چگونه هوش مصنوعی بر خلاقیت تأثیر می گذارد؟

چگونه هوش مصنوعی بر خلاقیت تأثیر می گذارد؟
توسط

هوش مصنوعی در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به موضوعی بحث برانگیز در فضای هنر تبدیل شده است و بسیاری استدلال می کنند که این هوش مصنوعی عنصر انسانی خلاقیت را بی ارزش می کند. در طرف مقابل، شما افراد دیگری را خواهید یافت که فکر می کنند همه چیز بد نیست – و در واقع، هوش مصنوعی می تواند به هنرمندان کمک کند تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانند.

نکات مثبت هنر هوش مصنوعی بر خلاقیت

علیرغم اینکه بسیاری از بدترین سناریوها برای هوش مصنوعی و خلاقیت را به تصویر می‌کشند، همه اینها عذاب و غم نیست. این فناوری می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

۱. هنر هوش مصنوعی می تواند به عنوان نمونه اولیه برای پروژه های توسعه یافته توسط انسان استفاده شود

قبلاً دیده‌ایم که چگونه ChatGPT در طبیعت برای مفهوم‌سازی مؤثر، مانند طوفان فکری ایده‌های موضوع وبلاگ، استفاده شده است. و وقتی صحبت از هنرهای بصری به میان می آید، ممکن است بتوان از هنر هوش مصنوعی هنگام نمونه سازی پروژه های توسعه یافته توسط انسان استفاده کرد.

ممکن است به یاد داشته باشید زمانی که تصویر پاپ در اوایل سال ۲۰۲۳ پخش شد. حتی اگر به تنهایی درگیر میم ها نیستید، همچنان می توانید از Midjourney برای ایجاد هنر هوش مصنوعی عالی استفاده کنید. به عنوان یک عکاس، می‌توانید عکس‌های مد و خیابانی را برنامه‌ریزی کنید، و به‌عنوان یک تصویرگر، می‌توانید از اعلان‌های مختلف برای الهام بخشیدن به طراحی‌ها و نقاشی‌های خود استفاده کنید.

هنگامی که ایده ای در مورد آنچه می توانید ایجاد کنید به دست آورید، می توانید به طور موثرتری کار کنید.

۲. تفکر خارج از چارچوب را تشویق می کند

یکی از نشانه‌های مطمئن که نشان می‌دهد در مسیر خلاقیت قرار گرفته‌اید، تولید هنر با خلبان خودکار است. در آن شرایط، کاوش ایده های جدید می تواند به شما کمک کند تا خلاقیت های خود را به سطح بعدی ببرید.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که نه تنها نمونه های اولیه را طراحی کند، بلکه الهام بخش پروژه های آینده نیز باشد. می توانید این ایده ها را با تابلوهای مخفی در پینترست پیگیری کنید و هر زمان که نیاز داشتید به آنها مراجعه کنید.

۳. هنر انسانی را می توان ارزشمندتر در نظر گرفت

بسیاری از منتقدان هنری هوش مصنوعی استدلال کرده‌اند که خلاقیت‌های هوش مصنوعی ارزش هنر انسان را بی‌ارزش می‌کنند. و وقتی در نظر می گیریم که برخی از خلاقیت های هنری هوش مصنوعی در نگاه اول چقدر پیشرفته به نظر می رسند، به راحتی می توان فهمید که چرا این نظر بوجود آمده است. اما مخالفان، مانند من، استدلال می کنند که ظهور هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی در واقع ارزش بیشتری برای هنر انسان قائل است.

بیایید از عکاسی به عنوان یک مثال استفاده کنیم. من بیش از ۱۵ ساعت در هفته را صرف عکس‌برداری می‌کنم، و در اوقات فراغت خود، در حال یادگیری مفاهیم مختلف هستم – به همراه نحوه عملکرد ابزارهایی مانند Lightroom و Photoshop. من به راحتی می توانم یک تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنم.

با در نظر گرفتن این موضوع، افرادی که به خوبی در هنر مسلط هستند – مانند کلکسیونرها و صاحبان گالری ها – احتمالاً متوجه خواهند شد که چه زمانی هوش مصنوعی آنچه را که می بینند ایجاد کرده است. در نتیجه، آنها نیز ممکن است قدردانی بیشتری نسبت به مدت زمانی که انسان برای تسلط بر یک مهارت نیاز دارد، قائل شود.

۴. هوش مصنوعی همچنان برای یادگیری به ورودی انسان نیاز دارد

 

اینکه آیا ما تسلیم یک آخرالزمان ربات می شویم یا خیر هنوز مشخص نیست – اما در حال حاضر، هوش مصنوعی همچنان به کمک انسان برای یادگیری نیاز دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، هنر هوش مصنوعی در میزان پیشرفت آن محدود است.

اگرچه هوش مصنوعی در دهه‌های آینده پیشرفته‌تر خواهد شد، اما همچنان تکرار خلاقیت انسان برای آن سخت خواهد بود.

۵. منحنی یادگیری را برای هنرمندان جدید کاهش می دهد

یکی از بزرگترین مزایای فناوری این است که منحنی یادگیری را برای هنرمندان مشتاق کاهش داده است. و با ظهور هنر هوش مصنوعی، می توان استدلال کرد که سازندگان جدید می توانند اصول اولیه هنر خود را سریعتر یاد بگیرند.

ما قبلاً در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه نمونه‌های اولیه صحبت کردیم و هنرمندان جدید می‌توانند از آنها برای دریافت ایده‌ای درباره نحوه شکل‌دهی سبک خود استفاده کنند. زمانی که این هنرمندان در مورد اصول رشته خود بیاموزند، به راحتی می‌توانند به خلاقیت‌های خود زندگی کنند. و در نتیجه، می‌توانیم شاهد ظهور خلاقان با استعداد بیشتری در آینده باشیم.

نکات منفی هنر هوش مصنوعی در خلاقیت

اگرچه هنر هوش مصنوعی می تواند تأثیرات مثبتی بر خلاقیت داشته باشد، اما مهم است که ما از جنبه های منفی احتمالی غافل نشویم.

۱. خطر یکسان شدن همه چیز

یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد هنر هوش مصنوعی این است که چون تکرار آن آسان است، همه چیز می تواند یکسان شود. قبلاً دیده‌ایم که چه تعداد از مردم روندها را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، مانند کپی کردن انواع عکس‌های مشابه در اینستاگرام.

این مشکل احتمالاً بر افراد و مشاغلی که تمایلی به تفکر خارج از چارچوب ندارند تأثیر می گذارد. با این حال، اگر هنر بیشتری یکسان شود، یک اثر مثبت می‌تواند این باشد که افراد بیشتری میل به اصالت داشته باشند – به این معنی که هنرمندانی که به خودشان وفادار می‌مانند همچنان موفق خواهند بود.

۲. برخی ممکن است مهارت هنر انسانی را بی ارزش کنند

به‌عنوان فردی که تقریباً هفت سال بی‌وقفه در عکاسی کار کرده است، و همچنین در دوران جوانی زیاد طراحی و نقاشی کرده است، می‌توانم به شما بگویم که تسلط بر هر مهارت خلاقانه سال‌ها طول می‌کشد. علاوه بر جنبه های فنی، شما همچنین باید ایده ها و احساسات خود را ارائه دهید.

با در نظر گرفتن اینکه می‌توانید در مدت زمان کمی هنر هوش مصنوعی ایجاد کنید، برخی می‌توانند استدلال کنند که سال‌ها فداکاری که برای تبدیل شدن به یک هنرمند موفق وجود دارد ممکن است بی‌ارزش شود. علاوه بر این، این خطر وجود دارد که هنرمندان مشتاق یا ناامید یا از خود راضی شوند – به این معنی که هرگز نمی‌توانیم مهارت‌های واقعی آنها را ببینیم.

۳. مسئله تراشیدن هنر موجود

هنر هوش مصنوعی دغدغه‌های اخلاقی واقعی دارد که بسیاری از خلاقان به سرعت به آن اشاره کرده‌اند. خراش دادن هنر موجود یکی از بحث برانگیزترین نکات صحبت است و زمانی که کار شما در حال خراشیدن است می تواند بسیار خشمگین باشد.

خراش دادن سوال اعتبار هنرمندان را مطرح می کند. علاوه بر این، برخی می‌توانند استدلال کنند که این کار سختی را که کسی برای خلق یک نقاشی، عکس یا نوع دیگری از هنر انجام داده است، کاملاً بی‌ارزش می‌کند.

از آنجایی که هوش مصنوعی اینجا باقی مانده است، مهم است که ما یک گفتگوی صادقانه در مورد هنر خراشیدن و اخلاق این کار داشته باشیم. اگر هنرمند هستید، می توانید اقداماتی را برای محافظت از تصاویر خود در برابر تولیدکنندگان هنر هوش مصنوعی انجام دهید.

۴. مسائل حق چاپ

یکی دیگر از نکات مهم در مورد هنر و خلاقیت هوش مصنوعی مربوط به حق چاپ است. هنرمندان برای سال‌ها مجبور بوده‌اند با استفاده از آثارشان بدون اجازه با دیگران سروکار داشته باشند—مثلاً بسیاری از حساب‌های کاربری در رسانه‌های اجتماعی بدون اینکه اعتباری به آن‌ها بدهند، محتوای افراد را گرفته‌اند.

برای غیرهنرمندان، ممکن است به نظر برسد که سازندگان بیش از حد به مسائلی از این دست حساس هستند. اما واقعیت این است که اگر شخصی سال‌ها را صرف کار خود کرده باشد، حق دارد از اینکه دیگران از آنچه که خلق کرده یا استفاده می‌کنند یا کپی می‌کنند، ناراضی باشد.

مانند اصول اخلاقی در مورد خراشیدن، مهم است که ما مشکلات مربوط به حق نسخه‌برداری پیرامون هنر هوش مصنوعی را بپذیریم.


پست های توصیه شده