dsl technologyچیست ؟

BirHosting dsl
توسط

فناوری دی‌اس‌ال (DSL) مخفف عبارت Digital Subscriber Line و به معنی «خط اشتراک دیجیتال» می باشد که از آن جهت اتصال به اینترنت با سرعت بالا و هزینه کم استفاده می شود. در این فناوری از کابل تلفن جهت اتصال استفاده می شود بطوری که می توان بطور همزمان از اینترنت و تماس تلفنی استفاده کرد بدون این که تداخلی بین این دو بوجود آید. به همین دلیل استفاده از این فناوری تا حدودی آسان تر می باشد زیرا نیاز به نصب زیرساخت دیگری ندارد و از همان خطوط تلفن استفاده می شود.

این تکنولوژی از کابل مخابرات برای ارتباط استفاده می کند. کابل تلفن از یک زوج کابل مسی تشکیل شده که ارتباط تلفنی و اینترنتی به وسیله آن انجام می شود. این کابل مسی توان انتقال پهنای باند و داده های بسیار زیادی را دارد در حالی که در تماس تلفنی مقدار کمی از این قابلیت مورد استفاده قرار می گیرد و باقی آن بلااستفاده مانده است. بنابراین امکان استفاده از این قابلیت برای اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد. لذا فناوری DSL از این امکان برای ارتباط استفاده کرده است.

DSL از ظرفیت بالای کابل تلفن جهت اتصال به اینترنت و تبادل داده های شبکه استفاده می کند بدون این که خط تلفن اشغال شده و یا تاثیری در تماس تلفنی داشته باشد. در حقیقت این کابل ها امکان ارتباط همزمان تلفنی و اینترنتی را به کاربر می دهند.

BirHostingdsl

تا قبل از راه اندازی DSL ارتباطات اینترنت با روش Dial-Up انجام می شد که روشی بسیار کند و ضعیف بود بطوری که تنها از ۴KHz پهنای باند خط تلفن استفاده می شد که در نتیجه آن حداکثر ۵۶ کیلوبایت داده بر ثانیه منتقل می شد.

در حالی که توان این خطوط چند میلیون هرتز می باشد.

یعنی در روش دیال آپ از مقدار ناچیزی از توان این خطوط بهره گیری می شد در حالی که ظرفیت بیش از این وجود داشت.

در خصوص تماس های تلفنی نیز به همین صورت است و در این تماس ها نیز از توان اندکی از خطوط استفاده می شود.

فناوری DSL باعث شد این ظرفیت بالای خطوط مورد استفاده قرار گیرند و به وسیله آن کاربران از اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

در این روش سرعت ۵۶ کیلوبایتی دیال آپ جای خود را به سرعت های مگابیتی داده است و در انواع DSL ها سرعت تا ۲۴ مگابیت بر ثانیه نیز رسیده است.

در حقیقت دی اس ال از ظرفیت آزاد خطوط استفاده کرد تا اینترنت پرسرعت راه اندازی شود.

البته لازم به ذکر است که چند نوع اینترنت پرسرعت وجود دارد که ADSL که DSL یکی از آنهاست و البته بهترین آنها نیز نیست.

اما با توجه به چند مولفه از جمله سرعت، هزینه و زیرسایت DSL در حال حاضر بهترین گزینه می باشد

انواع مختلفی داره که باعث به‌وجود اومدن واژه xDSL میشه. تفاوت xDSLها اغلب در تفاوت سرعت و امکانات اون‎‌ها برای اتصال به اینترنته.

BirHostingdsl

انواع  DSL

از جمله انواع DSL، میشه به موارد پایین اشاره کرد:

  • ADSL
  • HDSL
  • IDSL
  • MSDSL
  • RADSL
  • SDSL
  • VDSL

DSLها به دو دسته‌ی کلی متقارن (symmetric) و نامتقارن (Asymmetric) تقسیم‌ میشن. در ادامه این دو دسته و تفاوت‌هاشون رو بررسی می‌کنیم.

BirHostingdsl

سیستم های متقارن DSL

مطمئنا بار‌ها دیدید که زمان اتصال به اینترنت با استفاده از مودم ADSL در خانه، سرعت دانلود بالایی دارید اما وقتی میخواید یک فایل چند مگابایتی رو آپلود کنید، با مشکل کندی سرعت آپلود روبه‌رو میشید. این مشکلیه که در تکنولوژی سیستم‌های متقارن انواع DSL حل شده.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌های متقارن، یکسان بودن سرعت دانلود و آپلوده. این ویژگی باعث شده تا از اون اغلب در وبینار‌ها، کنفرانس‌ها و شرکت‌های هاستینگ استفاده بشه.

ارسال و دریافت اطلاعات روی تکنولوژی متقارن، در بهترین حالت با Mbps 3/2 (مگابیت در ثانیه) برابره. DSL های زیر، محبوب‌ترین DSLهای متقارن محسوب میشن:

  • HDSL
  • HDSL-2
  • SDSL
  • SHSDSL

سیستم های نامتقارن DSL

در سیستم نا‌متقارن سرعت دانلود با آپلود متفاوته، در واقع سرعت آپلود کمتره. بارز‌ترین مثال برای سیستم‌های نامتقارن DSL، همون ADSLهای آشناییه که در خانه برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنیم.

در تکنولوژی نامتقارن انواع DSL ، سرعت دانلود بیشتر از سرعت آپلود تنظیم‌ شده تا از NOISE یا Crosstalk جلوگیری بشه.

فناوری DSL نامتقارن بهترین گزینه برای افرادیه که برای دانلود به پهنای بیشتری نیاز دارن.

BirHostingdsl

DSL چه مزایایی دارد؟

با توجه به این که DSL تکنولوژی پایه است و انواع مختلفی دارد و از آن استفاده زیادی نیز می شود بنابراین باید مزایای زیادی داشته باشد. اولین و اصلی ترین مزیت DSL سادگی و کم هزینه بودن آن است. به خاطر این که DSL از خط تلفن استفاده می کند بنابراین دیگر نیازی به افزودن زیرساخت جدید نیست و همین باعث می شود در صورت درخواست به استفاده از DSL به راحتی امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

همچنین هزینه تمام شده اینترنت در این روش بسیار مقرون به صرفه می باشد و مشترکین می توانند از حجم های بالای اینرتنت در این روش استفاده کنند بدون این که هزینه زیادی را بپردازند. علاوه بر این سرعت های بالای DSL و کیفیت اینترنت ارائه شده بسیار قابل توجه می باشد.  زمان لازم جهت اتصال به اینترنت در این روش پایین و زیر یک دقیقه می باشد. همچنین جهت اتصال به اینترنت تنها لازم است مشترک یک مودم اینترنت خریداری کند. به علاوه این که در روش DSL خط تلفن اشغال نمی شود و بطور همزمان می توان از تلفن و اینترنت استفاده کرد.

معایب DSL چیست؟

اصلی ترین مشکل و عیب اتصالات DSL کاهش سرعت و کیفیت اینرتنت با فاصله گرفتن از مرکز ارائه دهنده سرویس می باشد. هر اندازه که فاصله مشترک از مرکز تلفن یا ISP افزایش پیدا کند سرعت اینترنت کاهش خواهد داشت. به طوری که در بعضی مناطق شاهد آن هستیم که سرعت های بالای ۴ مگابیت قابل استفاده نمی باشد. دیگر عیب DSL تفاوت سرعت ارسال و دریافت است. در این روش سرعت دریافت اطلاعات چند برابر سرعت ارسال داده می باشد.

BirHostingdsl

پست های توصیه شده