Flutter

flutter index
توسط

درباره Flutter:

Flutter یک کیت توسعه نرم افزار UI منبع باز است که توسط Google ایجاد شده است. این برنامه برای توسعه برنامه های کاربردی متقابل پلت فرم برای Android، iOS، Linux، macOS، Windows، Google Fuchsia، و وب از یک پایگاه کد واحد استفاده می شود.

اولین بار در سال ۲۰۱۵ توصیف شد، Flutter در می ۲۰۱۷ منتشر شد.

flutter 1

فلاتر از دو بخش مهم تشکیل شده است:

SDK (کیت توسعه نرم افزار): مجموعه ای از ابزارهایی که به شما در توسعه برنامه های کاربردی کمک می کند. این شامل ابزارهایی برای کامپایل کد شما به کد ماشین بومی (کد برای iOS و Android) است.
یک چارچوب (کتابخانه UI بر اساس ویجت ها): مجموعه ای از عناصر UI قابل استفاده مجدد (دکمه ها، ورودی های متن، لغزنده و غیره) که می توانید برای نیازهای خود شخصی سازی کنید.
برای توسعه با Flutter، از یک زبان برنامه نویسی به نام Dart استفاده خواهید کرد. این زبان توسط گوگل در اکتبر ۲۰۱۱ ایجاد شد، اما در طول سال های گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

دارت بر توسعه front-end تمرکز دارد و می توانید از آن برای ایجاد برنامه های موبایل و وب استفاده کنید.

اگر کمی برنامه نویسی می دانید، Dart یک زبان برنامه نویسی شی تایپ شده است. می توانید سینتکس Dart را با جاوا اسکریپت مقایسه کنید.

فلاتر برای چه مواردی استفاده می شود؟

بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ، Flutter را برای طراحی اپلیکیشن‌های تلفن همراه با برندی که قادر به ارائه تجربه‌ای عالی برای مشتری هستند، انتخاب کرده‌اند. از جمله مشتریان معروف می‌توان به تویوتا، بی‌ام‌و، eBay، گروه علی‌بابا، گروپون و اتسی اشاره کرد.

SDK همچنین کاملاً با اکوسیستم استارتاپی مطابقت دارد زیرا منبع باز، ویژگی های غنی و مقرون به صرفه است. برخی از استارت‌آپ‌هایی که با Flutter گسترش یافته‌اند، هستند

نوبانک، یک نئوبانک برزیلی و بزرگترین بانک دیجیتال در آمریکای لاتین، از امروز؛
Invoice Ninja، یک پلت فرم فاکتور و پرداخت برای مشاغل کوچک. و
Reflectly، یک برنامه سلامت روان مبتنی بر هوش مصنوعی.
اما علاوه بر برنامه‌های تلفن همراه چند پلتفرمی، که هدف اصلی Flutter است، SDK در بسیاری از زمینه‌های دیگر کاربرد پیدا کرده است. چرخه توسعه سریع و قابلیت حمل، فناوری را برای ساخت حداقل محصولات قابل دوام (MVP) و نمونه سازی ایده آل می کند: می توانید به سرعت ایده کسب و کار خود را در پلتفرم های مختلف آزمایش کنید.

در مورد توسعه وب، Flutter می تواند راه حلی مناسب برای برنامه های وب مترقی (PWA) و برنامه های تک صفحه ای (SPA) باشد. همچنین شما را قادر می سازد تا پروژه تلفن همراه موجود خود را به وب و دسکتاپ مقیاس دهید.

اکنون که مبانی فناوری فلاتر را توضیح دادیم، اجازه دهید نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنیم.

flutter 2

نقاط ضعف فلاتر چه هستند؟

اندازه بزرگ فایل اپلیکیشن

یکی از نارسایی‌های غیرقابل چشم‌پوشی، حجم زیاد فایل اپلیکیشن‌هایی است که با فلاتر توسعه داده می‌شوند. در موارد خاص، ممکن است حجم بالای فایل‌ها یک مسئله برجسته به حساب آید و باعث شود توسعه‌دهندگان ابزار دیگری را برای توسعه انتخاب کنند. همچنین، با وجود افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی‌های همراه در طول سال‌های اخیر، همچنان کاربران بسیاری هستند که با مشکل کمبود فضا در دستگاه خود مواجه هستند و حجم برنامه‌ها می‌تواند مسئله مهمی به شمار آید.

بسیاری از کاربران گوشی‌های قدیمی‌تر ناچارند بین نگه داشتن یک اپلیکیشن و عکس‌هایشان، یکی را انتخاب کنند. اگر چه اندازه بزرگ فایل به معنی کاهش زمان اجرا و افزایش سرعت است. بنابراین، انتخاب بین حجم بالای اپلیکیشن و سرعت اجرا بستگی به تمایل و سلیقه کاربران دارد. این در حالی است که، شناخت سلیقه و گرایش مخاطب کار چندان ساده‌ای نیست.

کمبود کتابخانه های شخص ثالث در فلاتر

بسته‌ها و کتابخانه‌های شخص ثالث، تأثیر بسزایی در توسعه نرم‌افزار دارند. چرا که، این کتابخانه‌ها ویژگی‌هایی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند. این کتابخانه‌های شخص ثالث معمولاً رایگان، متن‌باز، از پیش آزمایش شده و به راحتی در دسترس هستند. اگرچه، با توجه به این‌که فلاتر یک ابزار جدید برای توسعه برنامه‌های کاربردی همراه است، پیدا کردن چنین بسته‌های نرم‌افزاری و کتابخانه‌های رایگان، کار چندان ساده‌ای نیست. البته، فلاتر کماکان در حال رشد و بهتر شدن است.

برخی مشکلات فلاتر با iOS

فلاتر توسط گوگل توسعه داده شده است. به همین دلیل، توسعه‌دهندگان در مورد پیاده‌سازی فلاتر در سیستم عامل iOS نگرانی‌هایی دارند. با توجه به اینکه گوگل مصمم است به طور مستقیم در برطرف کردن مشکلات در کوتاه‌ترین زمان واکنش نشان دهد، ساخت برنامه‌های کاربردی با استفاده از فلاتر بسیار سریع و بدون مشکل انجام می‌شود. یکی از به‌روزرسانی‌های اخیر در Flutter برای iOS، ویژگی ظاهری با بهترین تراکم پیکسلی است. همچنین، تنظیمات آیفون در فریم‌ورک فلاتر برای فراهم کردن ویجت‌های اپل ایجاد شده است. به علاوه، برای جدیدترین نسخه‌های iOS، با کمی تأخیر ویژگی‌هایی به‌روزرسانی و اضافه شده‌اند. بنابراین در خصوص سازگاری فلاتر با iOS می‌توان به این نتیجه رسید که چندان جای نگرانی وجود ندارد.

مشکلات مربوط به دارت در فلاتر

فلاتر از زبان برنامه‌نویسی دارت استفاده می‌کند. این مسئله به طور هم‌زمان هم دارای مزایا و هم دارای برخی معایب است. این زبان برنامه‌نویسی شیٔ‌گرا به خوبی سایر زبان‌ها از جمله C شی‌ٔ‌گرا، جاوا، #C و جاوا اسکریپت نیست. ممکن است کار با Dart برای برخی از تازه‌کارها کمی دشوار باشد که این مسئله در توسعه یک اپلیکیشن چندپلتفرمی، می‌تواند یک مؤلفه قابل توجه باشد.


پست های توصیه شده