Latency چیست؟

BirHosting Latency index
توسط

Latency تأخیر زمانی است که طول می کشد تا داده ها از یک نقطه در شبکه به نقطه دیگر منتقل شوند. فرض کنید سرور A در نیویورک یک بسته داده را به سرور B در لندن ارسال می کند. سرور A بسته را در ساعت ۰۴:۳۸:۰۰.۰۰۰ GMT ارسال می کند و سرور B آن را در ساعت ۰۴:۳۸:۰۰.۱۴۵ GMT دریافت می کند. میزان تاخیر در این مسیر تفاوت بین این دو زمان است: ۰.۱۴۵ ثانیه یا ۱۴۵ میلی ثانیه.

اغلب، تأخیر بین دستگاه کاربر (دستگاه «مشتری») و مرکز داده اندازه‌گیری می‌شود. این اندازه گیری به توسعه دهندگان کمک می کند تا بفهمند یک صفحه وب یا برنامه با چه سرعتی برای کاربران بارگذاری می شود.

اگرچه داده های موجود در اینترنت با سرعت نور حرکت می کنند، اثرات مسافت و تاخیرهای ناشی از تجهیزات زیرساخت اینترنت به این معنی است که تاخیر هرگز نمی تواند به طور کامل حذف شود. با این حال، می توان و باید آن را به حداقل رساند. میزان تأخیر زیاد منجر به عملکرد ضعیف وب سایت می شود، بر سئو تأثیر منفی می گذارد و می تواند کاربران را وادار کند که به طور کلی سایت یا برنامه را ترک کنند.

علت تأخیر اینترنت چیست؟

یکی از دلایل اصلی تأخیر شبکه، فاصله است، به‌ویژه فاصله بین دستگاه‌های کلاینت درخواست‌کننده و سرورهایی که به آن درخواست‌ها پاسخ می‌دهند. اگر وب‌سایتی در مرکز داده‌ای در کلمبوس، اوهایو میزبانی شود، درخواست‌های کاربران در سینسیناتی (حدود ۱۰۰ مایل) را به سرعت دریافت می‌کند، احتمالاً در عرض ۵ تا ۱۰ میلی‌ثانیه. از سوی دیگر، درخواست‌های کاربران در لس‌آنجلس (حدود ۲۲۰۰ مایل دورتر) زمان بیشتری برای دریافت خواهند داشت، نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه.

افزایش چند میلی ثانیه ای ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این با تمام ارتباطات رفت و برگشت لازم برای مشتری و سرور برای برقراری ارتباط، اندازه کل و زمان بارگذاری صفحه و هر گونه مشکلی ترکیب می شود. با تجهیزات شبکه، داده ها در طول مسیر از آن عبور می کنند. مدت زمانی که طول می کشد تا یک پاسخ پس از درخواست مشتری به دستگاه مشتری برسد، به عنوان زمان رفت و برگشت (RTT) شناخته می شود. RTT برابر است با دو برابر مقدار تاخیر، زیرا داده ها باید در هر دو جهت حرکت کنند - آنجا و دوباره.

عبور داده از اینترنت معمولاً نه تنها از یک، بلکه از چندین شبکه عبور می کند. هر چه یک پاسخ HTTP نیاز به عبور از شبکه‌های بیشتری داشته باشد، فرصت‌های بیشتری برای تاخیر وجود دارد. به عنوان مثال، هنگامی که بسته های داده بین شبکه ها عبور می کنند، از طریق نقاط تبادل اینترنت (IXP) عبور می کنند. در آنجا، روترها باید بسته‌های داده را پردازش و مسیریابی کنند، و گاهی اوقات ممکن است روترها نیاز داشته باشند که آنها را به بسته‌های کوچک‌تر تقسیم کنند، که همه اینها چند میلی ثانیه به RTT اضافه می‌کنند.

Latency شبکه، توان عملیاتی و پهنای باند

Latency، پهنای باند و توان عملیاتی همه به هم مرتبط هستند، اما همه آنها چیزهای مختلفی را اندازه گیری می کنند. پهنای باند حداکثر مقدار داده ای است که می تواند در هر زمان از شبکه عبور کند. توان عملیاتی عبارت است از میانگین مقدار داده ای که در یک بازه زمانی معین از آن عبور می کند. توان عملیاتی لزوماً معادل پهنای باند نیست، زیرا تحت تأثیر تأخیر و عوامل دیگر است. تأخیر اندازه‌گیری زمان است، نه میزان بارگیری داده در طول زمان.

چگونه می توان Latency را کاهش داد؟

استفاده از CDN (شبکه تحویل محتوا) گام بزرگی در جهت کاهش تأخیر است. یک CDN محتوای ایستا را ذخیره می کند و آن را به کاربران ارائه می دهد. (Cloudflare CDN امکان ذخیره محتوای پویا را نیز با Cloudflare Workers فراهم می‌کند.) سرورهای CDN در مکان‌های متعددی توزیع می‌شوند تا محتوا نزدیک‌تر به کاربران نهایی ذخیره شود و برای دسترسی به آن‌ها نیازی به سفر تا آنجا نباشد. این بدان معنی است که بارگذاری یک صفحه وب زمان کمتری می برد و سرعت و عملکرد وب سایت را بهبود می بخشد.

عوامل دیگر به غیر از Latency نیز می توانند عملکرد را کاهش دهند. توسعه‌دهندگان وب می‌توانند تعداد منابع مسدودکننده رندر را به حداقل برسانند (برای مثال، آخرین بارگذاری جاوا اسکریپت)، تصاویر را برای بارگذاری سریع‌تر بهینه‌سازی کنند، و اندازه فایل‌ها را تا حد امکان کاهش دهند. کوچک سازی کد یکی از راه های کاهش حجم فایل های جاوا اسکریپت و CSS است.

بهبود عملکرد صفحه درک شده با بارگذاری استراتژیک دارایی های خاص در ابتدا امکان پذیر است. یک صفحه وب را می توان طوری پیکربندی کرد که ابتدا قسمت بالای صفحه یک صفحه بارگیری شود تا کاربران بتوانند حتی قبل از اتمام بارگیری صفحه با آن ارتباط برقرار کنند (در بالا به آنچه در پنجره مرورگر ظاهر می شود قبل از اینکه کاربر به پایین پیمایش کند اشاره دارد) . صفحات وب همچنین می توانند دارایی ها را تنها در صورت نیاز بارگیری کنند، با استفاده از تکنیکی به نام بارگذاری تنبل. این رویکردها در واقع تاخیر شبکه را بهبود نمی بخشند، اما درک کاربر از سرعت صفحه را بهبود می بخشند.

چگونه کاربران می توانند تاخیر در پایان خود را رفع کنند؟

گاهی اوقات، "تأخیر" شبکه (عملکرد کند شبکه) ناشی از مشکلاتی است که در سمت کاربر است، نه سمت سرور. در صورتی که عملکرد آهسته شبکه یک مسئله ثابت باشد، مصرف کنندگان همیشه این گزینه را دارند که پهنای باند بیشتری بخرند، اگرچه پهنای باند تضمینی برای عملکرد وب سایت نیست. جابجایی به اترنت به جای WiFi منجر به اتصال اینترنت پایدارتر می شود و معمولاً سرعت اینترنت را بهبود می بخشد. کاربران همچنین باید با اعمال مرتب به‌روزرسانی‌های سیستم‌افزار و تعویض تجهیزات در صورت لزوم، از بروز بودن تجهیزات اینترنتی خود اطمینان حاصل کنند.


پست های توصیه شده