ها استفاده می شوند ضروری است. مربیان و مدیران باید بتوانند مجموعه مهارت های یک فرد را ارزیابی کنند و هر گونه شکاف در عملکرد آنها را شناسایی کنند. این ویژگی همچنین امکان استفاده از سوابق LMS را در حین ممیزی فراهم می کند.

قابلیت های یادگیری اجتماعی - بسیاری از LMS ها شروع به استفاده از ابزارهای رسانه های اجتماعی در پلتفرم خود کرده اند. این به کاربران اجازه می دهد تا با همتایان خود تعامل داشته باشند، همکاری کنند و تجربیات یادگیری خود را به اشتراک بگذارند.

گیمیفیکیشن - برخی از LMS ها دارای مکانیک بازی یا ویژگی های گیمیفیکیشن داخلی هستند که به مربیان و مدیران این امکان را می دهد که دوره هایی را با انگیزه و تعامل بیشتر ایجاد کنند. این می‌تواند به دانش‌آموزانی کمک کند که برای تکمیل دوره به مشوق‌های بیشتری نیاز دارند، احتمالاً در قالب تابلوهای امتیازات، امتیازات و نشان‌ها.

اتوماسیون - سیستم های مدیریت یادگیری باید مدیران را قادر به خودکارسازی کارهای تکراری و خسته کننده کند. به عنوان مثال می توان به گروه بندی کاربر، جمعیت کاربر جدید، غیرفعال کردن کاربر و ثبت نام گروهی اشاره کرد.

محلی سازی - برای LMS ها مهم است که ویژگی های پشتیبانی چندزبانه را شامل شود تا محتوای آموزشی و آموزشی تحت تأثیر موانع زبان قرار نگیرد. برخی از LMS ها ویژگی های موقعیت جغرافیایی را ادغام می کنند که به آنها امکان می دهد نسخه مناسب دوره را بلافاصله پس از دسترسی به طور خودکار ارائه دهند.

هوش مصنوعی (AI) - در نهایت، هوش مصنوعی می‌تواند به یک LMS کمک کند تا با ارائه فرمت‌های دوره‌های متناسب با نیازهای کاربران، و با پیشنهاد موضوعاتی که کاربر ممکن است بر اساس دوره‌هایی که قبلاً گذرانده‌اند، برای کاربر جالب بیابد، تجربیات یادگیری شخصی‌سازی شده را برای کاربران ایجاد کند.

birhosting lms4

انواع سیستم های مدیریت یادگیری

انواع مختلف گزینه های استقرار LMS عبارتند از:

مبتنی بر ابر
خود میزبان
برنامه دسکتاپ
اپلیکیشن موبایل

LMS های مبتنی بر ابر بر روی ابر میزبانی می شوند و اغلب از مدل تجاری نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) پیروی می کنند. فروشندگان LMS مبتنی بر Cloud مراقبت از سیستم و انجام هرگونه به روز رسانی یا ارتقاء فنی را بر عهده دارند. کاربران آنلاین می توانند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور از هر کجا و در هر زمان به سیستم دسترسی داشته باشند.

LMS های خود میزبان نیاز به نرم افزار دارند که توسط کاربر دانلود شود. پلتفرم خود میزبانی کنترل خلاقانه و سفارشی سازی بیشتری را فراهم می کند، اما کاربران باید خودشان سیستم را حفظ کنند و اغلب باید برای به روز رسانی هزینه پرداخت کنند.

LMS های برنامه دسکتاپ بر روی دسکتاپ کاربر نصب می شوند. با این حال، برنامه همچنان ممکن است در چندین دستگاه قابل دسترسی باشد.

برنامه موبایل LMS ها از یادگیری موبایل پشتیبانی می کنند و در هر کجا و هر زمان از طریق دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی هستند. این نوع استقرار پلت فرم به کاربران اجازه می دهد تا با ابتکارات یادگیری آنلاین خود در حال حرکت درگیر شوند و آنها را دنبال کنند.

مدل های مختلف قیمت گذاری مورد استفاده برای سیستم های مدیریت یادگیری عبارتند از:

Freemium - این مدل قیمت گذاری به کاربران اجازه می دهد تا به ویژگی های اساسی برخی از سیستم عامل های LMS دسترسی داشته باشند. هنگامی که کاربران شروع به درگیر شدن با قابلیت های پیشرفته تر سیستم کنند، هزینه ای اضافه می شود.
اشتراک - کاربران برای دسترسی به LMS در فواصل زمانی معین هزینه ای را پرداخت می کنند. اشتراک ممکن است به یک سازمان امکان دسترسی کامل به تمام ویژگی های LMS را بدهد، یا ممکن است سازمان را ملزم به پرداخت برای هر کاربر سیستم کند.
صدور مجوز - این یا یک هزینه سالانه است که شرکت ها باید آن را تمدید کنند یا یک هزینه اولیه است که دسترسی نامحدود مادام العمر را برای کاربران فراهم می کند.

birhosting lms5

مزایا

سیستم های مدیریت یادگیری بدون توجه به نوع سازمانی که از آن استفاده می کند، مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهد. به عنوان مثال، یک LMS می تواند در زمان و هزینه یک سازمان صرفه جویی کند. به جای اینکه یادگیرندگان وقت خود را برای مسافرت و نشستن در درس یا آموزش بگذارند، به کاربران این امکان را می دهد که دوره های آموزشی را در بهترین زمان برای آنها تکمیل کنند. علاوه بر این، هزینه ها را می توان با حذف نیاز به مربی، روزهای آموزشی، مواد آموزشی، هزینه های سفر و استخدام مکان کاهش داد.

سایر مزایای سیستم های مدیریت یادگیری عبارتند از:

توانایی نظارت بر پیشرفت و عملکرد کاربر؛
افزایش دسترسی به آموزش الکترونیکی بدون محدودیت جغرافیایی؛
توانایی شخصی سازی آموزش آنلاین و تجربه یادگیری؛
توانایی به روز رسانی آسان و کارآمد ماژول ها و فعالیت های آموزش الکترونیکی؛
توانایی اطمینان از توزیع مؤثر آموزش و مطالب آموزشی آنلاین؛ و
استفاده از اتوماسیون که به کاربران اجازه می دهد کارهای خسته کننده و تکراری - مانند ثبت نام کاربر و توزیع گواهینامه - را فراموش کنند و بر فعالیت های مهم تر تمرکز کنند.
در نهایت، یادگیری متمرکز یکی دیگر از مزایای عمده ارائه شده توسط LMS ها است. این به یک سازمان اجازه می دهد تا با خیال راحت تمام داده های بزرگ را در یک مکان سازماندهی و ذخیره کند. این به مربیان و مدیران اجازه می‌دهد تا مطالب آموزشی را آسان‌تر به‌روزرسانی و نگهداری کنند. همچنین به تولید آموزش موثر که در سراسر سازمان سازگار است کمک می کند. علاوه بر این، اکثر LMS ها دارای ویژگی های رمزگذاری پیشرفته هستند که به تضمین امنیت داده ها و محتوا کمک می کند.

birhosting lms6

نمونه هایی از سیستم های مدیریت یادگیری

همانطور که قبلاً ذکر شد، آموزش کارمندان و استفاده از آن یکی از رایج ترین کاربردهای LMS ها هستند. هنگام استفاده از LMS برای این اهداف، مربیان می توانند تجربیات یادگیری همه جانبه ای ایجاد کنند که به کاربران امکان می دهد مهارت های جدید و قابلیت های حل مسئله را توسعه دهند. به عنوان مثال، یک LMS می تواند برای ایجاد آموزش هایی استفاده شود که شامل آموزش واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و حتی آموزش هوش مصنوعی است. این احتمالاً تأثیری بر بهبود خلاقیت و نوآوری در سراسر نیروی کار خواهد داشت.

نمونه دیگری از استفاده از LMS برای آموزش فروش است. این می تواند شامل نصب و آموزش باشد، اما همچنین شامل ایجاد سمینارهایی در مورد دانش محصول، آموزش تعامل با مشتری و آموزش های مبتنی بر مطالعه موردی است که از تجربیات قبلی با مشتریان برای بهبود تعاملات آینده استفاده می کند.

یک LMS همچنین می تواند برای ارائه تجربیات یادگیری ترکیبی به دانش آموزان استفاده شود. یادگیری ترکیبی آموزش سنتی در کلاس را با ابزارهای یادگیری آنلاین ترکیب می کند. این روش موثرتر از آموزش ساده رو در رو است زیرا تجربه کلاس درس را با محتوای دیجیتالی اضافی که می تواند متناسب با نیازهای یادگیری دانش آموز سفارشی شود، غنی می کند.


پست های توصیه شده