AWS چیست؟

birhosting aws index
توسط

Amazon Web Services, Inc. (AWS) یکی از شرکت‌های تابعه آمازون است که پلتفرم‌های محاسبات ابری و APIهای درخواستی را به افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها بر اساس پرداخت‌های اندازه‌گیری می‌کند. این خدمات وب رایانش ابری ظرفیت پردازش محاسباتی توزیع شده و ابزارهای نرم افزاری را از طریق مزارع سرور AWS ارائه می دهند. یکی از این خدمات آمازون Elastic Compute Cloud (EC2) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا خوشه‌ای مجازی از رایانه‌ها را که همیشه از طریق اینترنت در دسترس هستند، در اختیار داشته باشند. رایانه‌های مجازی AWS بیشتر ویژگی‌های یک رایانه واقعی، از جمله واحدهای پردازش مرکزی سخت‌افزار (CPU) و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) را برای پردازش تقلید می‌کنند. حافظه محلی/رم؛ ذخیره سازی هارد دیسک/SSD؛ انتخاب سیستم عامل؛ شبکه سازی؛ و نرم افزارهای کاربردی از پیش بارگذاری شده مانند وب سرورها، پایگاه های داده و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM).

خدمات AWS از طریق شبکه ای از مزارع سرور AWS واقع در سراسر جهان به مشتریان ارائه می شود. کارمزدها بر اساس ترکیبی از استفاده (معروف به مدل «پرداخت به‌حساب»)، سخت‌افزار، سیستم‌عامل، نرم‌افزار یا ویژگی‌های شبکه است که توسط مشترک در دسترس بودن، افزونگی، امنیت و گزینه‌های خدمات مورد نیاز انتخاب شده است. مشترکین می‌توانند برای یک کامپیوتر مجازی AWS، یک کامپیوتر فیزیکی اختصاصی یا دسته‌هایی از هر کدام پرداخت کنند. آمازون بخش‌های منتخبی از امنیت را برای مشترکین فراهم می‌کند (مانند امنیت فیزیکی مراکز داده) در حالی که سایر جنبه‌های امنیتی به عهده مشترک است (مانند مدیریت حساب، اسکن آسیب‌پذیری، وصله‌سازی). AWS از بسیاری از مناطق جغرافیایی جهانی از جمله ۶ منطقه در آمریکای شمالی عمل می کند.

آمازون AWS را به عنوان راهی برای به دست آوردن ظرفیت محاسباتی در مقیاس بزرگ سریعتر و ارزان تر از ساختن یک مزرعه سرور فیزیکی واقعی به مشتریان عرضه می کند. صورت‌حساب همه سرویس‌ها بر اساس میزان استفاده است، اما هر سرویس میزان استفاده را به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌کند. طبق گفته Synergy Group، از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، AWS 33 درصد از سهم بازار زیرساخت ابری را در اختیار دارد در حالی که دو رقیب بعدی Microsoft Azure و Google Cloud به ترتیب ۲۱ درصد و ۱۰ درصد سهم دارند.

birhosting aws 1

سرویس های AWS

از سال ۲۰۲۱، AWS شامل بیش از ۲۰۰ محصول و خدمات از جمله محاسبات، ذخیره سازی، شبکه، پایگاه داده، تجزیه و تحلیل، خدمات برنامه، استقرار، مدیریت، یادگیری ماشین، موبایل، ابزارهای توسعه دهنده، RobOps و ابزارهایی برای اینترنت اشیا است. محبوب ترین ها عبارتند از Amazon Elastic Compute Cloud (EC2)، Amazon Simple Storage Service (Amazon S3)، Amazon Connect و AWS Lambda (یک عملکرد بدون سرور که ETL بدون سرور را به عنوان مثال بین نمونه های EC2 و S3 فعال می کند).

اکثر سرویس‌ها مستقیماً در معرض کاربران نهایی قرار نمی‌گیرند، اما در عوض، قابلیت‌هایی را از طریق API برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند تا در برنامه‌های خود از آن استفاده کنند. ارائه خدمات وب آمازون از طریق HTTP با استفاده از سبک معماری REST و پروتکل SOAP برای APIهای قدیمی و منحصراً JSON برای APIهای جدیدتر قابل دسترسی است.

در دسترس بودن و توپولوژی

از دسامبر ۲۰۲۱، AWS دارای عملیات متمایز در ۲۶ "منطقه" جغرافیایی است: در آمریکای شمالی، ۱ در آمریکای جنوبی، ۶ در اروپا، ۱ در خاورمیانه، ۱ در آفریقا و ۱۰ منطقه در آسیا و اقیانوسیه.

هر منطقه به طور کامل در یک کشور واحد قرار دارد و تمام داده ها و خدمات آن در منطقه تعیین شده باقی می ماند. هر منطقه دارای چندین "منطقه در دسترس" است که از یک یا چند مرکز داده مجزا تشکیل شده است که هر کدام دارای توان اضافی، شبکه و اتصال هستند که در امکانات جداگانه قرار دارند. مناطق در دسترس به طور خودکار مقیاس پذیری یا افزونگی اضافی را در یک منطقه ارائه نمی کنند، زیرا آنها عمداً از یکدیگر جدا شده اند تا از گسترش قطعی بین مناطق جلوگیری کنند. چندین سرویس می توانند در مناطق در دسترس (به عنوان مثال، S3، DynamoDB) کار کنند، در حالی که برخی دیگر را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که در مناطق مختلف برای گسترش تقاضا و جلوگیری از خرابی ناشی از خرابی، تکرار شوند.

از دسامبر ۲۰۱۴، خدمات وب آمازون حدود ۱.۴ میلیون سرور را در ۱۱ منطقه و ۲۸ منطقه در دسترس کار می کرد. شبکه جهانی مکان‌های AWS Edge از بیش از ۳۰۰ نقطه حضور در سراسر جهان، از جمله مکان‌هایی در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا، استرالیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تشکیل شده است.

AWS در شرف راه اندازی ۲۴ منطقه در دسترس دیگر و دوباره پنج منطقه دیگر در استرالیا (ملبورن)، کانادا (کلگری)، هند (حیدرآباد)، اسرائیل، نیوزیلند، اسپانیا، سوئیس و امارات متحده عربی است.

در سال ۲۰۱۴، AWS ادعا کرد که هدفش دستیابی به ۱۰۰٪ استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در آینده است. در ایالات متحده، مشارکت AWS با ارائه دهندگان انرژی های تجدیدپذیر شامل Community Energy of Virginia، برای حمایت از منطقه شرق ایالات متحده است. توسعه الگو، در ژانویه ۲۰۱۵، برای ساخت و راه اندازی آمازون مزرعه بادی فاولر ریج. Iberdrola Renewables، LLC، در جولای ۲۰۱۵، برای ساخت و راه اندازی مزرعه بادی آمازون ایالات متحده شرق. EDP ​​Renewables آمریکای شمالی، در نوامبر ۲۰۱۵، برای ساخت و راه اندازی مزرعه بادی آمازون ایالات متحده مرکزی. و تسلا موتورز، برای استفاده از فناوری ذخیره باتری برای رفع نیازهای برق در منطقه غرب ایالات متحده (شمال کالیفرنیا).

birhosting aws 2

انبارهای پاپ آپ AWS

AWS همچنین در مکان‌های مختلف در سرتاسر جهان دارای «آب‌آپ‌آپ لوفت» است. اینها AWS را برای کارآفرینان و استارت آپ ها در صنایع مختلف فناوری در یک مکان فیزیکی عرضه می کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند در اتاق زیر شیروانی کار کنند یا استراحت کنند، یا درباره کارهایی که می‌توانند با AWS انجام دهند بیشتر بیاموزند. در ژوئن ۲۰۱۴، AWS اولین اتاقک پاپ آپ موقت خود را در سانفرانسیسکو افتتاح کرد. در ماه مه ۲۰۱۵ آنها به شهر نیویورک و در سپتامبر ۲۰۱۵ به برلین گسترش یافتند. AWS چهارمین مکان خود را در تل‌آویو از ۱ مارس ۲۰۱۶ تا ۲۲ مارس ۲۰۱۶ افتتاح کرد. یک انبار پاپ آپ در لندن از ۱۰ سپتامبر تا ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ افتتاح شد. انبارهای پاپ آپ در نیویورک و سانفرانسیسکو به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به طور نامحدود بسته هستند در حالی که توکیو با ظرفیت محدود باز مانده است.

کار خیریه

در سال ۲۰۱۷، AWS AWS re/Start را در بریتانیا راه‌اندازی کرد تا به بزرگسالان جوان و کهنه سربازان کمک کند تا در مهارت‌های مرتبط با فناوری بازآموزی کنند. با مشارکت Prince's Trust و وزارت دفاع (MoD)، AWS به ارائه فرصت‌های آموزش مجدد برای جوانان از پیشینه‌های محروم و پرسنل نظامی سابق کمک می‌کند. AWS در کنار تعدادی از شرکت‌های شریک از جمله Cloudreach، Sage Group، EDF Energy و Tesco Bank کار می‌کند.

در آوریل ۲۰۲۲، AWS اعلام کرد که این سازمان بیش از ۳۰ میلیون دلار در طول سه سال به استارت‌آپ‌های اولیه به رهبری بنیان‌گذاران سیاه پوست، لاتین، LGBTQIA+ و زنان به عنوان بخشی از شتاب‌دهنده تاثیر AWS اختصاص داده است. این ابتکار به استارت‌آپ‌های واجد شرایط تا ۲۲۵۰۰۰ دلار به صورت نقدی، اعتبار، آموزش گسترده، راهنمایی و راهنمایی فنی ارائه می‌دهد و تا سقف ۱۰۰،۰۰۰ دلار اعتبار خدمات AWS را شامل می‌شود.

birhosting aws3

اثرات زیست محیطی AWS

در سال ۲۰۱۶، Greenpeace شرکت‌های بزرگ فناوری - از جمله ارائه‌دهندگان خدمات ابری مانند AWS، مایکروسافت، اوراکل، گوگل، IBM، Salesforce.com و Rackspace را بر اساس سطح استفاده از «انرژی پاک» ارزیابی کرد. صلح سبز شرکت ها را بر اساس ترکیبی از منابع انرژی تجدید پذیر ارزیابی کرد. شفافیت؛ تعهد و سیاست های انرژی تجدیدپذیر؛ بهره وری انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای؛ تدارکات انرژی های تجدیدپذیر؛ و وکالت. این گروه به AWS نمره کلی "C" داد. صلح سبز AWS را به خاطر پیشرفت‌هایش به سمت محاسبات سبزتر در سال‌های اخیر و برنامه‌هایش برای راه‌اندازی چندین مزرعه بادی و خورشیدی در سراسر ایالات متحده اعتبار می‌دهد. این سازمان اعلام کرد که آمازون در مورد ردپای کربن خود مبهم است.

در ژانویه ۲۰۲۱، AWS به یک تعهد صنعتی برای دستیابی به بی طرفی آب و هوای مراکز داده تا سال ۲۰۳۰، پیمان مرکز داده خنثی آب و هوا پیوست.

birhosting aws4

اعتراضات مربوط به غیر طبیعی شدن

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده از نرم افزار ATLAS استفاده کرده است که بر روی Amazon Cloud اجرا می شود. بیش از ۱۶.۵ میلیون پرونده آمریکایی های تابعیت شده را اسکن کرد و حدود ۱۲۴۰۰۰ نفر از آنها را برای تجزیه و تحلیل دستی و بررسی توسط افسران USCIS در مورد غیرطبیعی شدن علامت گذاری کرد. برخی از داده های اسکن شده از پایگاه داده غربالگری تروریست ها و مرکز ملی اطلاعات جرایم تهیه شده است. الگوریتم و معیارهای الگوریتم مخفی بود. آمازون با اعتراض کارمندان و فعالان خود به دلیل همکاری ضد مهاجران با مقامات روبرو شد.


پست های توصیه شده