Access Point چیست؟

BirHosting accesspoint
توسط

اکسس پوینت Access Point دستگاهی است که شبکه محلی بیسیم یا همان WLAN – wireless local area network ایجاد می‌کند. اکسس پوینت به عنوان دستگاه بی سیم در شبکه می‌تواند دستگاه‌ها را به LAN وصل کند و وایرلس را در قسمت‌های بیشتری گسترش دهد در نتیجه تعداد کاربران متصل به شبکه را می‌تواند افزایش دهد.

اکسس پوینت می‌تواند ۶۰ اتصال همزمان را فراهم کند. با نصب اکسس پوینت در دفتر کار، کارمندان می‌توانند به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنند آن هم بدون اینکه وقفه‌ای در اتصال به شبکه ایجاد شود. با حرکت کاربران در ساختمان، دستگاه آنها از یک اکسس پوینت به اکسس پوینت دیگر سوئیچ می‌کند و این بار هم اتصال قطع نمی‌شود حتی کاربران متوجه این سوئیچینگ ها نمی‌شوند

accesspointbirhoosting

Access Point ها را معمولا به شکل AP نمایش می دهند ، این دستگاه ها یک عملکرد مرکزی دارند ، تمامی سیگنال های رادیویی را دریافت و ارسال می کنند که در اغلب مواردی که در شبکه های کامپیوتری می باشد سیگنال های Wi-Fi نیز شامل می شود. معمولا از AP ها در شبکه های کوچک و یا شبکه های عمومی اینترنتی برای ایجاد Hot Spot استفاده می شود. 

accesspointbirhosting

مودم ADSL که احتمالا شما در خانه خود آن را دارید در نظر بگیرید. آنتنی که در کنار آن قرار دارد در واقع یک AP است که از لحاظ فنی به آن Wireless Router گفته می شود.

اکسس پوینت هایی که در دفتر شرکت های کوچک و خانه ها استفاده می شوند معمولا بسیار کوچک بوده و به راحتی بر روی چیپ یک کارت شبکه یا رادیو قابل پیاده سازی هستند.

حتی این مورد را هم در نظر بگیرید که مودم های وایمکس شما نیز همان AP های خانگی هستند.

فناوری هایی که در اکسس پوینت های این شبکه ها انجام می شود با توجه به استاندارد بودن آنها یکسان است اما معمولا در شبکه های سازمان های بزرگ از اکسس پوینت های با قدرت و سرعت بیشتری استفاده می شود.

نکته مهم در مورد استفاده از اکسس پوینت ها این است که این تجهیزات به امواج و نویزها بسیار حساس هستند و یک موتور الکتریکی می تواند امواج آنها را براحتی تضعیف کند.

از طرف دیگر وجود یک مانع مانند دیوار در یک اکسس پوینت خانگی می تواند تا ۳۰ درصد توان AP شما را کاهش دهد.

accesspointbirhosting

کاربرد اکسس پوینت

کاربرد اکسس پوینت معمولا در ساختمان ها و دفاتر بزرگ است. اکسس پوینت با کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل می‌شود و سیگنال های وای فای را در منطقه مورد نظر فراهم می‌کند. مثلا اگر می‌خواهید دسترسی به وای فای را در قسمت پذیرش شرکت خود داشته باشید، لازم نیست در این قسمت، روتر قرار دهید کافیست نزدیک میز پذیرش، اکسس پوینت نصب کنید و کابل اترنت را از پشت آن به اتاق سرور ببرید. اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه برای اکسس پوینت است تا سیگنال Wired را به سیگنال بی سیم منتقل کند.

اکسس پوینت در خانه ها روتر بی سیمی است که به مودم کابلی یا DSL وصل می‌شود. با اینکه برخی مودم ها قابلیت بیسیم دارند و باعث می‌شوند بتوان مودم را به اکسس پوینت تبدیل کرد.

در سازمان های بزرگ از چند اکسس پوینت استفاده می‌شود تا کارمندان بتوانند به صورت بی سیم از مکان های وسیع به شبکه مرکزی وصل شوند.

اکسس پوینت های عمومی هم که نامش مشخص است: در مغازه ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و کتابخانه و … استفاده می‌شوند. همچنین در برخی شهر ها از آنها به عنوان انتقال دهنده های بیسیم برای اتصال به چراغ راهنمایی، علایم و … استفاده می‌شود.

اکسس پوینت ها معمولا برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند.

برخی اکسس پوینت ها برای دسترسی به شبکه های اطراف هستند مثلا دسترسی بیسیم کارمندان به فایلها از سرور مرکز.

اغلب اکسس پوینت ها دسترس وای فای را فراهم می‌کنند اما به عنوان دستگاه بلوتوث یا دیگر انواع اتصال بیسیم هم کاربرد دارند.

اکسس پوینت هابرای تقویت سیگنال ها هم استفاده می‌شوند که در این مواقع در حالت Repeater Mode کار می‌کنند

accesspointbirhosting

انواع اکسس پوینت

داخلی (Indoor)

اکسس پوینت هایی که در مصارف Indoor و یا داخلی استفاده می شوند، نسبتاً کوچک بوده و نصب و نگهداری آنها آسان است.

سیگنال های پخش شده توسط اکسس پوینت های داخلی، پایدار و با کیفیت بالا هستند.

اشعه آنها بسیار ضعیف است که باعث می شود اکسس پوینت های داخلی بسیار ایده آل برای نصب متراکم که نیاز به نصب چندین دیوایس است، باشند.

بیرونی (Outdoor)

در مصارف فضای باز یا Outdoor، برای کار کردن در شرایط محیطی سخت، در مصارف فضای باز یا Outdoor، اکسس پوینت ها باید مستحکم تر باشند. 

سیگنال های شبکه با وجود پوشش گسترده بسیار پایدار هستند.

اتصالات شبکه نقطه به نقطه (Point to point) و یا یک نقطه به چند نقطه (point to multi-point)، بطور گسترده ی برای مصارف Outdoor جهت برقراری ارتباطات شبکه در نقاط مختلف استفاده می شوند.

accesspointbirhosting

 مشخصات اکسس پوینت ها

  • سایز و ابعاد آن
  • میزان خروجی پهنای باند در هر فرکانس کاری
  • کنترل به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری
  • قابلیت نصب بر روی سقف
  • تعداد و توان آنتن ها
  • فرکانس کاری که می تواند ۲.۴Ghz یا ۵.۸Ghz یا هر دو باشد
  • تکنولوژی به کار رفته در اکسس پوینت مانند wave۲ یا wave۱
  • تعداددرگاه های اتصال و نوع آن ها ۱۰/۱۰۰ یا ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ یا ۱۰G و یا پورت کنسول
  • قابلیت پشتیبانی از آنتن های MU-MIMO
  • استفاده در داخل (indoor ) یا خارج ساختمان (outdoor)
  • قابلیت پشتیبانی از حالت مش
  • امکان حرکت بین اکسس پوینت ها و یا roaming
  • میزان متراژ محیط تحت پوشش اکسس پوینت
  • تعداد بیشترین دستگاه هایی که می توانند همزمان به اکسس پوینت متصل شوند
  • قابلیت پشتیبانی از POE با استانداردهای مناسب
  • میزان CPU و RAM
  • پشتیبانی از تعداد کانال ها
  • تعداد SSID هایی که می توان برای آن تعیین کرد
accesspointbirhosting

پست های توصیه شده