DevOps چیست؟

birhosting devops index
توسط

DevOps ترکیبی از فلسفه‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای فرهنگی است که توانایی سازمان را برای ارائه برنامه‌ها و خدمات با سرعت بالا افزایش می‌دهد: در حال تکامل و بهبود محصولات با سرعتی سریع‌تر از سازمان‌هایی که از فرآیندهای توسعه نرم‌افزار سنتی و مدیریت زیرساخت استفاده می‌کنند. این سرعت سازمان ها را قادر می سازد تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند و به طور موثرتری در بازار رقابت کنند.

birhosting devops1

طریقه عمل DevOps

تحت یک مدل DevOps، تیم‌های توسعه و عملیات دیگر «Siloed» نیستند. گاهی اوقات، این دو تیم در یک تیم واحد ادغام می شوند که در آن مهندسان در کل چرخه عمر برنامه، از توسعه و آزمایش گرفته تا استقرار تا عملیات، کار می کنند و طیفی از مهارت ها را توسعه می دهند که محدود به یک عملکرد واحد نیست.

در برخی از مدل‌های DevOps، تیم‌های تضمین کیفیت و امنیت نیز ممکن است به شدت با توسعه و عملیات و در طول چرخه عمر برنامه یکپارچه شوند. هنگامی که امنیت تمرکز همه در یک تیم DevOps است، گاهی اوقات به آن DevSecOps می گویند.
این تیم‌ها از شیوه‌هایی برای خودکارسازی فرآیندهایی استفاده می‌کنند که از لحاظ تاریخی دستی و کند بوده‌اند. آنها از یک پشته فناوری و ابزاری استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا برنامه ها را سریع و قابل اعتماد کار کنند و تکامل دهند. این ابزارها همچنین به مهندسان کمک می‌کنند تا به طور مستقل وظایفی را انجام دهند (مثلاً استقرار کد یا زیرساخت‌های تأمین) که معمولاً به کمک سایر تیم‌ها نیاز دارند و این باعث افزایش سرعت تیم می‌شود.

مزایای DevOps

سرعت

با سرعت بالا حرکت کنید تا بتوانید سریعتر برای مشتریان نوآوری کنید، بهتر با بازارهای در حال تغییر سازگار شوید و در ایجاد نتایج تجاری کارآمدتر شوید. مدل DevOps توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی شما را قادر می سازد تا به این نتایج دست یابند. برای مثال، میکروسرویس‌ها و تحویل مستمر به تیم‌ها اجازه می‌دهند تا مالکیت خدمات را در دست بگیرند و سپس به‌روزرسانی‌ها را سریع‌تر برای آنها منتشر کنند.

تحویل سریع

فرکانس و سرعت انتشار را افزایش دهید تا بتوانید سریعتر محصول خود را نوآوری و بهبود بخشید. هرچه سریعتر بتوانید ویژگی های جدید را منتشر کنید و اشکالات را برطرف کنید، سریعتر می توانید به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهید و مزیت رقابتی ایجاد کنید. یکپارچه‌سازی مداوم و تحویل مستمر، شیوه‌هایی هستند که فرآیند انتشار نرم‌افزار را از ساخت تا استقرار خودکار می‌کنند.

قابلیت اطمینان

از کیفیت به‌روزرسانی‌های برنامه و تغییرات زیرساخت اطمینان حاصل کنید تا بتوانید به‌طور قابل‌اطمینانی با سرعت بیشتری ارائه دهید و در عین حال تجربه مثبتی را برای کاربران نهایی حفظ کنید. از روش هایی مانند یکپارچه سازی مداوم و تحویل مداوم برای آزمایش اینکه هر تغییری کاربردی و ایمن است استفاده کنید. روش‌های نظارت و ثبت گزارش به شما کمک می‌کند در زمان واقعی از عملکرد مطلع شوید.

مقیاس

زیرساخت ها و فرآیندهای توسعه خود را در مقیاس اجرا و مدیریت کنید. اتوماسیون و سازگاری به شما کمک می کند تا سیستم های پیچیده یا در حال تغییر را به طور موثر و با کاهش ریسک مدیریت کنید. به عنوان مثال، زیرساخت به عنوان کد به شما کمک می کند تا محیط های توسعه، آزمایش و تولید خود را به شیوه ای تکرارپذیر و کارآمدتر مدیریت کنید.

همکاری بهبود یافته

تیم‌های مؤثرتری تحت یک مدل فرهنگی DevOps بسازید که بر ارزش‌هایی مانند مالکیت و مسئولیت‌پذیری تأکید دارد. توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی از نزدیک با یکدیگر همکاری می کنند، مسئولیت های زیادی را به اشتراک می گذارند و گردش کار خود را ترکیب می کنند. این امر باعث کاهش ناکارآمدی و صرفه جویی در زمان می شود (به عنوان مثال کاهش دوره های تحویل بین توسعه دهندگان و عملیات، نوشتن کدی که محیطی را که در آن اجرا می شود در نظر می گیرد).

امنیت

با حفظ کنترل و حفظ انطباق، سریع حرکت کنید. می‌توانید با استفاده از خط‌مشی‌های انطباق خودکار، کنترل‌های دقیق و تکنیک‌های مدیریت پیکربندی، یک مدل DevOps را بدون به خطر انداختن امنیت اتخاذ کنید. به عنوان مثال، با استفاده از زیرساخت به عنوان کد و خط مشی به عنوان کد، می توانید انطباق را در مقیاس تعریف و سپس پیگیری کنید.

birhosting devops2

چرا DevOps مهم است

نرم افزار و اینترنت جهان و صنایع آن را از خرید گرفته تا سرگرمی و بانکداری متحول کرده است. نرم افزار دیگر فقط از یک تجارت پشتیبانی نمی کند. بلکه جزء جدایی ناپذیر هر بخش از یک تجارت می شود. شرکت‌ها از طریق نرم‌افزاری که به‌عنوان سرویس‌ها یا برنامه‌های کاربردی آنلاین و بر روی انواع دستگاه‌ها ارائه می‌شود، با مشتریان خود تعامل دارند. آنها همچنین از نرم افزار برای افزایش کارایی عملیاتی با تغییر هر بخش از زنجیره ارزش، مانند لجستیک، ارتباطات، و عملیات استفاده می کنند. به روشی مشابه که شرکت‌های کالاهای فیزیکی نحوه طراحی، ساخت و ارائه محصولات را با استفاده از اتوماسیون صنعتی در قرن بیستم تغییر دادند، شرکت‌ها در دنیای امروز باید نحوه ساخت و ارائه نرم‌افزار را تغییر دهند.

چگونه یک مدل DevOps را بپذیریم

فلسفه فرهنگی DevOps

انتقال به DevOps نیازمند تغییر فرهنگ و طرز فکر است. در ساده ترین حالت، DevOps در مورد از بین بردن موانع بین دو تیم سنتی، توسعه و عملیات است. در برخی سازمان‌ها، حتی ممکن است تیم‌های توسعه و عملیات جداگانه وجود نداشته باشند. مهندسان ممکن است هر دو را انجام دهند. با DevOps، دو تیم با هم کار می کنند تا هم بهره وری توسعه دهندگان و هم قابلیت اطمینان عملیات را بهینه کنند. آنها در تلاش برای برقراری ارتباط مکرر، افزایش کارایی و بهبود کیفیت خدماتی که به مشتریان ارائه می دهند، هستند. آنها مالکیت کامل خدمات خود را به دست می گیرند، اغلب فراتر از جایی که نقش ها یا عناوین ذکر شده آنها به طور سنتی با فکر کردن در مورد نیازهای مشتری نهایی و اینکه چگونه می توانند در حل این نیازها مشارکت داشته باشند، محدود شده است. تیم های تضمین کیفیت و امنیت نیز ممکن است به شدت با این تیم ها ادغام شوند. سازمان هایی که از مدل DevOps استفاده می کنند، صرف نظر از ساختار سازمانی خود، تیم هایی دارند که کل چرخه توسعه و زیرساخت را به عنوان بخشی از مسئولیت های خود می بینند.

birhosting devops3

توضیح روش های DevOps

چند روش کلیدی وجود دارد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با خودکارسازی و ساده‌سازی فرآیندهای توسعه نرم‌افزار و مدیریت زیرساخت، سریع‌تر نوآوری کنند. بیشتر این روش ها با ابزار مناسب انجام می شود.

یک تمرین اساسی انجام به روز رسانی های بسیار مکرر اما کوچک است. اینگونه است که سازمانها سریعتر برای مشتریان خود نوآوری می کنند. این به‌روزرسانی‌ها معمولاً نسبت به به‌روزرسانی‌های گاه به گاه که تحت شیوه‌های انتشار سنتی انجام می‌شوند، ماهیت افزایشی‌تری دارند. به‌روزرسانی‌های مکرر اما کوچک، هر استقرار را کم خطرتر می‌کند. آنها به تیم ها کمک می کنند تا اشکالات را سریعتر برطرف کنند زیرا تیم ها می توانند آخرین استقرار را که باعث خطا شده است شناسایی کنند. اگرچه سرعت و اندازه به‌روزرسانی‌ها متفاوت است، سازمان‌هایی که از مدل DevOps استفاده می‌کنند، به‌روزرسانی‌ها را بسیار بیشتر از سازمان‌هایی که از شیوه‌های توسعه نرم‌افزار سنتی استفاده می‌کنند، استفاده می‌کنند.

سازمان‌ها همچنین ممکن است از معماری میکروسرویس‌ها برای انعطاف‌پذیری بیشتر برنامه‌های خود و امکان نوآوری سریع‌تر استفاده کنند. معماری میکروسرویس سیستم های بزرگ و پیچیده را به پروژه های ساده و مستقل جدا می کند. برنامه‌ها به بسیاری از مؤلفه‌ها (سرویس‌ها) جداگانه تقسیم می‌شوند که هر سرویس به یک هدف یا عملکرد واحد اختصاص دارد و مستقل از خدمات همتا و برنامه به‌عنوان یک کل عمل می‌کند. این معماری سربار هماهنگی برنامه‌های به‌روزرسانی را کاهش می‌دهد و وقتی هر سرویس با تیم‌های کوچک و چابکی که مالکیت هر سرویس را در اختیار می‌گیرند جفت شود، سازمان‌ها می‌توانند سریع‌تر حرکت کنند.

با این حال، ترکیب میکروسرویس ها و افزایش فرکانس انتشار منجر به استقرار قابل توجهی بیشتر می شود که می تواند چالش های عملیاتی را ایجاد کند. بنابراین، شیوه‌های DevOps مانند یکپارچه‌سازی مستمر و تحویل مستمر این مسائل را حل می‌کنند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهند که به‌سرعت به شیوه‌ای ایمن و قابل اعتماد ارائه دهند. شیوه های اتوماسیون زیرساخت، مانند زیرساخت به عنوان مدیریت کد و پیکربندی، به انعطاف پذیری منابع محاسباتی و پاسخگویی به تغییرات مکرر کمک می کند. علاوه بر این، استفاده از نظارت و ثبت گزارش به مهندسان کمک می کند تا عملکرد برنامه ها و زیرساخت ها را ردیابی کنند تا بتوانند به سرعت به مشکلات واکنش نشان دهند.

این شیوه‌ها با هم به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا به‌روزرسانی‌های سریع‌تر و قابل اعتمادتری را به مشتریان خود ارائه دهند. در اینجا مروری بر رویه های مهم DevOps است.


پست های توصیه شده