روتر چیست؟

birhosting-article-Router
توسط

روتر دستگاهی است که دو یا چند شبکه IP یا زیرشبکه را به هم متصل می کند.
این دستگاه دو یا چند شبکه سوئیچ بسته یا زیرشبکه را به هم متصل می کند و دو کارکرد اصلی را انجام می دهد: مدیریت ترافیک بین این شبکه ها با ارسال بسته های داده به آدرس های IP مورد نظرشان و اجازه دادن به چندین دستگاه برای استفاده از یک اتصال اینترنتی.

birhosting-article-Router

انواع روتر

انواع مختلفی از روترها وجود دارد، اما بیشتر روترها داده ها را بین LAN (شبکه های محلی) و WAN (شبکه های گسترده) منتقل می کنند. LAN مجموعه ای از دستگاه های متصل به یک منطقه جغرافیایی خاص است. یک شبکه LAN معمولاً به یک روتر نیاز دارد.

در مقابل، WAN یک شبکه بزرگ است که در یک منطقه جغرافیایی وسیع گسترده شده است. به عنوان مثال، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که در چندین مکان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، به شبکه‌های محلی جداگانه برای هر مکان نیاز دارند، که سپس به شبکه‌های محلی دیگر متصل می‌شوند تا یک WAN تشکیل دهند. از آنجا که یک WAN در یک منطقه بزرگ توزیع شده است، اغلب به چندین روتر و سوئیچ نیاز دارد.

یک سوئیچ شبکه بسته‌های داده را بین گروه‌هایی از دستگاه‌ها در همان شبکه ارسال می‌کند، در حالی که یک روتر داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف ارسال می‌کند.

روتر چگونه کار می کند؟

یک مسیریاب را به عنوان یک کنترل کننده ترافیک هوایی و بسته های داده را به عنوان هواپیماهایی که به سمت فرودگاه ها (یا شبکه های مختلف) حرکت می کنند در نظر بگیرید. همانطور که هر هواپیما دارای یک مقصد منحصر به فرد است و یک مسیر منحصر به فرد را دنبال می کند، هر بسته نیز باید به بهترین نحو ممکن به مقصد خود هدایت شود. همزمان که یک کنترل کننده ترافیک هوایی اطمینان می دهد که هواپیماها بدون گم شدن یا ایجاد اختلال بزرگ در طول مسیر به مقصد می رسند، یک روتر به هدایت بسته های داده به آدرس IP مقصدشان کمک می کند.

برای هدایت موثر بسته ها، روتر از یک جدول مسیریابی داخلی استفاده می کند (لیستی از مسیرها به مقصدهای مختلف شبکه). روتر هدر بسته را می خواند تا مشخص کند به کجا می رود، سپس با جدول مسیریابی مشورت می کند تا کارآمدترین مسیر را برای رسیدن به آن مقصد مشخص کند. سپس بسته را به شبکه بعدی در مسیر ارسال می کند.

birhosting-article-Router

تفاوت بین روتر و مودم چیست؟

اگرچه برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) ممکن است یک روتر و یک مودم را در یک دستگاه واحد ترکیب کنند، اما آنها یکسان نیستند. هر کدام نقش متفاوت اما به همان اندازه مهم در اتصال شبکه ها به یکدیگر و به اینترنت دارند.

یک روتر شبکه ها را تشکیل می دهد و جریان داده ها را در داخل و بین آن شبکه ها مدیریت می کند، در حالی که یک مودم آن شبکه ها را به اینترنت متصل می کند. مودم ها با تبدیل سیگنال های یک ISP به سیگنال دیجیتال که می تواند توسط هر دستگاه متصل تفسیر شود، به اینترنت متصل می شوند. یک دستگاه ممکن است برای اتصال به اینترنت به یک مودم متصل شود. به طور متناوب، یک روتر می تواند به توزیع این سیگنال به چندین دستگاه در یک شبکه مستقر کمک کند و به همه آنها اجازه دهد به طور همزمان به اینترنت متصل شوند.

SSID چیست؟

SSID مخفف "شناسه مجموعه خدمات" است و اصطلاح فنی برای نام شبکه ای است که روترهای WLAN پخش می کنند. SSIDها کاربران را قادر می سازند تا شبکه بی سیم پخش شده توسط روتر را پیدا کرده و به آن متصل شوند (روتر ایمن شده مناسب باید به رمز عبور نیز نیاز داشته باشد). روترهای مصرف کننده برای شبکه های WiFi معمولاً SSID پیش فرض کارخانه خود را در کنار یا پایین چاپ می کنند.

برخی از چالش های امنیتی مرتبط با روترها چیست؟

سوء استفاده از آسیب‌پذیری:

همه روترهای مبتنی بر سخت‌افزار دارای نرم‌افزار نصب شده به‌طور خودکار معروف به سیستم‌افزار هستند که به روتر کمک می‌کند تا عملکردهای خود را انجام دهد. مانند هر نرم‌افزار دیگری، روتر اغلب حاوی آسیب‌پذیری‌هایی است که مهاجمان سایبری می‌توانند از آنها سوء استفاده کنند، و فروشندگان روتر به‌طور دوره‌ای به‌روزرسانی‌هایی را برای اصلاح این آسیب‌پذیری‌ها منتشر می‌کنند. به همین دلیل، سیستم عامل روتر باید به طور مرتب به روز شود. روترهای اصلاح نشده می توانند توسط مهاجمان در معرض خطر قرار گیرند و آنها را قادر می سازد تا ترافیک را نظارت کنند یا از روتر به عنوان بخشی از یک بات نت استفاده کنند.

حملات DDoS:

سازمان های کوچک و بزرگ اغلب هدف حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) هستند که به زیرساخت شبکه آنها هدایت می شود. حملات DDoS لایه شبکه کاهش نیافته می تواند روترها را تحت تأثیر قرار دهد یا باعث خرابی آنها شود و در نتیجه شبکه از کار بیفتد. Cloudflare Magic Transit یک راه حل برای محافظت از روترها و شبکه ها در برابر این نوع حملات DDoS است.

اعتبار اداری:

همه روترها با مجموعه ای از اعتبارنامه های مدیریت برای انجام وظایف اداری ارائه می شوند. این اعتبارنامه ها روی مقادیر پیش فرض تنظیم می شوند، مانند "admin" به عنوان نام کاربری و "admin" به عنوان رمز عبور. نام کاربری و رمز عبور باید در اسرع وقت به چیزی امن‌تر بازنشانی شود: مهاجمان از مقادیر پیش‌فرض رایج برای این اعتبارنامه‌ها آگاه هستند و اگر بازنشانی نشدند، می‌توانند از آنها برای به دست آوردن کنترل روتر از راه دور استفاده کنند.

birhosting-article-Router

پست های توصیه شده