ویروس های کامپیوتری

vir index
توسط

ویروس کامپیوتر چیست؟

ویروس کامپیوتری در واقع یک کد مخرب است که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف آسیب برساند و یا دیتاهای مختلف را مورد هدف قرار دهد.

ویروس‌های کامپیوتر نیز دقیقا مانند ویروس‌های دنیای واقعی به میزبان برای انتقال نیاز دارند، یعنی یک ویروس کامپیوتری برای این که بتواند بقا پیدا کند نیاز دارد که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل شود و کامپیوترهای بیشتری را درگیر کند. جالب است بدانید که ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند خود را مجددا تولید کنند و خود را به یک سیستم دیگر انتقال بدهند.

ویروس‌های کامپیوتری از طریق متصل شدن به برنامه‌ها و فایل‌های مختلف از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شوند و سپس در سیستم میزبان نسخه دیگری از خود تولید کرده و مجدد آن را به یک کامپیوتر یا لپ تاپ دیگر منتقل می‌کنند و این روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

virus

نشانه‌های ویروس کامپیوتری چه چیزهایی است؟

یک کامپیوتر آلوده به ویروس می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد، اما به‌طورکلی رایج‌ترین علائم آلوده شدن کامپیوتر به ویروس موارد زیر هستند:

صفحات پاپ آپ: صفحات پاپ‌آپ می‌توانند یکی از نشانه‌های وجود ویروس به روی سیستم شما باشند. اگر به ناگاه پنجره‌هایی در ویندوز شما باز می‌شود و از شما سؤال می‌کند که آنتی ویروس نصب کنید و یا مثلاً از یک سایت به‌خصوص دیدن کنید احتمالاً کامپیوتر شما آلوده شده است.
تغییرات هوم پیج: اگر هوم پیج پیش‌فرض مرورگر شما تغییر می‌کند و به‌خصوص شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید به‌احتمال بسیار زیاد درگیر یک ویروس شده‌اید.
ایمیل‌های بیهوده ارسال شده با ایمیل شما: ویروس ممکن است کنترل ایمیل شما را بر عهده بگیرد و از طریق ایمیل شما برای دیگر کاربران پیام ارسال کند. این می‌تواند یکی از جدی‌ترین نشانه‌های آلوده شدن کامپیوتر شما باشد.
کرش‌های پیاپی سیستم: ویروس می‌تواند به هارد شما آسیب وارد کند و باعث شود که برنامه‌های مختلف به طور دائمی کرش کنند و یا سیستم گاهی به طور کامل فریز شود و به‌اصطلاح هنگ کند. اگر زیاد با این مشکلات مواجه می‌شوید به‌احتمال زیاد سیستم شما درگیر ویروس کامپیوتری شده است.
تغییر ناگهانی سرعت سیستم: اگر سیستم شما به طور ناگهانی کند شده است و عملکرد آن به‌شدت کاهش پیدا کرده است به‌احتمال زیاد این موضوع به‌خاطر آلوده شدن لپ‌تاپ یا کامپیوتر است و در واقع ویروس بخش زیادی از سرعت سیستم را به خود اختصاص داده است و اجازه فعالیت صحیح را نمی‌دهد.
باز شدن برنامه‌های ناشناس با روشن کردن سیستم: اگر پس از روشن‌کردن لپ‌تاپ یا کامپیوتر برنامه‌هایی باز می‌شوند که شما آن را نمی‌شناسید و حتی تابه‌حال آن‌ها را به روی سیستم خود نصب نکرده‌اید قطعاً این موضوع به آلوده شدن سیستم شما برمی‌گردد.
تغییر ناگهانی رمز ورود: اگر به طور ناگهانی رمز ورود شما به ویندوز تغییر کرده است و نمی‌توانید به پروفایل خود وارد شوید به طور حتم با یک ویروس مواجه هستید.

vir 2

انواع ویروس های کامپیوتری کدامند؟

ویروس کامپیوتری یک نوع نرم افزار مخرب است که کد ویروس خود را وارد برنامه های کاربردی می کند. و باعث می شود که سیستم با تکرار و تکثیر کد مخرب آلوده شود. ویروس های کامپیوتری به صورت های مختلف وارد سیستم های کامپیوتری می شوند. برخی از رایج ترین این ویروس ها عبارتند از:

ویروس بوت سکتور (Boot Sector Virus) : این نوع ویروس رکورد اصلی بوت را آلوده می کند و تنها راه رهایی از آن فرمت سیستم می باشد. این ویروس بیشتر از طریق رسانه های قابل حمل پخش می شود.

ویروس عمل مستقیم (Direct Action Virus) : این ویروس در حافظه کامپیوتر پنهان می شود و به نوع خاصی از فایل ها متصل می شود. این ویروس بر کارهای کاربر و عملکرد سیستم تاثیر نمی گذارد.

ویروس ساکن (Resident) : بر خلاف ویروس های عمل مستقیم، ویروس های ساکن در کامپیوتر نصب می شوند و شناسایی آنها نیز دشوار است و حتی ویروس ها مهاجم دیگر را نیز حذف می کند.

ویروس چند بخشی (Virus Multipartite) : این نوع از ویروس ها از طریق روش های مختلف گسترش می یابند. هر دو بخش بوت و فایل های اجرایی را در همان زمان آلوده می کنند.

ویروس چند ریختی (Polymorphic) : این نوع ویروس ها به راحتی قابل شناسایی نیستند. به این دلیل که ویروس های پلی مورفیک هر زمان که تکرار شود، الگوی امضا را تغییر می دهد.

ویروس چند مرتبه ای (Overwrite Virus) : این نوع ویروس تمام فایل هایی را که آلوده می کند حذف می کند. تنها مکانیزم ممکن برای حذف این ویروس حذف فایل های آلوده است. شناسایی ویروس نیز به دلیل گسترش آن از طریق ایمیل مشکل است.

ویروس Spacefiller : این ویروس نیز به “ویروس های حفره” مشهور است. اتخاب این نام به این دلیل است که آنها فضاهای خالی بین کدها را پر می کنند و از این رو به فایل ها آسیب نمی رسانند.

ویروس ماکرو (Macro) : ویروس های ماکرو فایل های ایجاد شده توسط برنامه های Word و Excel را آلوده می کنند. ویروس های ماکرو اغلب با استفاده از زبان های ماکرو نویسی ویژوال بیسیک نوشته می شوند.

ویروس برنامه (Program) : این ویروس ها فایل های اجرایی را آلوده می کنند.

ویروس رمزنگاری (Encrypted) : این نوع ویروس از یک رمز ساده برای رمزگذاری خود استفاده می کند.

ویروس دگرریختی (Metamorphic) : این ویروس ها شبیه به Polymorphic هستند اما هر زمانیکه برنامه اجرایی جدیدی را آلوده می کنند خود را به صورت کامل باز نویسی می کنند.

ویروس مخفی (Stealth) : این نوع از ویروس های برنامه های آنتی ویروس را توسط جلوگیری از ارسال درخواست به سیستم عامل، دور می زند.

ویروس زره پوش (Armored) : اینگونه ویروس ها برای اینکه خود را از دید آنتی ویروس مخفی نگه دارند به آنتی ویروس اینطور القا می کنند که در جایی دیگر از حافظه قرار دارند .بنابر این اینگونه ویروس ها برای شناسایی و Disassemble کردن بسیار دشوار هستند .


پست های توصیه شده