مقایسه ویندوز و لینوکس

مقایسه ویندوز و لینوکس
توسط

همه سیستم‌عامل‌های موجود مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این حال، زمانی که به بررسی تفاوت لینوکس و ویندوز می‌پردازیم، برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم‌عامل منبع باز Linux مانند سطح امنیت، پایداری، قابلیت سفارشی‌سازی و غیره، آنقدر برجسته هستند که می‌توانند نظر هر کاربری را نسبت به آن تغییر دهند.

ماهیت منبع باز بودن لینوکس

یکی از برترین مزایای لینوکس نسبت به ویندوز، منبع‌باز بودن (Open Source) آن است. گرچه این موضوع برای برخی افراد چندان مهم نیست و نمی‌تواند دلیلی برای تعیین این موضوع باشد که لینوکس بهتر است یا ویندوز، اما سیستم‌عامل لینوکس برخلاف ویندوز یک ساختار کاملاً قابل دسترس توسط عموم بوده و هرکسی می‌تواند آن را تغییر داده و با دیگران به اشتراک بگذارد.

تفاوت لینوکس با ویندوز در زمینه امنیت

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده این موضوع که لینوکس بهتر است یا ویندوز، می‌تواند سطح امنیت این دو سیستم‌عامل باشد. سیستم‌عامل ویندوز در برابر انواع مختلف حملات یا روش‌های هک آسیب‌پذیر است. در مقابل، در لینوکس عامل هر فرایند (Process) از سایر فرایندها مجزا بوده و همین مسئله باعث شده تا این سیستم‌عامل نسبت به ویندوز مایکروسافت ایمن‌تر باشد.

قابلیت نصب روی سیستم‌های قدیمی

هم‌زمان با تکامل و پیشرفت سیستم‌عامل‌ها، نیازهای سخت‌افزاری آن‌ها نیز به شکل چشمگیر افزایش یافته است. به عنوان مثال، در صورتی که نسخه اصلی ویندوز ۱۱ را تهیه کرده باشید، امکان نصب این سیستم‌عامل بر روی کامپیوترهای قدیمی و ضعیف وجود نداشته و شما باید حداقل شرایط سخت‌افزاری اعلام شده توسط مایکروسافت را داشته باشید.

محیطی جذاب برای برنامه‌نویسان

لینوکس تقریباً از تمام زبان‌های برنامه‌نویسی اصلی مانند پایتون، C و C++، جاوا، پرل، روبی و غیره، پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، این سیستم‌عامل طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی مفید را برای اهداف برنامه‌نویسی ارائه می‌کند.

مقایسه ویندوز و لینوکس در زمینه سفارشی‌سازی

قابلیت سفارشی‌سازی گسترده نیز یک فرق Linux و Windows محسوب می‌شود. اگر دوست دارید ظاهر سیستم خود را تغییر داده و آن را شخصی‌سازی کنید، لینوکس برای شما عالی خواهد بود. به غیر از تم‌های آماده برای لینوکس، شما امکان انتخاب بین هزاران تم زیبا برای آیکون‌های خود دارید.

تفاوت لینوکس با ویندوز در میزان تنوع

در سیستم‌عامل ویندوز هیچ خبری از گزینه‌های قابل انتخاب توسط کاربر نیست؛ بله ممکن است شما بین طرح‌ها و بسته‌های مختلف ویندوز که از نظر شرایط مجوز، دوره فعال‌سازی، قیمت و ویژگی‌های دیگر با هم متفاوت هستند، گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کنید، اما در نهایت چیزی که بر روی سیستم شما نصب می‌شود تفاوت چندانی با دیگر سیستم‌ها ندارد.

استفاده از لینوکس رایگان است

لینوکس یک سیستم‌عامل کاملاً رایگان بوده و استفاده از آن هیچ هزینه‌ای به همراه ندارد. این در حالیست که شما برای استفاده از ویندوز باید نسخه اورجینال یا لایسنس آن را خریداری کرده باشید.

پشتیبانی بهتر از لینوکس

سطح پشتیبانی و امکان رفع مشکل نیز یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده بین لینوکس یا ویندوز است. زمانی که در سیستم‌عامل لینوکس با یک مشکل جدید برخورد می‌کنید، نیازی به یک متخصص نخواهید داشت. در چنین شرایطی تنها نیاز دارید به فضای اینترنت مراجعه کرده و به دنبال یک موضوع مشابه همراه با راه‌حل آن باشید یا مشکل خود را در انجمن‌های لینوکس مطرح کرده و به افراد متخصص اجازه دهید که آن را حل کنند.

مقایسه ویندوز و لینوکس در زمینه قابلیت اطمینان

کند شدن سیستم‌عامل و تغییر در تجربه کاربری در بلند مدت نیز یک فرق Linux و Windows محسوب می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، سیستم‌عامل ویندوز پس از مدتی استفاده شروع به کند شدن کرده و در نهایت شما شاهد خرابی یا کاهش بسیار زیاد سرعت سیستم خواهید بود، مشکلی که تنها با حذف و نصب مجدد ویندوز برای مدتی برطرف خواهد شد.

در مقابل، اگر از لینوکس استفاده کنید، دیگر نباید برای داشتن یک تجربه روان و بدون مشکل نگران نصب مجدد سیستم‌عامل خود باشید. به عبارت ساده، ماهیت لینوکس به گونه‌ای است که نصب نرم‌افزارهای جدید و استفاده طولانی مدت تقریباً هیچ تأثیری بر سرعت و کارایی سیستم نخواهد داشت.

جمع‌بندی مقایسه ویندوز و لینوکس

لینوکس و ویندوز سیستم عامل‌های شناخته شده‌ای در دنیای کامپیوتر به شمار می‌آیند و هرکدام طرفداران سرسخت خود را دارند. با این حال، اگر شما مشکلات و دردسرهای ویندوز خسته شده و به دنبال تجربه یک سیستم‌عامل جدید هستید، بهتر است یکی از توزیع‌های شناخته شده لینوکس را امتحان کنید.

در این مقاله پس از مقایسه ویندوز و لینوکس در هر بخش، برخی از ویژگی‌های برجسته سیستم‌عامل لینوکس نسبت به ویندوز را شرح دادیم تا علاوه بر درک بهتر فرق Linux و Windows، کاربر بتواند با خیال آسوده‌تری به دنیای لینوکس قدم بگذارد.


پست های توصیه شده