داده دیجیتال

BirHosting digital index
توسط

داده های دیجیتال، به زبان ساده، اطلاعاتی هستند که در یک سیستم کامپیوتری به صورت مجموعه ای از صفر و یک ذخیره می شوند. این به این معنی است که یک زبان باینری است که در واقع یک سری صفر و یک است که محتوای داده ها را نشان می دهد.

داده‌های دیجیتال، در نظریه اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی، اطلاعاتی هستند که به صورت رشته‌ای از نمادهای گسسته نشان داده می‌شوند.مثال یک سند متنی است که از یک رشته کاراکترهای الفبایی تشکیل شده است. رایج‌ترین شکل داده‌های دیجیتال در سیستم‌های اطلاعاتی مدرن، داده‌های باینری است که با رشته‌ای از ارقام دودویی (بیت‌ها) نشان داده می‌شود که هر کدام می‌توانند یکی از دو مقدار ۰ یا ۱ را داشته باشند.

داده های دیجیتال را می توان در مقابل داده های آنالوگ قرار داد، که با مقداری از محدوده پیوسته اعداد واقعی نشان داده می شود. داده های آنالوگ توسط یک سیگنال آنالوگ منتقل می شود، که نه تنها مقادیر پیوسته می گیرد، بلکه می تواند به طور مداوم با زمان تغییر کند.

BirHosting digital

داده های دیجیتال چه مزایایی دارند؟

یکپارچگی
بنا به تعریف، چند رسانه ای بر یکپارچه سازی رسانه های گوناگون متمرکز است.این فرایند زمانی آسان می‌شود که تمامی رسانه ها به یک فرمت دیجیتال مشترک باشند و به وسیله یک دستگاه مانند یک کامپیوتر دیجیتال بتوان آن‌ها را ذخیره‌سازی کرده و یا به آن‌ها دسترسی داشت.  یک صدا در این طرح جدید همچنان با یک عکس تفاوت دارد، اما می‌توان از ابزار ها و تکنیک های مشترک بر حسب تولیدات دیجیتال برای هر دو آن‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، copy cut و paste زمانی تنها برای متن‌ها استفاده می‌شد. اما با توسعه چند رسانه ای مدرن، این‌ها عملیات مشترکی هستند که در تمامی رسانه ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

اندازه فایل
دیجیتالی کردن غالبا فایل های بسیار بزرگی را تولید می‌کند. چنین چیزی برای رسانه پویا، رسانه ای که در طول زمان تغییر می‌کند. در این اندازه‌ها، رسانه پویای دیجیتالیز شده خیلی سریع بر ذخیره‌سازی موجود و قابلیت پردازش در کامپیوتر های تکی فشار می‌آورد.
راه حل‌هایی برای چالش بزرگی اندازه فایل در سخت افزار و نرم افزار وجود دارد. بسیاری از این‌ها بر فشرده‌سازی فایل‌های اصلی متمرکز هستند. به عنوان مثال، MPEG2 از نرم افزار فشرده‌سازی در کنار یک سخت افزار تخصصی جهت کاهش اندازه فایل های ویدیویی استفاده می‌کند از دیگر راه حل‌ها می‌توان به هارد درایوهای با قابلیت ذخیره‌سازی صدها گیگابایت و فناوری های نوری چون DVD اشاره کرد.

درخواست پردازنده
فایل های دیجیتال بزرگ‌تر باری را نیز بر دوش پردازنده کامپیوتر می‌گذارند. بعضی از شکل‌های دیجیتالیز کردن نیاز به پردازش زیادی دارند.

استانداردسازی
توسعه فناوری چند رسانه ای یک فرایند رقابتی است که در آن سازمان های گوناگون استراتژی های متعددی را جهت ایجاد سخت افزار و نرم افزار جدید دنبال می‌کنند. در نتیجه، قراردادهای متفاوتی جهت رمزگذاری و تولید داده دیجیتال ایجاد می‌شود. این قراردادها معمولا ناسازگار هستند. بدین معنی که فرمت هایی که با یک نوع نرم افزار با سخت افزار کار می‌کنند با سایر سخت افزارها و نرم افزارها کار نخواهند کرد.
نبود یک استاندارد مشترک بازار چند رسانه ای را شکسته و مانع از تشویق توسعه برنامه‌های کاربردی جدید می‌شود. با گذشت زمان، تلفیق نیروهای بازار و تلاش کمیته‌های استانداردها در کل منجر به ایجاد یک استاندارد حاکم شد.

پهنای باند
شبکه های کامپیوتری و بالاخص شبکه جهانی وب امکان توزیع چند رسانه ای دیجیتال را فراهم آوردند. یک چالش اصلی برای کاربران شبکه، مسئله پهنای باند است. پهنای باند به انتقال حجمی از داده دیجیتال از طریق رسانه ارتباطات یا باند اتلاق می‌گردد.
توسعه‌هایی که در پهنای باند صورت گرفته عبارتند از: مودم‌های کابلی، DSL خطوط دیجیتال مانند TI و ارتباطات ماهواره‌ای.

نگهداری
همچنان که رسانه دیجیتال روز به روز به جایگزینی همتای آنالوگ خود ادامه می‌دهد نگرانی‌ها در زمینه دوام و دسترس پذیری آینده داده دیجیتال در تمامی شکل‌های آن افزایش می‌یابد. علیرغم این که رمزگذاری دیجیتال از بسیاری از حالت‌های اقتصادی و موجود آرشیوسازی پشتیبانی می‌کند، اما همچنان چالش‌هایی در دو ناحیه کلیدی یافت می‌شود. این دو ناحیه عبارتند از: دوام پذیری و اعتبارپذیری رسانه ذخیره سازی طولانی. این مسائل از جمله نگرانی‌های جدی برای افراد و سازمان ها به حساب می‌آید. مراکز دولتی، دادگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های حقوقی و تمامی سازمان سرمایه کلانی را به حفاظت از داده های دیجیتال اختصاص داده‌اند.
چالش‌های نگهداری چنین داده هایی از پیش مشخص است. هر چند وقت یک بار نوارهای دیجیتال را باید نوسازی کرد.
چالش مهم دوم نیز در مورد حفظ دستیابی و عملکردپذیری بر داده های دیجیتال بایگانی شده است. برای این منظور، مناسب بودن سخت افزار و نرم افزار بسیار اهمیت دارد. سرعت از کار افتادن دستگاه‌های ذخیره‌سازی، پردازنده‌ها و نرم افزارها از جمله برنامه ها و سیستم های عامل، بدین معنا است که علیرغم نگهداری خوب فایل‌ها ممکن است روزی آن‌ها دیگر قابل خواندن نباشند. گاهی اوقات نگه داشتن سخت افزار و نرم افزار قدیمی به طوری که قابل عمل کردن مجدد باشند امکان‌پذیر است. Migration (جابجایی) و Emulation (تقلید) از جمله راه کارهای شدنی در این زمینه است.

توزیع
توزیع از چالش‌های عمده در تکامل چند رسانه ای مدرن به حساب می‌آید. در گذشته، رسانه های آنالوگی چون رادیو، تلویزیون و رسانه های چاپی از مزیتی نسبت به چند رسانه‌ ای دیجیتال برخوردار بوده‌اند. زیرساخت‌ها به خوبی توسعه یافته و پایگاه های بزرگ مشتری آن‌ها امکان توزیع سریع و گسترده اطلاعات را فراهم می‌آورد.

با آغاز قرن بیست و یکم، کاملا مشهود بود که آینده تمامی رسانه ها دیجیتال است و اقداماتی در راه است که حجم انبوهی از سیستم های اطلاعاتی آنالوگ نظیر تلویزیون را به عرصه دیجیتال سوق می‌دهد.

BirHosting digital2

برتری‌های سامانه‌های دیجیتال نسبت به آنالوگ

سامانه‌های دیجیتال معمولاً ارزانتر و کوچکتر هستند.
مصرف برق سامانه‌های دیجیتال معمولاً کمتر است.
تأثیر نویز بر سامانه‌های دیجیتال معمولاً کمتر است.
معمولاً ارتباط میان سامانه‌های مختلف دیجیتال ساده‌تر از ارتباط میان سامانه‌های آنالوگ است.
با استفاده از سامانه‌های دیجیتال می‌توان داده‌ها را به گونه‌ای رمز نمود که بازگشایی آن بسیار دشوار یا نزدیک به ناممکن باشد.
ایجاد، گسترش و نگهداری شبکه‌های ارتباطی دیجیتال معمولاً ساده‌تر و ارزانتر از شبکه‌های آنالوگ است.


پست های توصیه شده