IoE چیست؟

ioe index
توسط

مفهوم اینترنت اشیا در حال حاضر عموما با مفهوم «اینترنت همه چیز» (Internet of Everything | IoE) دچار هم‌پوشانی، اشتباه و تداخل می‌شود. اینترنت اشیا (IoT) و «ارتباطات ماشین با ماشین» (Machine to Machine Communication | M2M) زیرمجموعه‌هایی از اینترنت همه چیز (IoE) محسوب می‌شوند.

در واقع IoE، مخفف کلمه Internet of Everything به معنی اینترنت همه چیز است و نباید با IoT یا همان اینترنت اشیا اشتباه گرفته شود. در واقع مفهوم اینترنت اشیاء گاهی به ارتباط ماشین به ماشین (machine to machine) نیز اطلاق میشود.

اما این مفهوم در حال رشد و گسترش است و مفهوم جدید تری به نام اینترنت همه چیز در حال شکل گرفتن میباشد.

IoE کلمه ای است که شرکت سیسکو به منظور معرفی بیشتر و گسترده تر برای اینترنت اشیاء مطرح کرده است.

با پیشرفت اینترنت اشیا، نه تنها اشیا به وسیله اینترنت به یکدیگر متصل می شوند، بلکه انسان ها،داده ها و حتی روندها هم در این اکوسیستم دخیل خواهند شد.

 

ioe 2

ستون های IoE

IoE به طور کلی شامل ۴ ستون است:

مردم: با روش های با ارزش تر و مرتبط تر مردم را به هم متصل می کند.
داده ها: برای تصمیم گیری بهتر داده ها را به اطلاعات تبدیل می کند.
اطلاعات: امکان انتقال اطلاعات صحیح را به فرد مناسب در زمان مناسب و از راه مناسب فراهم میسازد.
اشیاء: ابزار های فیزیکی و قطعات متصل شده به اینترنت و یکدیگر را برای تصمیم گیری اطلاعاتی که اغلب اینترنت اشیاء (IoT) خوانده می شود، آماده می کند.

تعاملات بین ستون های IoE در بالا ارزش اطلاعات جدید را آشکار می کنند. تمامی این عناصر به صورتی باهم در ارتباط هستند که سه اتصال اصلی را در محیط IoE یا اینترنت همه چیز ایجاد می کنند:

افراد با افراد (P2P)
ماشین ها با افراد (M2P)
ماشین ها با ماشین ها (M2M)

مثال: به عنوان مثال برای پرواز یک هواپیما، به اطلاعاتی از قبیل مشخصات مسافران، کارمندان، آگاهی از وضعیت آب و هوایی و… نیاز است؛ که همه ی این مسائل در یک سیستم مورد برسی قرار میگیرند و می توان آن را معادل اینترنت همه چیز قرار داد.

به گفته سیسکو، IoE می تواند در ۲۰ سال آینده، حدود ۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار به GDP جهانی یا تولید ناخالص ملی در سراسرجهان اضافه کند.

GDP یا gross domestic products به مصارف خصوصی+سرمایه گذاری+مصارف دولتی(صادرات-واردات) در هر کشور گفته می شود.

ioe 3

تفاوت اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز چیست؟

اینترنت به عنوان یکی از بدیع ترین ابزارهای ارتباطی در حال تکامل است دستگاه های متصل به اینترنت در حال گسترش هستند.این گسترش ارتباطات و فناوری های مرتبط و همچنین دستگاه هایی با قابلیت اتصال به شبکه اینترنت منجر به ایجاد شبکه بسیار گسترده ای از دستگاه ها و اتصال ها شده است که این خود مفهومی به نام اینترنت اشیاء(internet of things)را شکل داده است. از مفهوم اینترنت اشیاء گاهی به ارتباط ماشین به ماشین(Machine-to-Machine) نیز تعبیر می شود.

اما این مفهوم نیز در حال گسترش است و مفهوم جدیدی به نام اینترنت همه چیز(Internet of Every things/IoE) را در حال شکل دادن است. مفهوم/واژه ای که علاوه بر ارتباط بین اشیاء یا دستگاه ها ارتباطات بین افراد و ماشین ها و افراد با افراد بواسطه ابزارهای فناوری را شامل می شود.


پست های توصیه شده