پادکست چیست؟

birhosting podcast index
توسط

برای دیگر کاربردها، پادکست (ابهام‌زدایی) را ببینید.
پادکستی که از طریق یک برنامه پادکست در آیفون پخش می شود
پادکست سریال از طریق برنامه Pocket Casts در آیفون پخش می شود
پادکست برنامه ای است که در قالب دیجیتال برای دانلود از طریق اینترنت در دسترس است. به عنوان مثال، یک سری اپیزودیک از فایل‌های صوتی یا تصویری دیجیتال که کاربر می‌تواند آن‌ها را در یک دستگاه شخصی بارگیری کند تا در زمان دلخواه خود به آن گوش دهد. برنامه‌های پخش جریانی و خدمات پادکست روشی راحت و یکپارچه برای مدیریت یک صف مصرف شخصی در بسیاری از منابع پادکست و دستگاه‌های پخش ارائه می‌کنند. همچنین موتورهای جستجوی پادکست وجود دارد که به کاربران کمک می کند قسمت های پادکست را پیدا کرده و به اشتراک بگذارند.
یک سری پادکست معمولا دارای یک یا چند میزبان تکراری است که در حال بحث در مورد یک موضوع خاص یا رویداد فعلی هستند. بحث و محتوا در پادکست می تواند از فیلمنامه دقیق تا کاملا بداهه باشد. پادکست ها تولید صدای استادانه و هنرمندانه را با دغدغه های موضوعی از تحقیقات علمی تا روزنامه نگاری برشی از زندگی ترکیب می کنند. بسیاری از مجموعه‌های پادکست یک وب‌سایت مرتبط با پیوندها و یادداشت‌های نمایش، زندگی‌نامه مهمان، رونوشت‌ها، منابع اضافی، تفسیر و حتی یک انجمن انجمن را ارائه می‌دهند که به بحث در مورد محتوای برنامه اختصاص داده شده است.
هزینه برای مصرف کننده کم است و بسیاری از پادکست ها برای دانلود رایگان هستند. برخی از آنها توسط شرکت ها یا حمایت مالی، با گنجاندن تبلیغات تجاری، پذیرفته شده اند. در موارد دیگر، یک پادکست می تواند یک سرمایه گذاری تجاری باشد که توسط ترکیبی از مدل اشتراک پولی، تبلیغات یا محصول ارائه شده پس از فروش پشتیبانی می شود. از آنجایی که محتوای پادکست اغلب رایگان است، پادکست اغلب به عنوان یک رسانه مخرب طبقه‌بندی می‌شود که با حفظ مدل‌های درآمد سنتی مخالف است.
پادکست تهیه و توزیع فایل های صوتی با استفاده از فیدهای RSS به رایانه های کاربران مشترک است. این فایل‌ها ممکن است در سرویس‌های استریم آپلود شوند، که کاربران می‌توانند در گوشی‌های هوشمند یا پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال و چندرسانه‌ای خود مانند آی‌پاد به آن‌ها گوش دهند.
تا ۷ آگوست ۲۰۲۲، حداقل ۲،۸۶۴،۳۶۷ پادکست و ۱۳۵،۷۳۶،۸۷۵ قسمت وجود دارد.

 

birhosting podcast1

تولید و گوش دادن

یک مولد پادکست یک لیست مرکزی از فایل ها را در سرور به عنوان یک فید وب نگهداری می کند که فرد می تواند از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشد. شنونده یا بیننده از نرم‌افزار کاربردی کلاینت ویژه در رایانه یا پخش‌کننده رسانه، معروف به سرویس گیرنده پادکست، استفاده می‌کند که به این فید وب دسترسی پیدا می‌کند، آن را برای به‌روزرسانی بررسی می‌کند، و هر فایل جدیدی را در مجموعه دانلود می‌کند. این فرآیند را می‌توان برای دانلود خودکار فایل‌های جدید خودکار کرد، بنابراین ممکن است برای شنوندگان به نظر برسد که پادکست‌ها قسمت‌های جدید را پخش می‌کنند یا به آنها فشار می‌دهند. فایل‌های پادکست را می‌توان به صورت محلی در دستگاه کاربر ذخیره کرد یا مستقیماً پخش کرد. چندین اپلیکیشن موبایل مختلف وجود دارد که به افراد امکان می دهد پادکست ها را دنبال کرده و گوش دهند. بسیاری از این برنامه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند پادکست‌ها را دانلود کنند یا آن‌ها را در صورت درخواست پخش کنند. اکثر پخش‌کننده‌ها یا برنامه‌های کاربردی پادکست به شنوندگان اجازه می‌دهند تا پادکست را رد کنند و سرعت پخش را کنترل کنند.

پادکست به عنوان یک رسانه همگرا (رسانه‌ای که صدا، وب و پخش‌کننده‌های رسانه قابل حمل را گرد هم می‌آورد) و همچنین یک فناوری مخرب در نظر گرفته شده است که باعث شده است برخی از افراد در پخش رادیویی در رویه‌ها و پیش‌تصورات رایج در مورد مخاطبان، مصرف، تولید تجدید نظر کنند. ، و توزیع.

پادکست ها را می توان با هزینه اندک یا بدون هزینه تولید کرد و معمولاً به صورت رایگان منتشر می شود، که این رسانه را از مدل سنتی قرن بیستم رسانه های "دروازه نگهدارنده" و ابزار تولید آنها متمایز می کند. با این حال، پادکست‌ها می‌توانند با اجازه دادن به شرکت‌ها برای خرید زمان تبلیغات، از پادکست‌های خود کسب درآمد کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از طریق وب‌سایت‌های تأمین مالی جمعی مانند Patreon که امکانات و محتوای ویژه‌ای را با پرداخت هزینه در اختیار شنوندگان قرار می‌دهند، از شنوندگان پشتیبانی کنند.

 

birhosting podcast2

اتیمولوژی

 

«پادکست» پورتی از «آی‌پاد» و «پخش» است. اولین استفاده از "پادکست" به ستون‌نویس گاردین و روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی بن همرسلی بازمی‌گردد که در اوایل فوریه ۲۰۰۴ هنگام نوشتن مقاله‌ای برای روزنامه گاردین آن را ابداع کرد. این اصطلاح برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۰۴ در جامعه وبلاگ نویسی صوتی استفاده شد، زمانی که دنی گرگوایر آن را در پیامی به لیست پستی iPodder-dev معرفی کرد، از آنجا توسط پادکست آدام کری پذیرفته شد. با وجود ریشه شناسی، با استفاده از هر رایانه یا دستگاه مشابهی که می تواند فایل های رسانه ای را پخش کند، می توان به محتوا دسترسی داشت. اصطلاح "پادکست" قبل از افزودن ویژگی های پادکست توسط اپل به آی پاد و نرم افزار iTunes است. برخی از منابع برای جلوگیری از ارجاع بی رویه به آی پاد، نام پشتیبان «قابل حمل در صورت تقاضا» یا «بازی در صورت تقاضا» را برای POD پیشنهاد کرده اند. این استفاده توسط جان گروبر، وبلاگ نویس فناوری، به عنوان یک ریکاوری مجدد مورد انتقاد قرار گرفته است.

تاریخچه

در اکتبر سال ۲۰۰۰، مفهوم پیوست کردن فایل های صوتی و تصویری در فیدهای RSS در پیش نویسی توسط تریستان لوئیس پیشنهاد شد. این ایده توسط Dave Winer، توسعه دهنده نرم افزار و نویسنده فرمت RSS پیاده سازی شد.

پادکست که زمانی روشی مبهم برای انتشار اطلاعات صوتی بود، به یک رسانه شناخته شده برای توزیع محتوای صوتی، چه برای استفاده شرکتی یا شخصی تبدیل شده است. پادکست‌ها از نظر شکل شبیه برنامه‌های رادیویی هستند، اما به‌عنوان فایل‌های صوتی وجود دارند که می‌توانند به راحتی شنونده، در هر زمان و هر مکان پخش شوند.

اولین برنامه کاربردی که این فرآیند را عملی کرد iPodderX بود که توسط آگوست ترومتر و ری اسلاکینسکی توسعه یافت. در سال ۲۰۰۷، پادکست‌های صوتی آنچه را که از نظر تاریخی از طریق پخش‌های رادیویی انجام می‌شد، انجام می‌دادند، که از دهه ۱۹۳۰ منبع برنامه‌های گفتگوی رادیویی و برنامه‌های خبری بود. این تغییر در نتیجه تکامل قابلیت‌های اینترنت همراه با افزایش دسترسی مصرف‌کننده به سخت‌افزار و نرم‌افزار ارزان‌تر برای ضبط و ویرایش صدا رخ داد.

در آگوست ۲۰۰۴، آدام کوری برنامه روزانه کد منبع خود را راه اندازی کرد. این نمایشی متمرکز بر شرح زندگی روزمره او، ارائه اخبار و بحث در مورد توسعه پادکست، و همچنین ترویج پادکست های جدید و نوظهور بود. کوری آن را در تلاشی برای جلب توجه در توسعه چیزی که به عنوان پادکست شناخته می شود و به عنوان ابزاری برای آزمایش نرم افزار خارج از محیط آزمایشگاهی منتشر کرد. نام کد منبع روزانه به این امید انتخاب شد که بتواند مخاطبان علاقه مند به فناوری را جذب کند. کد منبع روزانه در سطح پایه تولید شروع شد و در ابتدا برای توسعه دهندگان پادکست هدایت شد. از آنجایی که مخاطبان آن به این قالب علاقه مند شدند، این توسعه دهندگان برای ایجاد و تولید پروژه های خود الهام گرفتند و در نتیجه کدهای مورد استفاده برای ایجاد پادکست را بهبود بخشیدند. همانطور که افراد بیشتری متوجه شدند که تولید پادکست چقدر آسان است، جامعه ای از پادکست های پیشگام به سرعت ظاهر شد.

در ژوئن ۲۰۰۵، اپل iTunes 4.9 را منتشر کرد که پشتیبانی رسمی از پادکست ها را اضافه کرد، بنابراین نیاز به استفاده از یک برنامه جداگانه برای دانلود و انتقال آنها به یک دستگاه تلفن همراه را نفی کرد. اگرچه این امر دسترسی به پادکست‌ها را راحت‌تر و گسترده‌تر کرد، اما به طور مؤثری به پیشرفت پادکچرها توسط توسعه‌دهندگان مستقل پایان داد. علاوه بر این، اپل به بسیاری از توسعه دهندگان برنامه های پادکست و ارائه دهندگان خدمات دستور توقف و توقف صادر کرد تا از عبارت "iPod" یا "Pod" در نام محصولات خود استفاده کنند.


لوگوی مورد استفاده اپل برای نشان دادن پادکست در پادکست های اپل.
در عرض یک سال، بسیاری از پادکست‌های شبکه‌های رادیویی عمومی مانند BBC، CBC Radio One، NPR و Public Radio International در بسیاری از برنامه‌های رادیویی آنها در پلتفرم iTunes قرار گرفتند. علاوه بر این، ایستگاه های رادیویی محلی اصلی مانند WNYC در شهر نیویورک، رادیو WHYY-FM در فیلادلفیا، و KCRW در لس آنجلس برنامه های خود را در وب سایت های خود و بعداً در پلت فرم iTunes قرار دادند. همزمان، CNET، This Week in Tech، و بعداً رادیو بلومبرگ، فایننشال تایمز، و سایر شرکت های انتفاعی محتوای پادکست را ارائه کردند، برخی از آنها از پادکست به عنوان تنها سیستم توزیع خود استفاده می کردند.

از اوایل سال ۲۰۱۹، صنعت پادکست هنوز درآمد کلی کمی داشته است، اگرچه تعداد افرادی که به پادکست گوش می دهند به طور پیوسته در حال افزایش است. ادیسون ریسرچ، که گزارش ردیابی سه ماهه مصرف کننده پادکست را منتشر می کند، تخمین می زند که در سال ۲۰۱۹، ۹۰ میلیون نفر در ایالات متحده در ماه گذشته به یک پادکست گوش داده اند. تا سال ۲۰۲۰، ۵۸ درصد از جمعیت کره جنوبی و ۴۰ درصد از جمعیت اسپانیا در ماه گذشته به یک پادکست گوش داده بودند. ۱۲.۵ درصد از جمعیت بریتانیا در هفته گذشته به یک پادکست گوش داده اند و ۲۲ درصد از جمعیت ایالات متحده حداقل به یک پادکست در هفته گوش می دهند. این فرم همچنین به دلیل هزینه پایینی که برای سازنده برای شروع و حفظ نمایش خود دارد، مورد تحسین قرار می گیرد، که صرفاً به یک میکروفون با کیفیت خوب، یک رایانه یا دستگاه تلفن همراه و نرم افزار مرتبط برای ویرایش و آپلود محصول نهایی، و نوعی از صداگذاری صوتی نیاز دارد. سازندگان پادکست به دلیل روابطی که با شنوندگان دارند، تمایل دارند پایگاه شنونده خوبی داشته باشند.

 

birhosting podcast3

انواع پادکست

پادکست ها از نظر سبک، قالب و محتوای موضوعی متفاوت هستند. پادکست‌ها تا حدی بر اساس ژانرهای رسانه‌ای قبلی طراحی شده‌اند، اما از جنبه‌های سبکی خاصی که از نظر محاسباتی قابل مشاهده هستند، به‌طور سیستماتیک از آنها جدا می‌شوند. قراردادها و قیود حاکم بر این تنوع در حال ظهور هستند و در طول زمان و بازارها تغییر می کنند. شنوندگان پادکست ترجیحات مختلفی از سبک ها دارند، اما قراردادهایی برای پرداختن به آنها و برقراری ارتباط در مورد آنها هنوز شکل نگرفته است. برخی از نمونه های فعلی انواع پادکست در زیر آورده شده است. این فهرست احتمالاً با ظهور انواع جدید محتوا، فناوری جدید برای مصرف پادکست ها و موارد استفاده جدید تغییر خواهد کرد.

پادکست های پیشرفته
پادکست بهبودیافته که به عنوان اسلایدکست نیز شناخته می شود، نوعی پادکست است که صدا را با ارائه نمایش اسلاید ترکیب می کند. این شبیه به یک پادکست ویدیویی است که تصاویر تولید شده به صورت پویا را با همگام‌سازی صدا ترکیب می‌کند، اما از این جهت متفاوت است که از نرم‌افزار ارائه برای ایجاد تصاویر و ترتیب نمایش جدا از زمان ضبط پادکست صوتی اصلی استفاده می‌کند. Free Dictionary، YourDictionary، و PC Magazine یک پادکست پیشرفته را به عنوان "نمایش اسلاید الکترونیکی ارائه شده به عنوان پادکست" تعریف می کنند. پادکست‌های پیشرفته پادکست‌هایی هستند که گرافیک و فصل را در خود جای داده‌اند. iTunes یک ویژگی پادکست پیشرفته به نام "Audio Hyperlinking" را توسعه داد که آنها در سال ۲۰۱۲ آن را ثبت کردند.[۵۹][۶۰][۶۱] پادکست های پیشرفته را می توان توسط مشاغل یا آموزش استفاده کرد. پادکست های پیشرفته را می توان با استفاده از QuickTime AAC یا فایل های Windows Media ایجاد کرد. پادکست های پیشرفته برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ مورد استفاده قرار گرفتند.

پادکست داستانی
پادکست داستانی (همچنین به عنوان "پادکست متنی" یا "پادکست روایی" نیز شناخته می شود) شبیه یک درام رادیویی است اما به شکل پادکست. آنها یک داستان تخیلی را ارائه می دهند که معمولاً در چندین قسمت و فصل روایت می شود و از صداپیشگان متعدد، دیالوگ ها، جلوه های صوتی و موسیقی برای غنی سازی داستان استفاده می کنند. پادکست های داستانی تعدادی از بازیگران مشهور را به عنوان استعداد صدا جذب کرده اند، از جمله دمی مور و متیو مک کانهی و همچنین از تولیدکنندگان محتوا مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، مارول و دی سی کامیکس. در حالی که داستان های علمی-تخیلی و ترسناک بسیار محبوب هستند، پادکست های تخیلی طیف کاملی از ژانرهای ادبی از عاشقانه، کمدی، و درام تا فانتزی، علمی تخیلی و پلیسی را پوشش می دهند. نمونه‌هایی از پادکست‌های داستانی عبارتند از: جلسات روشن، آرشیو مگنوس، بازگشت به خانه، کت‌های چوبی، ما زنده‌ایم، و ولورین: شب طولانی.

رمان های پادکست
رمان پادکست (همچنین به عنوان "کتاب صوتی سریال" یا "کتاب صوتی پادکست" نیز شناخته می شود) یک فرم ادبی است که مفاهیم پادکست و کتاب صوتی را با هم ترکیب می کند. مانند یک رمان سنتی، یک رمان پادکست یک اثر ادبی داستانی است. با این حال، در قسمت هایی که به صورت آنلاین در یک دوره زمانی ارائه می شوند، ضبط می شود. قسمت‌ها ممکن است به‌طور خودکار از طریق RSS یا از طریق یک وب‌سایت، وبلاگ یا سایر روش‌های توزیع ارسال شوند. اپیزودها را می توان طبق یک برنامه منظم منتشر کرد، به عنوان مثال، یک بار در هفته، یا به طور نامنظم با اتمام هر قسمت. به همین ترتیب، مانند کتاب‌های صوتی، برخی از رمان‌های پادکست با جلوه‌های صوتی و صداپیشگان مجزا برای هر شخصیت، شبیه به یک نمایشنامه رادیویی یا پادکست فیلم‌نامه‌ای، به طور مفصل روایت می‌شوند، اما بسیاری از آنها یک راوی واحد دارند و جلوه‌های صوتی کمی دارند یا اصلاً وجود ندارند.

برخی از رمان نویسان پادکست، نسخه رایگان پادکست کتاب خود را به عنوان تبلیغی به شما هدیه می دهند. گاهی اوقات، چنین رمان‌نویس‌هایی برای چاپ رمان‌هایشان قراردادهای چاپی منعقد می‌کنند. رمان‌نویسان پادکست اظهار داشته‌اند که پادکست کردن رمان‌هایشان به آن‌ها امکان می‌دهد مخاطبان خود را پیدا کنند، حتی اگر نتوانند ناشری را برای خرید کتاب‌هایشان جذب کنند. سپس این مخاطبان تضمین یک معامله چاپ با ناشر را در آینده آسان تر می کنند. این رمان‌نویسان پادکست همچنین ادعا می‌کنند که انتشار یک پادکست رایگان به آنها کمک می‌کند این واقعیت را جبران می‌کند که آثارشان را رایگان می‌دهند.

پادکست های ویدیویی
پادکست ویدیویی پادکستی است که حاوی محتوای ویدیویی است. مجموعه های تلویزیونی وب اغلب به صورت پادکست ویدیویی توزیع می شوند. Dead End Days، یک کمدی تاریک سریالی درباره زامبی ها که از ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ منتشر شد، معمولاً تصور می شود اولین پادکست ویدیویی باشد.

پادکست های زنده
تعدادی از پادکست ها یا به طور کلی یا برای قسمت های خاص در مقابل مخاطبان زنده ضبط می شوند. فروش بلیت به پادکست‌ها این امکان را می‌دهد تا راه دیگری برای کسب درآمد داشته باشند. برخی از پادکست ها نمایش های زنده خاصی را برای گشت و گذار ایجاد می کنند که لزوماً در فید پادکست گنجانده نمی شوند. رویدادهایی از جمله جشنواره پادکست لندن، جشنواره SF Sketchfest و سایر رویدادها به طور منظم بستری را برای پادکست‌ها فراهم می‌کنند تا به صورت زنده برای تماشاگران اجرا کنند.

 

birhosting podcast4

تکنولوژی

نرم افزار
قسمت های پادکست به طور گسترده ای در فرمت صوتی دیجیتال mp3 ذخیره و کدگذاری می شوند و سپس در فضای اختصاصی یا مشترک وب سرور میزبانی می شوند. پیوند قسمت‌های پادکست در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف بر اساس فیدهای RSS، یک فایل با فرمت XML است که اطلاعات مربوط به قسمت و خود پادکست را ذکر می‌کند.

سخت افزار
ابتدایی ترین تجهیزات برای پادکست کامپیوتر و میکروفون است. داشتن یک اتاق عایق صدا و هدفون مفید است. رایانه باید یک برنامه ضبط یا پخش جریانی نصب شده باشد. میکروفون های معمولی برای پادکست با استفاده از USB متصل می شوند. اگر پادکست شامل دو یا چند نفر باشد، هر فرد به یک میکروفون نیاز دارد و برای ترکیب کردن آنها به یک رابط صوتی USB نیاز است. اگر پادکست شامل ویدیو (جریان‌های زنده) باشد، ممکن است به یک وب‌کم جداگانه و نور اضافی نیاز باشد.


پست های توصیه شده