IP ver6 چیست؟

BirHosting ipv6
توسط

IP یا Internet Protocol Address شناسه ای است که به دستگاه های متصل به اینترنت یا شبکه های درحال استفاده از اینترنت از طریق سرویس دهنده اینترنت یا ISP اختصاص داده می شود. آخرین نسخه از پروتکل اینترنت IP ver6 می باشد که البته با IPv4 تفاوت های بسیاری نیز دارد.

IPv6 دارای ۱۲۸ بیت طول آدرس می باشد و دامنه گسترده ای از Ip ها را پشتیبانی می کند. همانطور که می دانید IPv4 رو به اتمام می باشد و IPv6 جایگزینی برای رفع این مشکل می باشد.

 

تشریح ساختار آی پی ورژن ۶ یا همان IPv6

IPv6 یک مقدار ۸ بخشی حاصل از اعداد ۰ تا ۹ و حروف A تا F است. هر بخش آن توسط کاراکتر : به نام Colon از هم جدا می شود. به هر بخش IPv6 یک کوارتت ( Quartet ) گفته می شود.

در زیر چند نمونه آی پی ورژن ۶ آورده شده است:

۱۰۰۰:۰۰۱۰:۱۱۰۰:۰۰۰۰:۲۳۰۰:۱۷۰۶:۰۰۲۱:۰۰۱۱

۱۰EA:3AAA:0000:0000:1A01:0001:1111:3BAA

AE00:0000:0000:0000:0000:0110:0011:EA11

BirHostingipver6

در نگاه اول، سه آی پی فوق بسیار عجیب و طولانی به نظر می رسند. اما در واقع چنین نیست. با قوانین زیر می توان آی پی های ورژن ۶ فوق را ساده و کوتاه نماییم:

  • کوارتت هایی که داخل آن هر ۴ عدد ۰ است قابل حذف و تعمیم هستند.
  • هر چند کوارتت که تماما بصورت متوالی حاوی ۰ است در نظر گرفته نمی شود.

o             اینکار در طول آی پی تنها یکبار قابل انجام است.

  • صفرهای فبل از اعداد قابل حذف هستند.

با در نظر گرفتن قوانین فوق آی پی ها ذکر شده فوق بصورت زیر قابل خلاصه سازی هستند:

۱۰۰۰:۱۰:۱۱۰۰::۲۳۰۰:۱۷۰۶:۲۱:۱۱

۱۰EA:3AAA::1A01:1:1111:3BAA

AE00::110:11:EA11

در آی پی اول دو صفر کوارتت دوم، هر چهار صفر کوارتت چهارم به همراه دو صفر کوارتت هفتم و هشتم قابل حذف هستند. در آی پی دوم دو کوارتت سوم و چهارم به صورت کلی حذف و دو صفر کوارتت ششم حذف می شوند. برای آی پی سوم نیز کوارتت های دوم تا پنجم بصورت کلی حذف و صفر اول کوارتت ششم به همراه دو صفر کوارتت هفتم قابل حذف هستند! در این حالت مشاهده می کنید که آی پی ها ساده سازی می شوند. 

BirHostingipver6

ویژگیهای شاخص IP ver6

در اینجا به مجموعه ویژگیهای آی پی ورژن ۶ اشاره خواهیم کرد:

  • عدم محدودیت در تخصیص آی پی
  • عدم ضرورت استفاده از NAT و PAT بدلیل وجود بی نهایت IP
  • بالا رفتن امنیت بواسطه الزامی شدن پروتکل IPSec در ساختار IP ver6
  • قابلیت SLAAC برای تخصیص خودکار آی پی در سطح شبکه
  • قابلیت DAD برای تشخیص تخصیص تکراری در سطح شبکه
  • رهگیری دقیق و آسان دستگاه های متصل شده به اینترنت
  • و ده ها مورد دیگر …!
BirHostingipver6

حذف NAT در آی پی ورژن ۶

سیستم NAT به معنی Network address translation این قابلیت را در IP ver4 دارد که آی پی های محلی را بواسطه روتر به آی پی عمومی یا همان Public IP تغییر دهید. در چنین حالتی همه دستگاه های متصل شده به آن شبکه دارای یک آی پی واحد می شوند. با توجه به اینکه در IPv6 هیچ محدویتی از لحاظ تخصیص و تعداد آی پی وجود ندارد وجود عواملی نظیر NAT هیچ ضرورتی ندارد.

اضافه شدن قابلیت SLAAC برای تخصیص خودکار آی پی

همانطور که می دانید در آی پی ورژن ۴ دو راه دستی و DHCP برای تخصیص آی پی وجود داشت. در آی پی ورژن ۶ قابلیت SLAAC برای اختصاص یافتن آی پی در نظر گرفته شده است که کار برای مدیریت آن بسیار راحتتر می کند.

رهگیری دقیق دستگاه های متصل شده به اینترنت!

یکی از قابلیت های بسیار کاربردی و خوب در IP ver6 از بین رفتن سیستم NAT و بواسطه آن تخصیص آی پی جدا به هر دستگاه قبل از روتر است. در IP ver4 توسط یک مودم خانگی چندین کامپیوتر، موبایل و … به شبکه اینترنت وصل می شوند و همه آنها دارای یک آدرس آی پی V4 در سطح وب هستند. این موضوع عملا کار رهگیری را سخت می کند اما در IP ver6 هر دستگاه یک آی پی مجزا خواهد داشت که پیگیری و شناسایی آن را بسیار راحت تر می کند.

BirHostingipver6

نحوه آدرس دهی در IP ver6

در آدرس دهی Multicasting یک Packet به چندین گیرنده ارسال می گردد. با استفاده از این قابلیت پهنای باند مصرفی در داخل شبکه کاهش میابد. نحوه آدرس دهی در پروتکل اینترنت ip ورژن ۶ به ۳ صورت می باشد:

  1. Unicast
  2. Anycast
  3. Multicast

امنیت در IP ver6

Ip ورژن ۶ با رمزگذاری و کدگذاری داخلی پیاده سازی شده است که این قابلیت در ip ورژن ۴ به صورت اختیاری وجود داشت.

این قابلیت با وجود پروتکل Ipsec (internet protocol Security) اجباری شده است و هر بسته یا Packet در شبکه کدگذاری و رمزنگاری خواهد شد. در نتیجه بسیاری از حملات نرم افزار های مخرب اینترنت غیر ممکن شده است.

به منظور افزایش سطح امنیت می توانید از تکنیک های مسدود کردن آی پی در وردپرس ،  بستن آی‌پی کشورها در وردپرس و نحوه محدود کردن ورود کاربران به مدیریت سایت فقط با آی پی های خاص در سی پنل کمک بگیرید.

از IPsec به عنوان بخشی الزامی در پیاده سازی IPv6 جهت فراهم آوردن یک زیرساخت امنیتی مناسب برای ارائه سرویس های امنیتی نیز می توان استفاده نمود.

BirHostingipver6

پست های توصیه شده