css چیست؟

BirHosting css
توسط

واژه CSS مخفف cascading style sheets به معنی برگه های سبک آبشار یا برگه های آبشاری یا زبان برنامه نویسی ظاهری (Style Sheet Language) نیز می گویند.

birhostingcss

اولین قدم برای یادگیری طراحی سایت قطعا  آموزش HTML و سپس CSS است. این دو زبان در کنار یکدیگر معنی پیدا می‌کنند. زیرا CSS را می‌توان مکملی بر زبان HTML دانست که با هدف پر کردن نقاط ضعف و خلاء‌های آن توسعه یافته است.

در دنیای وب نیز برنامه نویسان به دنبال زیبایی و منعطف کردن صفحات وب سایت‌ها هستند تا توجه کاربران را جلب کنند و میزان بازدید آن‌ها از سایت را افزایش دهند. یکی از ابزارهای اصلی و لازم برای بهبود طراحی سایت، CSS است.در واقع که اجازه تغییر چیدمان عناصر صفحه وب، فونت، رنگ بندی و ....را به کاربر می دهد. CSS یک زبان نشانه‌ گذاری است

birhostingcss

این زبان با هدف فرم دهی صفحات وب HTML و اجزای مختلف صفحات آن توسط کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب یا W3C توسعه داده شده است.

برتری CSS نسبت به دیگر زبان‌های Style Sheet این بود که، شما می‌توانید با استایل یا ظاهر یک داکیومنت را با چندین برگه CSS‌طراحی کرده و تحت تاثیر قرار بدهید. بنابراین، CSS توانست تمام رقبا را کنار بزند و خود را در جایگاه زبان برتر استایل در کنار HTML قرار بدهد. 

birhostingcss3

آبشاری بودن برگه‌های سی‌اس‌اس به این معنی است که استایل، کلاس یا هر چیزی که به یک برگه CSS داده شود، روی عناصر فرزند (Children) این برگه‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما رنگ متن را در یک برگه CSS قرمز تعیین کنید، این به معنای قرمز بودن تمام سرنویس‌ها (هدینگ) و پاراگراف‌های متنی است که قرار است در این برگه CSS نوشته شود.

زبان css همانند اچ تی ام ال یک زبان برنامه نویسی نیست زیرا اصلا ویژگی های یک زبان برنامه نویسی، مثل متغیر ها، توابع، شرط ها، حلقه ها و… را ندارد. پس کاملا اشتباه است اگرCSS را یک زبان برنامه نویسی بدانیم. میتوانیم درباره‌یCSS بگوییم که ابزاری است که استفاده از آن میتوانیم تگ های HTML خود را زیبا کنیم و صفحات وب چشم نوازی را طراحی کنیم.

birhostingcss

برگه‌های CSS در واقع مسئولیت ایجاد ظاهر سایت را به عهده دارند و رنگ، اندازه و محل قرارگیری متون و دیگر تگ‌ های تعریف شده در HTML را تعیین می نمایند.
شما به کمک زبان CSS می توانید برای صفحه خود در مدیا های مختلف ویژگی های مختلفی در نظر بگیرید (ریسپانسیو سازی). بنابراین به کمک سی اس اس شما این قدرت را خواهید داشت که ظاهر وب سایت خودتان را به هر شکل دلخواهی درآورید.

کاربردهای رایج سی اس اس:

• تعین فونت
• تعین رنگ پیش زمینه و پس زمینه
• تعیین فاصله و حاشیه عناصر صفحه
• تعیین عرض و ارتفاع
• تعیین تصویر پس زمینه
• تغییر موقعیت قرار گیری عناصر صفحه
• چپ چین و راست چین کردن عناصر

birhostingcss

پست های توصیه شده