DirectX چیست؟

BirHosting directx index
توسط

DirectX یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) است که توسط مایکروسافت برای ویندوز و ایکس باکس توسعه یافته است. API گرافیکی واسطه‌ای است که ارسال دستورالعمل‌ها را از نرم‌افزار به سخت‌افزار داخل رایانه شما تسهیل می‌کند. در روزهای اولیه کامپیوترها، دستورالعمل ها مستقیماً به سمت سخت افزار می رفت. با این حال، از آنجایی که بازی‌ها پیچیده‌تر شده‌اند و اقدامات امنیتی مستقیم‌تر شده‌اند، APIها ستون فقرات به GPU شما بوده‌اند که چه کاری انجام دهید.

در سال‌های گذشته، توسعه‌دهندگان بازی باید درایورهایی را برای چندین کارت گرافیک بنویسند. API هایی مانند DirectX استاندارد شده اند، که به درایورهای AMD یا Nvidia شما اجازه می دهد تا بدون توجه به کارت گرافیک شما، همه کارها را انجام دهند. APIهای گرافیکی همچنین ویژگی‌هایی مانند ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری را فعال می‌کنند و می‌توانند عملکرد را از طریق بهینه‌سازی‌های مختلف افزایش دهند.

DirectX تنها API گرافیکی نیست، اما اصلی ترین API است که با آن روبرو خواهید شد. با این حال، این انحصار برای ویندوز است، در حالی که API های منبع باز مانند Vulkan پشتیبانی چند پلتفرمی را ارائه می دهند.

DirectX 12 Ultimate توضیح داد

جدیدترین نسخه DirectX DirectX 12 Ultimate است که در ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۱ و Xbox Series X/S موجود است. مایکروسافت آن را به‌عنوان «افزودنی» به DirectX 12 توصیف می‌کند که ویژگی‌هایی مانند ردیابی پرتو و سایه‌زنی نرخ متغیر را به کنسول‌های ویندوز و ایکس‌باکس می‌آورد.

در اینجا همه ویژگی های اضافی در DirectX 12 Ultimate آورده شده است:

DirectX ray tracing (DXR): نسخه اولیه ray tracing که در بازی‌هایی مانند Fortnite و Battlefield V معرفی شد. بیشتر عناوینی که از ray tracing پشتیبانی می‌کنند این کار را از طریق DXR انجام می‌دهند (اگرچه Vulkan پشتیبانی ray tracing خود را نیز دارد).
سایه‌زنی با نرخ متغیر (VRS): به GPU اجازه می‌دهد تا مقادیر مختلفی از توان را به مناطق مختلف یک فریم اختصاص دهد. ایده این است که عملکرد را با تمرکز بر مهم‌ترین قسمت‌های صحنه افزایش دهیم، که باعث صرفه‌جویی در منابع در مناطق کم‌تر می‌شود.
سایه‌زن‌های مش: شیدرهای مش یک موضوع پیچیده هستند، اما اساساً چندین مرحله سایه‌زن را در یک فرآیند واحد ترکیب می‌کنند. این کار از عبور دادن بین CPU و RAM در هنگام کشیدن مش جلوگیری می کند که عملکرد را بهبود می بخشد.
بازخورد نمونه: بازی‌های مدرن دارایی‌ها را به دنیای بازی منتقل می‌کنند و بازی مجبور می‌شود بر اساس کاری که بازیکن انجام می‌دهد، پیش‌بینی کند چه چیزی در مرحله بعد پخش می‌شود. بازخورد نمونه‌ها نمونه‌هایی از آنچه می‌تواند بدون اجرای دستورالعمل اتفاق بیفتد را تغذیه می‌کند، و به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیم‌های بهتری در مورد اینکه چه دارایی‌هایی در جریان هستند، بگیرند.
اگرچه DirectX 12 Ultimate دارای ویژگی های جدید بسیاری است، اما لازم نیست نگران آنها باشید. آنها عمدتاً برای توسعه دهندگان هستند تا بازی ها را فراتر از آنچه می توانند در DirectX 12 یا DirectX 11 انجام دهند بهینه سازی کنند. مهم ترین مورد افزوده DXR است که ردیابی اشعه را نه تنها در رایانه شخصی بلکه در Xbox Series X نیز امکان پذیر می کند.

چرا DirectX 12 Ultimate برای بازی اهمیت دارد؟

DirectX 12 Ultimate از پایه DirectX 12 استفاده می کند و شامل چند ویژگی جدید است که در دو سال گذشته ظاهر شده اند. اولین و مهمترین نسخه DirectX Raytracing 1.1 است. با بازی‌های بیشتر و بیشتری که ردیابی پرتو را دریافت می‌کنند، DirectX 12 Ultimate به طور بومی این ویژگی را در ویندوز و همچنین کنسول آتی مایکروسافت، Xbox Series X ادغام می‌کند.

DirectX 12 Ultimate همچنین دارای سایه‌زنی با نرخ متغیر است که به یک GPU اجازه می‌دهد تا از منابع خود به طور مؤثرتری برای رندر کردن اشیاء در فوکوس استفاده کند که منجر به نرخ فریم بهتر و وفاداری بیشتر می‌شود. همچنین ویژگی‌هایی مانند Sampler Feedback را دریافت می‌کنید که کیفیت بافت را در عین استفاده از منابع کمتری افزایش می‌دهد، و به طور کلی مجموعه‌ای از تغییرات را دریافت می‌کنید که باعث می‌شود بازی‌های نسل بعدی روان‌تر اجرا شوند.

اساساً DirectX 12 Ultimate به سازندگان بازی کمک می‌کند تا بازی‌های همه‌جانبه‌تری را با بافت‌های باکیفیت‌تر و نورپردازی واقعی‌تر ارائه دهند، و با این ویژگی‌ها که در ویندوز قرار دارند، بلافاصله تفاوت را مشاهده خواهید کرد، مشروط بر اینکه کارت گرافیکی داشته باشید که با آن کار می‌کند. آخرین نسخه DirectX

در حالی که دیدن اولین DirectX 12 Ultimate در Xbox Series X هیجان انگیز است، ابتدا برای رایانه های شخصی ویندوزی می آید. این فناوری در حال حاضر برای کارت‌های گرافیکی سری GeForce RTX NVIDIA عرضه می‌شود و مایکروسافت می‌گوید این فناوری قبل از عرضه کنسول‌اش در اواخر سال جاری، روی «میلیون‌ها» کارت‌های ویدیویی خواهد بود.


پست های توصیه شده