پهنای باند چیست؟

BirHosting bandwidth
توسط

پهنای باند اینترنت معانی فنی مختلفی دارد اما در دنیای وب به طور کلی به حداکثر حجم میانگین انتقال اطلاعات در واحد زمان که برای مثال یک ارتباط اینترنتی می تواند کنترل کند، اشاره دارد. ارتباط اینترنتی که پهنای باند اختصاصی بیشتری دارد، می تواند بطور حجم اطلاعات بیشتری، برای مثال یک فایل ویدئویی را بسیار سریع تر از اینترنتی با پهنای باند اختصاصی کم تر بارگذاری کند.

واحد آن به طور معمول بیت بر ثانیه است، مانند ۶۰ مگابیت بر ثانیه (۶۰ Mbps or 60 Mb/s). این واحد نشان می‌دهد که سرعت انتقال داده ها برابر با ۶۰ میلیون بیت در هر ثانیه است.

به زبان ساده، به بیشترین مقدار داده باینری (از نوع ۰ و۱) است که طی زمان مشخص، در شبکه از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال پیدا می‌کند را Bandwidth می‌گویند. 

bandwidthbirhosting

یک لوله آب را در نظر بگیرید که مقدار مشخصی آب از آن خارج می‌شود. جریان فعلی آب پهنای باند حال حاضر را نشان می‌دهد. هرچقدر شیر آب را بیشتر باز کنیم جریان بیشتری از لوله عبور خواهد کرد و در مقابل هرچقدر شیر آب را بیشتر ببندیم، مقدار کمتری آب در هر لحظه خارج خواهد شد.

bandwidthbirhosting

چگونه کار می کند ؟

یک بزرگراه را در نظر بگیرید که اتومبیل‌ها در حال عبور از آن هستند. هر کدام از این اتومبیل‌ها، حامل مقداری بار است. حالا هرچقدر که تعداد لاین‌های این بزرگراه بیشتر باشد، در لحظه تعداد بیشتری اتومبیل می‌تواند عبور کند و خب بار بیشتری هم جابجا می‌شود.

حالا فرض کنید که هر لاین بزرگراه معادل یک مگابیت بر ثانیه (۱Mbps) است (یعنی در هر ثانیه ۱ مگابیت داده می‌تواند رد شود). شما هم با ماشین‌تان در حال بارگیری بسته‌ای هستید که اندازه آن ۵ مگابیت است. اگر بزرگراه شما تنها یک لاین برای عبور داشته باشد، ۵ بار طول می‌کشد تا بسته‌ای که گفتیم را بارگیری و منتقل کنید. این کار ۵ ثانیه زمان از شما می‌گیرد.

در حالت دیگری، اگر تعداد لاین‌های بزرگراه شما ۵ تا باشد، ۵ تا اتومبیل که هرکدام حاوی ۱ مگابیت اطلاعات است، می‌تواند در لحظه عبور کند. به این ترتیب، بسته ۵ مگابیتی شما، تنها در ۱ ثانیه منتقل می‌شود.

bandwidth-birhosting

پهنای باند و سرعت چه فرقی با هم دارند؟

اگر یادتان باشد، گفتیم که پهنای باند یعنی بیشترین مقدار داده‌ای که طی زمان مشخص، در شبکه از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال پیدا می‌کند. یعنی اگر ما بتوانیم در ۱ ثانیه ۵ تا داده انتقال بدهیم، پهنای باندمان ۵ است.

اینجا باید دقت کنید که سرعت انتقال یک داده، ربطی به کم یا زیاد بودن پهنای باند ندارد. یعنی اگر ما همچنان ۵ داده را بتوانیم انتقال دهیم، ولی به جای ۱ ثانیه، ۲ ثانیه زمان صرف انتقال هر داده شود، سرعتمان کند می‌شود

bandwidthbirhosting

تفاوت ترافیک و پهنای باند

پهنای باند حداکثر ظرفیت داده‌ای بود که می‌توانست عبور کند؛ حالا اگر شما از شرکتی اینترنت تهیه کنید، از این حداکثر ظرفیت، مجاز هستید که فقط مقدار معینی را استفاده کنید. به این مقدار مجاز ترافیک گفته می‌شود. برگردیم به همان مثال ماشین و بزرگراه.

اگر ۵ تا باند برای حرکت ماشین داشته باشیم و فقط ۳ ماشین در ثانیه اجازه عبور داشته باشند، پهنای باند همان ۵ ماشین در ثانیه و ترافیک ۲ است.

bandwidthbirhosting

انواع پهنای باند

۱)اشتراکی

بطور کل از این سرویس در منازل ، دفتر کوچک و مکان‌هایی که نیاز آنچنان قوی به اینترنت نداشته باشند، استفاده می‌شود. این سرویس با قابلیت اتصال چند کاربر همزمان امکان استفاده اینترنت بطور اشتراکی را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که افت و نوسانات سرعت در این مدل زیاد است و برای تجارت‌های بزرگ پیشنهاد نمی‌شود. علاوه بر آن ترافیک مصرفی شما محدود است. به این معنی که حجم دانلود‌های شما در آخر ماه محاسبه می‌شود و شما موظف به پرداخت آن هستید.

Bandwidthbirhosting

۲) اختصاصی

همناطور که از نامش پیداست این سرویس بطور اختصاصی و مختص به یک سازمان یا مجموعه انجام می‌گیرد. شرکت‌هایی با تجارت‌های بزرگ که نیاز مبرم به اینترنت دارند از پهنای باند اختصاصی استفاده می‌کنند. با استفاده از این سرویس دیگر با نوسان سرعت همراه نیستید. این مدل صرفا برای بیزینس و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مصارف خانگی یا محل کاری با فضای کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

bandwidthbirhosting

پهنای باند اینترنت چیست؟

در ابتدایی ترین تعریف، پهنای باند میزان ترافیک و داده ای را که می تواند بین سایت ، کاربران و  اینترنت ADSL پرسرعت شما منتقل شود ، توصیف می کند.  شرکت های میزبان وب حداکثر سطح پهنای باند را برای انواع بسته های میزبانی خود ارائه می دهند. هنگام مشاهده یک وبسایت میزبانی، غالبا نشانه های مشخصی برای تشخیص آنهایی که از سه عنصر مهم شبکه، ارتباطات و سیستم بهره می‌برند وجود دارد.معمولاً هرچه پهنای باند بیشتری توسط میزبان وب فراهم شود ، این سه عامل سریعتر و بهتر خواهند شد.

bandwidthbirhosting

پست های توصیه شده