گوگل سرچ کنسول چیست؟

BirHosting google search index
توسط

بررسی مداوم عملکرد وبسایت در موتورهای جستجو امری حیاتی و مهم است. تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد سایت به شما کمک می کند وضعیت سئو سایت را بررسی کنید. امروزه ابزارهای زیادی برای بررسی سئو سایت وجود دارد و گوگل سرچ کنسول یکی از آن‌هاست.

کنسول جستجوی گوگل یا گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از بهترین ابزارهای موجود برای سئو است. این ابزار تا سال ۲۰۱۵ با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می‌شد و پس از آن به گوگل سرچ کنسول تغییر نام داد. گوگل سرچ کنسول کاملاً رایگان است. هر وبسایتی، صرف نظر از پلتفرمی که بر روی آن ساخته شده است، می تواند از آن استفاده کند.

BirHosting google search

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) سرویس رایگانی است که توسط Google ارائه شده است. هدف این سرویس، بررسی و ارزیابی وب‌سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. یعنی از طریق این سرویس، می توانید وضعیت وب‌سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را بررسی نموده و در صورت وجود مشکل آن را برطرف کنید.

این سرویس ابزاری برای مشاهده و بهبود عملکرد وب‌سایت خود در گوگل است.

این سرویس وظایف زیر را برعهده دارد:

قرار گرفتن سایت و مطالب شما در نتایج گوگل را تایید می کند.
مشکلاتی که در وب‌سایت شما رخ داده را به شما اطلاع می دهد.
میزان مشاهده وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل را نمایش می دهد. به عبارت دیگر، مشخص می کند که کاربران با جستجوی چه موضوعاتی وارد سایت شما شده‌اند و یا چندبار هنگام جستجو بر روی عنوان شما کلیک شده است.
هنگامی که هرزنامه‌ای را در سایت شما پیدا کند به شما اخطار می دهد.
سایت‌های دیگری که به شما لینک شده‌اند را نمایش می دهد.
مشکلات AMP (نسخه کم حجم وب‌سایت) و یا مشکلات مربوط به ورژن موبایل وب‌سایت شما را نمایش می‌دهد.

آموزش نصب گوگل سرچ کنسول روی وب سایت

نصب گوگل سرچ کنسول از طریق اضافه کردن رکورد DNS (Domain Property): شما از این روش زمانی استفاده می‌‌کنید که می‌خواهید گوگل تمامی زیردامنه‌های موجود در یک دامنه را ردیابی کند که میتواند زیر دامنه‌هایی باشد که با «www» یا هر چیزی که فکرش را بکنید شروع بشود. این حالت شامل پروتکل‌های مختلف نظیر http و https و ftp نیز می‌شود.
نصب سرچ کنسول از طریق از طریق آپلود فایل (URL prefix property): نصب سرچ کنسول با این روش نسبت به روش قبلی اطلاعات کمتری در اختیار شما می‌گذارد و در این حالت گوگل تنها اطلاعات یک آدرس مشخص را ردیابی می‌کند. برای مثال شما اگر آدرس http://birhosting.net را وارد کنید، قادر به مشاهده اطلاعات آدرس https://birhosting.net نخواهید بود. به همین دلیل لازم است که در این روش آدرس دقیق و درست سایت خود را وارد کنید.

راه اندازی حساب گوگل سرچ کنسول

برای شروع استفاده از Google Search Console، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. در کنسول جستجوی جدید گوگل، می‌توانید روی "add a new property" کلیک کنید و وب سایت مورد نظر خود را در این بخش وارد کنید.میتوان با Domain یا URL آدرس سایت خود را اضافه کرد.

همچنین می توانید هر دو ویژگی Domain و URL prefix را برای یک دامنه اضافه کنید.

نحوه تأیید دامنه خود در سرچ کنسول

قبل از مشاهده هرگونه داده در Search Console، ابتدا باید مالکیت خود را تأیید کنید. این فرایند با توجه به نوع property که اضافه کرده اید متفاوت است. در این صورت، provider را انتخاب کرده و دکمه "Start verification" را فشار دهید. وارد اکانت ثبت نام شده خود شوید و دستورالعمل ها را دنبال کنید. اگر اکانت ثبت شده شما در منوی کشویی نیست، "Any provider DNS" را انتخاب کنید.

از طریق پنل ارائه دهنده دامنه وارد حساب خود شوید، دامنه خود را انتخاب کنید، سپس به دنبال گزینه ای چون Manage DNS یا Domain Name Servers باشید. گزینه‌ای را برای افزودن رکورد TXT انتخاب کنید، رکورد را در سرچ کنسول paste کرده، سپس ذخیره کنید. به Search Console بازگردید و " Verify" را فشار دهید. اگر تأیید نشد، به تلاش خود ادامه دهید. ممکن است چند دقیقه طول بکشد. اگر همه چیز درست پیش رفته باشد‌، یک پیام موفقیت آمیز دریافت خواهید کرد و GSC شروع به جمع آوری داده‌ها برای وب سایت شما خواهد کرد.

BirHosting google search2

چه کسانی باید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنند؟

صاحبان کسب و کارها: استفاده از این سرویس به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجو گوگل بسیار کارآمد خواهد بود. کسی که یک وب سایت دارند باید بتواند با استفاده از گوگل سرچ کنسول و داشتن تحلیلی درست و دقیق عملکرد خود را بهبود بخشیده و به یکی از نتایج ابتدایی گوگل تبدیل شود.

سئوکاران و بازاریابان:با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید ترافیک سایت خود را کنترل کرده و رتبه آن را بهبود ببخشید. چرا که حجم زیادی از مشتریان از طریق موتورهای جستجو وارد یک وبسایت می شوند.

مدیران سایت: به عنوان یک مدیر سایت، باید عملکرد سایت خود را بررسی نمایید. google search console به شما این امکان را می دهد تا برخی از ارورهای سرور یا مشکلات امنیتی سایت خود را کنترل و حل نمایید.

توسعه دهندگان وب: اگر شما در حال نوشتن markup یا کدی برای سایت خود هستید، می توانید به کمک کنسول گوگل آنها را کنترل نمایید. برخی از مشکلات موجود نیز از طریق سرچ کنسول گوگل قابل حل شدن خواهد بود.


پست های توصیه شده