سئو کلاه سیاه

BirHosting black seo index
توسط

اصطلاح سئو کلاه سیاه برای معرفی تکنیک هایی استفاده میشود که هدف آنها فریب ربات های گوگل و کسب جایگاه در سریع ترین زمان ممکن است. بسیاری از این تکنیک ها در گذشته تاثیر و نقش مهمی در کسب جایگاه یک سایت داشته اند ولی گوگل رفته رفته آنها را شناسایی کرده و روش هایی برای جلوگیری از تاثیر هرکدام یافته است.

BirHosting black seo

در یک تعریف ساده میتوان گفت سئو کلاه سیاه مجموعه ای از تکنیک ها برای کسب جایگاه سریع در نتایج جستجو است که با استانداردها و الگوریتم های پیشنهادی گوگل در تضاد است.

به بیان ساده تر تکنیک های کلاه سیاه روش هایی برای فریب موتور جستجو هستند تا جایگاه بهتری برای سایت ما در نظر بگیرند.

برخلاف تصور عموم، تکنیک های کلاه سیاه تنها مختص لینک سازی خارجی نیستند بلکه حتی در آموزش تولید محتوا، لینک سازی داخلی و سئو تکنیکال نیز روش های کلاه سیاه متعددی وجود دارند.

مهم ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه که موجب جریمه سایت میشود

۱- محتوای اتوماتیک Automatic generated content
محتوای اتوماتیک یعنی متن هایی که به صورت خودکار و یا برنامه ریزی شده تولید می شوند. محتوای اتوماتیک معمولا برای کاربران معنی و مفهوم مشخصی ندارد ولی به صورت هدفمند از کلمات کلیدی در آنها استفاده شده است. نمونه هایی از محتوای اتوماتیک از نظر گوگل به شرح زیر است:

متن ترجمه شده توسط برنامه یا مترجم گوگل که هیچ گونه بازبینی و بازنویسی بر روی آن انجام نشده است.
محتوای جمع آوری شده از طریق RSS سایت های دیگر یا نتایج جستجوی گوگل.
جمع آوری و ترکیب محتوا از چند سایت بدون بازنگری و بازنویسی توسط یک انسان.
محتوایی که به صورت خودکار و با جایگزینی کلمات هم معنی تولید شده و مفهوم آن برای کاربر قابل درک نیست.
۲- ریدایرکت های مخفیانه Sneaky redirect
ریدایرکت کردن یک صفحه موجب میشود کاربر بدون اطلاع به آدرس دیگری ارجاع داده شود. دلایل زیادی برای ریدایرکت کردن یک صفحه وجود دارد که اتفاقا بسیار کاربردی و مثبت هستند و موجب جریمه سایت توسط گوگل نمیشوند. بعنوان مثال صفحاتی که آدرس آنها تغییر کرده یا به کلی حذف شده اند به وسیله Redirect به آدرس جدید خود ارجاع داده میشوند.

ولی برخی از روش ها برای فریب گوگل طراحی شده اند که موجب میشوند محتوای نمایش داده شده به کاربر با محتوایی که در دسترس گوگل قرار میگیرد متفاوت باشد.

۳- تکنیک Cloaking
در این روش بدون آنکه کاربر به آدرس دیگری ریدایرکت شود محتوایی متفاوت با آنچه ربات گوگل ایندکس کرده مشاهده میکند. به عنوان مثال زمانی که ربات گوگل وارد صفحه میشود محتوای آن شامل متن و تصاویر مناسب است ولی با ورود کاربر به صفحه، محتوایی دیگر به او نمایش داده میشود.

۴- محتوا یا لینک پنهان در صفحه
بعضی از مدیران سایت ها تلاش میکنند تا با افزایش محتوای صفحه جایگاه خود را در گوگل بهبود دهند. ولی در بسیاری موارد این محتوا برای کاربر مناسب نیست یا عبارات نامفهوم و تکراری در آن استفاده شده است. در این شرایط با پنهان کردن محتوا از دید کاربر سعی میکنند تجربه کاربری سایت را حفظ کنند.

۵- لینک سازی غیر طبیعی Link schemes
هر بک لینک که با هدف بهبود وضعیت سئو و افزایش جایگاه شما در نتایج گوگل ایجاد شده باشد به عنوان نقض قوانین گوگل شناسایی میشود. این قانون هم برای لینک هایی که به سایت شما داده شده اند و هم برای لینک هایی که به سایت های دیگر میدهید صادق است.

۶- محتوای دزدیده شده Scraped Content
برخی از سایت ها تلاش میکنند با جمع آوری محتوا از سایت های دیگر تعداد صفحات خود را افزایش داده و شانس خود را برای کسب جایگاه افزایش دهند. در این مسیر توجهی نیز به ارتباط موضوعی و کیفیت محتوای جمع آوری شده ندارند.
بهتر است زمان خود را صرف تولید محتوای باکیفیت کرده و تلاش کنید تا با دیگر سایت های موجود در زمینه کاری خود متفاوت باشید. با این روش هم موتور جستجو و هم کاربر از محتوای سایت شما راضی خواهند بود.

۷- سیستم های همکاری در فروش Affiliate programs
سایت هایی که در سیستم همکاری در فروش فعالیت می کنند معمولا از یک قالب مشخص در طراحی بهره میبرند و در بسیاری موارد محتوای محصولات یا خدمات را مستقیما از سایت اصلی دریافت میکنند. با این کار عملا تمام محتوای سایت کپی بوده و هیچ ارزش افزوده ای برای کاربر ایجاد نمیکند. این سایت ها شانسی برای موفقیت در زمینه سئو نداشته و تنها از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی یا تبلیغات میتوانند به درآمدزایی برسند.

۸- بمباران کلمه کلیدی یا keyword stuffing
عبارت keyword stuffing به صفحات و سایت هایی اشاره دارد که تلاش میکنند با تکرار مداوم یک عبارت یا چندین عبارت نزدیک به هم شانس خود را برای کسب جایگاه در آنها بالا ببرند. این تکنیک شاید تا ۲ سال پیش می توانست مفید باشد ولی هم اکنون به یکی از روش های گوگل برای شناسایی سایت های اسپم تبدیل شده است.

۹- Doorway Pages یا صفحات مشابه
در تکنیک Doorway شما چندین دامنه متفاوت برای یک یا چند کلمه کلیدی هدف خود می سازید و در نهایت همه آنها به یک سایت ارجاع داده میشوند.

این تکنیک حتی در یک سایت نیز ممکن است اجرا شود، به این صورت که شما برای یک عبارت هدف چندین صفحه متفاوت می سازید که هرکدام تغییر کمی در کلمه کلیدی هدف خود داشته و در نهایت همگی کاربر را به یک صفحه خاص ارجاع میدهند. 
۱۰ – نمایش محتوای اسپم تولید شده توسط کاربران
در همه موارد قبلی مدیر سایت نقش مهمی در تولید محتوای اسپم یا لینک سازی غیرطبیعی داشت ولی در این بخش رفتار کاربران در صفحه مورد توجه قرار میگیرد. محتوایی که توسط کاربران تولید شده و در صفحه نمایش داده میشود میتواند بر وضعیت سئو آن تاثیرگذار باشد.

نظرات کاربران که با هدف سئو یا به صورت اسپم بر روی یک صفحه قرار میگیرند میتوانند موجب جریمه آن صفحه توسط گوگل و کاهش رتبه آن شود. برای جلوگیری از این مشکل باید نظرات سایت خود را تنها پس از تایید مدیر بر روی سایت نمایش دهید.

۱۱- رفتار مشکوک در صفحه Malicious behavior
بسیاری از صفحات اینترنتی، بویژه آنهایی که به هر طریق هک شده باشند رفتارهایی آزاردهنده و بدون اجازه کاربر انجام میدهند. برخی از رفتارهای مشکوک از نظر گوگل عبارتند از:

باز کردن پاپ یا تبلیغات بسیار بعد از کلیک کاربر بر روی بخشی از صفحه یا با ورود به صفحه.
انتقال خودکار کاربر به سایت ها یا نرم افزارهای دیگر مانند تلگرام.
دانلود خودکار فایل بر روی سیستم کاربر بدون کسب اجازه.
نصب ویروس یا تروجان بر روی سیستم کاربر.
تغییر homepage مرورگر کاربر یا تغییر تنظیمات مرورگر.

BirHosting black seo2

چرا باید از تکنیک ها سئو سیاه دوری کنیم؟

درست است که روش های Black Hat SEO، غیر قانونی نیستند؛ اما مطمئنا قوانین موتورهای جستجو را نقض می کنند. به زبان دیگر، استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، از جهات مختلفی کار صحیحی نیست. یعنی اگر در حال حاضر در حال استفاده از سئو کلاه سیاه در استراتژی بهینه سازی سایت خود هستید، ۱۰۰ درصد در آینده ای نه چندان دور با جریمه های سنگینی از طرف گوگل مواجه خواهید شد.

اینکه گوگل شما را پنالتی کند، سبب می شود تا افت رتبه شدیدی داشته باشید و رنک وب سایت شما در SERP ها پایین آمده یا به طور کلی حذف شود و بعد از این افت رتبه، مشتری ها یا مخاطبین سایت نیز از دست خواهند میروند. در نتیجه تمامی این موارد ختم به این می شود که سئو کلاه سیاه می تواند به کلی یک کسب و کار را نابود سازد.

موتورهای جستجو با گذشت زمان و ایجاد بروز رسانی های فوق العاده ای در الگوریتم های رتبه بندی خود، عملکرد قوی تری در شناسایی تکنیک های Black Hat SEO پیدا خواهند کرد.

Black Hat SEO نه برای موتور جستجو مفید است و نه در راستای محقق کردن خواسته های جستجوگران عمل خاصی را انجام می دهد. توجه داشته باشید که سودهای کوتاه مدت آن نباید شما را فریب دهد و در نهایت شما در بدترین شرایط هم باید تمامی تلاش را بکنید تا از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.

چگونه از تکنیک های کلاه سیاه دوری کنیم؟

هیچ اقدامی در زمینه خرید و فروش لینک انجام ندهید و همیشه به یاد داشته باشید که فقط دریافت یا پرداخت پول در قبال دریافت لینک نیست که شما را در دسته کلاه سیاه ها قرار می دهد؛ دریافت لینکی که در ازای انتشار یک پست یا محصول به صورت رایگان در سایتتان اتفاق بیفتد هم جزو استراتژی های سئو کلاه سیاه محسوب خواهد شد و باید از آن دوری کرد.

خزنده موتور جستجو و کاربر باید برای شما یکسان باشند. شما باید نهایت تلاشتان را بکنید تا به هر دوی این ها به یک چشم نگاه کنید.

اطلاعاتتان را همیشه بروز کنید؛ یک کارشناس سئو باید منابع معتبر حوزه کاری خود را بشناسد و به صورت مستمر در زمینه سئو، مطالعه کند. به زبان ساده تر شما همیشه باید گوش به زنگ باشید که اگر یک تکنیک سئو، بر اثر یکی از بروز رسانی های گوگل تبدیل به یک تکنیک کلاه سیاه شد، شما جزو خطا کنندگان نباشید!
شما فقط باید محتواهای باکیفیتی تولید کنید که keyword stuffing در آن ها اتفاق نیفتاده باشد. هیچ موقع از محتواهای سایت های دیگر، مخصوصا رقبایتان، مطلبی را کپی نکنید.
پایبند بودن به قوانین گوگل هنگامی که می خواهید استراکچر دیتا را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید، می تواند شما را از جریمه شدن و قرار گرفتن در دسته سئوکاران کلاه سیاه، محفوظ نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که هیچ اسکیمایی را به جهت گمراه کردن کاربران به کار نبرید.
اگر برای سایتتان یک PBN راه اندازی کرده اید، حتما مطمئن شوید که اصولش را رعایت کرده باشید؛ PBN می تواند وب سایت شما را به رنک گوگل برساند؛ اما وجود کوچکترین اشتباه در راه اندازی آن، می تواند صفحات سایت شما را برای همیشه از نتایج جستجوی گوگل حذف کند.


پست های توصیه شده