دامنه(Domain) چیست؟

دامنه(Domain) چیست؟
توسط
BirHosting Domains

در خصوص اینترنت، اصطلاح دامنه یا Domain می تواند به نحوه ساختار اینترنت اشاره کند و دامنه همچنین به نحوه سازماندهی منابع شبکه یک سازمان اشاره دارد. به طور کلی، یک دامنه یک حوزه کنترل یا یک حوزه دانش است.

دامنه اینترنتی چیست؟

دامنه اینترنتی یک ساختار اداری برای سازماندهی، ارائه و دسترسی به خدمات در اینترنت است. اصطلاحات "دامنه" و "نام دامنه" اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند (در زمینه اینترنت) زیرا ساختار دامنه با نحوه نامگذاری دامنه ها مرتبط است.

دامنه های اینترنتی توسط Domain Name Service (DNS)، یک پروتکل لایه کاربردی و سرویسی است که در شبکه ها برای ترجمه نام هاست به آدرس های IP مرتبط آنها استفاده می شود. DNS جزء ضروری اینترنت است. این به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز و سلسله مراتبی پیاده سازی شده است که در سطح جهانی در میان مجموعه ای از سرورهای DNS توزیع شده است. این سرویس به عنوان یک فهرست غول پیکر برای حل نام دامنه به آدرس IP و آدرس IP به نام دامنه، صرف نظر از اینکه دامنه ها در کجا قرار دارند، عمل می کند.

سیستم DNS به کاربران اینترنت اجازه می دهد تا با به خاطر سپردن یک نام به جای آدرس IP به محتوا دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، DNS این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بدون اطلاع از آدرس IP مرتبط، techtarget.com را در مرورگر برای اتصال به وب سایت TechTarget تایپ کنند.

دامنه های اینترنتی با آدرس های IP منحصر به فرد شناسایی می شوند. این آدرس ها این امکان را برای یک دستگاه متصل به اینترنت فراهم می کند تا بتواند مستقیماً با یک دامنه خاص ارتباط برقرار کند. DNS ارتباطات را با استفاده از ساختار نامگذاری سلسله مراتبی ساده می کند.

در بالای این سلسله مراتب، دامنه ریشه قرار دارد که به عنوان گره والد برای همه دامنه های اینترنتی عمل می کند. دامنه ریشه شامل چندین دامنه سطح بالا (TLD) است که مستقیماً در زیر آن در سلسله مراتب DNS قرار دارند. TLD ها مشترکات جغرافیایی یا هدف مانند یک کشور یا شرکت تجاری را مشخص می کنند. به عنوان مثال، TLD ها شامل .com، .net، .org، .gov و چندین دامنه دیگر از جمله کدهای کشور هستند.

دامنه های منفرد - مانند techtarget.com، usda.gov یا redcross.org - مستقیماً زیر TLD ها قرار دارند. هر دامنه سطح دوم با یک TLD خاص مرتبط است، همانطور که با جزء نهایی نام دامنه نشان داده شده است. برای مثال، techtarget.com در داخل TLD .com، usda.gov بخشی از TLD .gov و redcross.org در داخل TLD .org قرار دارد. دامنه سطح دوم می تواند شامل زیر دامنه هایی مانند searchstorage.techtarget.com یا searchdatabackup.techtarget.com نیز باشد که بخشی از دامنه سطح دوم techtarget.com هستند.

birhosting DNS1
سرورهای نام دامنه (DNS) با درخواست های مشتریان ارتباط برقرار می کنند. برخی از DNSها قبلاً اطلاعات مورد نیاز را در حافظه پنهان دارند و آن را به یک مشتری ارسال می کنند تا بتوانند آنلاین شوند.

دامنه شبکه چیست؟

اصطلاح دامنه همچنین در انواع دیگر شبکه ها برای توصیف سازماندهی منطقی منابع و کاربران شبکه فیزیکی متصل به کار می رود. این نوع دامنه ساختاری برای مدیریت منابع شبکه و کاربران تحت یک چتر اداری واحد فراهم می کند. دامنه شبکه معمولاً شامل سرورها، رایانه‌های رومیزی، چاپگرها و سایر دستگاه‌ها می‌شود. همچنین مکانیزمی برای مجوز و احراز هویت کاربران برای دسترسی به شبکه فراهم می کند. مدیران می توانند کنترل کنند که کاربر به کدام منابع و سطح دسترسی کاربر می تواند دسترسی داشته باشد.

دامنه شبکه امکان سازماندهی منابع و کاربران شبکه را بر اساس نیاز سازمان و انواع منابع متصل به شبکه فراهم می کند. مدیران می‌توانند خط‌مشی‌هایی را برای منابع شبکه در سطح گرانول اعمال کنند. یک کاربر بدون در نظر گرفتن اینکه منابع در کجای شبکه قرار دارند، برای دسترسی به منابع تایید شده وارد دامنه می شود. دامنه همچنین به کاربران در شبکه امکان ارتباط و همکاری را می دهد.

یک دامنه می تواند شامل منابع و کاربران در یک شبکه محلی (LAN) و یک شبکه گسترده (WAN) باشد. پلتفرمی که دامنه را مدیریت می‌کند، مانند خدمات دامنه فعال دایرکتوری (AD DS)، معمولاً شامل ویژگی‌هایی است که به رایانه‌های مشتری کمک می‌کند تا نزدیک‌ترین منابع را پیدا کنند و فرآیندهایی مانند تکرار داده‌های دایرکتوری بین سرورهای توزیع‌شده را بهینه‌سازی کنند.

یک دامنه شبکه رایج که امروزه استفاده می شود Active Directory است که توسط مایکروسافت برای شبکه های دامنه ویندوز طراحی شده است. اکتیو دایرکتوری اطلاعات مربوط به اشیاء و کاربران را در شبکه ذخیره می کند و یک نمای منطقی و سلسله مراتبی از اطلاعات دایرکتوری ارائه می دهد و مدیریت و کاربران را برای پیمایش دامنه و یافتن منابع آسان می کند. همچنین امنیت یکپارچه، از جمله احراز هویت ورود و کنترل دسترسی به اشیاء دایرکتوری را ارائه می دهد.

دامنه Active Directory معمولاً شامل یک یا چند کنترل کننده دامنه برای مدیریت منابع و کاربران در سراسر شبکه است. دامین کنترلر سروری است که کارهای سنگین دامنه را انجام می دهد. جزئیات مربوط به منابع شبکه را حفظ می کند، اطلاعات حساب کاربری را ذخیره می کند و درخواست های احراز هویت برای دسترسی به منابع شبکه را پردازش می کند. همچنین عملیاتی مانند تکثیر داده های دایرکتوری با سایر کنترل کننده های دامنه را انجام می دهد. اگرچه کنترل‌کننده‌های دامنه بیشتر در دامنه‌های Active Directory استفاده می‌شوند، اما در برخی از محیط‌های غیر ویندوزی نیز استفاده می‌شوند.

سه پسوند دامنه ی معروف

com : مخفف Commercial به معنای تجاری است که اکثرا برای استفاده هایی که به شکلی به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می باشند، اختصاص می یابد، اگرچه امروزه بسیاری از سایت های همه منظوره نیز از نوع com استفاده می‌کنند.

 
net : (مخفف Network) این نوع Domain معمولاْ توسط سایت هایی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکت های اینترنتی، شرکت های ارائه دهنده ی خدمات میزبان وب و دامنه و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد .

 

org : (مخفف Non-Profit Organizations) این نوع Domain معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانی غیر انتفاعی که معمولا فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مانند sanjesh.org مورد استفاده قرار می گیرد.

دانش دامنه چیست؟

اصطلاح "دانش دامنه" برای توصیف حوزه ای از دانش در یک زمینه یا صنعت خاص استفاده می شود. این اصطلاح که معمولاً در صنعت فناوری استفاده می‌شود، به توانایی‌های یک فرد فراتر از مجموعه مهارت‌های اولیه او اشاره دارد. به عنوان مثال، ممکن است از فردی که برای یک موقعیت مدیریت پروژه در یک تیم توسعه درخواست می کند، انتظار داشته باشد که دانش دامنه در مورد روش ها، ابزارها و محیط های توسعه DevOps داشته باشد.

دانش حوزه در این معنا مفهومی ذهنی است که معنای آن بیشتر به شرایط بستگی دارد تا تعریف فرهنگ لغت. به عنوان مثال، دانش دامنه یک مهندس نرم افزار ممکن است به دانش در مورد محیط عملیاتی یک برنامه یا نحوه تعامل کاربران نهایی با برنامه اشاره داشته باشد.

یک توصیه به شما

اگر می خواهید تازه کارتان را شروع کنید، انتخاب نام مناسب برای شما بسیار مهم خواهد بود و یکی از اولویت هایی که برای نام کسب و کار یا برند خود باید در نظر بگیرید آزاد بودن نام دامنه با پسوند مناسب است، برای مثال اگر حوزه فعالیتتان مربوط به ایران می شود دامنه ir گزینه ی مناسبی برای ثبت می باشد و یا اگر در حوزه ی شبکه های اینترنتی قرار است فعالیت کنید دامنه ی net گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود، اگر می خواهید ببینید که آیا دامنه مورد نظر شما آزاد هست و هم اکنون می توانید آن را ثبت نمایید، می توانید از با کلیک بر روی این لینک آزاد بود دامنه مورد نظر خود را چک نمایید.


پست های توصیه شده