زبان برنامه نویسی Kotlin

kotlin index
توسط

Kotlin یک زبان برنامه نویسی عمومی، رایگان، متن باز و با تایپ ایستا است که در ابتدا برای JVM (ماشین مجازی جاوا) و اندروید طراحی شده بود که ویژگی های برنامه نویسی شی گرا و کاربردی را ترکیب می کند. این بر قابلیت همکاری، ایمنی، وضوح و پشتیبانی ابزار متمرکز است. نسخه‌های کاتلین با هدف قرار دادن جاوا اسکریپت ES5.1 و کد بومی (با استفاده از LLVM) برای تعدادی از پردازنده‌ها نیز در حال تولید هستند.

Kotlin در JetBrains، شرکت سازنده IntelliJ IDEA، در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد و از سال ۲۰۱۲ منبع باز است. تیم Kotlin در حال حاضر بیش از ۹۰ عضو تمام وقت از JetBrains دارد و پروژه Kotlin در GitHub بیش از ۳۰۰ مشارکت کننده دارد. JetBrains در بسیاری از محصولات خود از جمله IntelliJ IDEA از Kotlin استفاده می کند.

kotlin 1

مزایای کاتلین چیست؟

ایجاد کاتلین پس از آن پدید آمد که توسعه‌دهنده اصلی دیمیتری جمروف به دنبال ویژگی‌هایی بود که نتوانست در جاوا پیدا کند. Scala، زبان دیگری که روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود، به چیزی که او می‌خواست نزدیک بود، اما کامپایل آن خیلی طول کشید.

جمروف زبانی می‌خواست که تمام ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن‌تر را داشته باشد، روی JVM اجرا شود و به سرعت جاوا کامپایل شود. بنابراین او زبان خود، Kotlin را ایجاد کرد.

Kotlin به عنوان جایگزینی برای جاوا در سیستم عامل اندروید طراحی شده است. هشت سال پس از انتشار، در سال ۲۰۱۹، گوگل سرانجام با Jemerov و اکثر توسعه دهندگان اندروید به توافق رسید و اعلام کرد که Kotlin زبان ترجیحی برای توسعه برنامه های اندروید است.

در اینجا دلایلی وجود دارد که توسعه دهندگان Kotlin را به جاوا ترجیح می دهند:

کاتلین مختصر است و در زمانی که در غیر این صورت صرف نوشتن کد دیگ بخار در جاوا می‌شد، صرفه‌جویی می‌کند.
شما می توانید یک فایل جاوا را تنها با یک اسکریپت به یک فایل Kotlin تبدیل کنید.
کاتلین سربار زمان اجرا ندارد. گاهی اوقات، افزودن ویژگی‌ها به یک زبان به این معنی است که سربار بیشتری دارد که عملکرد آن را کاهش می‌دهد. در مورد کاتلین اینطور نیست.
کاتلین جامعه بزرگی دارد. اگر زمانی گیر کردید، به راحتی می توانید توسعه دهندگان دیگری را پیدا کنید تا در انجمن های کدنویسی و شبکه های اجتماعی به شما کمک کنند.
کاتلین برنامه نویسی ناهمزمان را ساده می کند. برقراری تماس های شبکه و پایگاه داده به صورت ناهمزمان در جاوا دست و پا چلفتی و دردناک است. Kotlin دارای برنامه‌هایی است که برنامه‌نویسی ناهمزمان را ساده و کارآمد می‌کند.
کاتلین نال ها را کنترل می کند. تهی در جاوا می تواند برنامه ای را خراب کند اگر برای آن آماده نشده باشید. در Kotlin می توانید یک عملگر ساده به متغیرهایی اضافه کنید که ممکن است برای جلوگیری از این خرابی ها تهی باشد.
کاتلین می تواند بر روی چندین پلتفرم اجرا شود. Kotlin می‌تواند در هر جایی که جاوا اجرا می‌شود اجرا شود، بنابراین می‌توانید از آن برای ساخت برنامه‌های چند پلتفرمی استفاده کنید.
جابجایی به کاتلین آسان است. Kotlin کاملاً با جاوا سازگار است، بنابراین لازم نیست همه کدهای خود را یکجا تغییر دهید. می توانید به آرامی یک برنامه را برای استفاده از Kotlin انتقال دهید.

kotlin 2

برای چه مواردی استفاده می شود؟

Kotlin برای اجرا بر روی ماشین مجازی جاوا طراحی شده است و می تواند در کنار جاوا اجرا شود. اگرچه کاتلین ابتدا به‌عنوان زبانی برای توسعه اندروید شروع به کار کرد، اما به دلیل ویژگی‌هایش به سرعت در جامعه جاوا گسترش یافت و از آن زمان برای بسیاری از انواع برنامه‌ها استفاده شده است.


پست های توصیه شده