حالت Safe search گوگل چیست؟

حالت Safe search گوگل چیست؟
توسط

اغلب محتوا های موجود در سطح اینترنت محتواهای آموزشی و کاربردی هستند که با استفاده از آنها افراد می توانند سطح اطلاعات عمومی خود را افزایش دهند. اما با این وجود محتوای نامناسب نیز در سطح اینترنت وجود دارد و بهتر است از دسترس کودکان دور نگه داشته شود. یکی از بهترین قابلیت هایی که گوگل در این زمینه ارائه نموده حالت Safe Search می باشد که این روز ها چیز های زیادی راجب آن می شنویم.

حالت safe search گوگل چیست؟

از جمله جدیدترین قابلیت هایی که در آخرین بروزرسانی گوگل شاهد آن هستیم قابلیت Safe Search می باشد. افرادی که این قابلیت را فعال کنند محتویاتی که دارای خشونت بالا یا غیر اخلاقی هستند در نتایج جستجویشان حذف می گردد و این محتویات به آنها نشان داده نمی شود.

این قابلیت جدید از سوی بسیاری از کاربران با بازخوردهای مثبت مواجه شده و در محیط‌ های آموزشی نظیر مدارس و اغلب محیط هایی که کودکان در آنجا از اینترنت استفاده می نمایند از آن برای محدود کردن دسترسی استفاده می شود. نکته مهم در خصوص Safe Search این است که امکان فعال کردن آن هم در کامپیوتر و هم در گوشی های هوشمندی که سیستم عامل آنها اندروید و آی او اس می باشد وجود دارد.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که خود گوگل به صورت اتوماتیک ویژگی فوق را برای حساب هایی که صاحبانشان زیر ۱۲ سال سن دارند فعال می کند. علاوه بر این برخی والدین از اپلیکیشن Family Link برای کنترل حساب فرزندشان استفاده می کنند و با این کار می ‌توانند غیرفعال کردن این ویژگی توسط فرزندشان را مختل کنند و تنها خودشان می توانند اقدام به فعال و غیر فعال کردن آن کنند.

در مدارس و سازمان ها نیز این امکان وجود دارد تا یک سری تنظیمات در dns شبکه انجام شود و بر مبنای آن این قابلیت به صورت پیش فرض بر روی سیستم های مختلف و افرادی که به این شبکه متصل هستند فعال گردد و امکان غیرفعال کردن آن توسط خود کاربران میسر نباشد.

نحوه فعال و غیرفعال کردن جستجوی ایمن گوگل

روند فعال سازی قابلیت Safe Search برای حساب های معمولی بسیار آسان و راحت می باشد و کاربران با خواندن این آموزش به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. برای انجام این کار کافیست طبق مراحل زیر عمل کنید.

غیر فعال سازی و فعال سازی Safe search نسخه موبایل

چنانچه قصد فعال یا غیر فعال سازی قابلیت Safe Search در اندروید را دارید می توانید از طریق اپلیکیشن Google اقدام نمایید. برای انجام این کار می‌ بایست برنامه فوق را باز کنید و سپس وارد حسابی که قصد فعال کردن این گزینه برای آن را دارید شوید. در مرحله بعدی از قسمت سمت راست پایین صفحه بر روی گزینه More ضربه بزنید. برای انجام این کار در گوشی های آیفون می بایست بر روی تصویر پروفایلتان که در قسمت بالای صفحه سمت راست وجود دارد ضربه بزنید.

در پنجره ای که برای شما باز می شود گزینه Settings و سپس گزینه General را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی گزینه ای به نام SafeSearch در این صفحه به شما نمایش داده می شود که کلیدی برای فعال و غیرفعال کردن آن در مقابلش قرار داده شده است که به راحتی با استفاده از آن می توانید این قابلیت را فعال یا غیر فعال نمایید. در گوشی های آیفون جهت فعال کردن این ویژگی می بایست گزینه Hide explicit results و جهت غیرفعال کردن آن می ‌بایست گزینه Show explicit results را انتخاب نموده و برای ذخیره کردن تنظیمات بر روی گزینه Save ضربه بزنید.

افرادی که برنامه فوق را بر روی گوشی خود ندارند برای انجام این کار می بایست از طریق مرورگر وارد سایت گوگل شوند. در مرحله بعدی از قسمت پایین صفحه بر روی گزینه Settings و سپس گزینه Search Settings را انتخاب نمایند. سپس در صفحه ای که به آنها نشان داده می شود گزینه Hide explicit results را برای فعال کردن قابلیت SafeSearch و گزینه Show explicit results را برای غیر فعال کردن گزینه قابلیت جستجوی امن گوگل انتخاب نمایند.

غیر فعال سازی و فعال سازی Safe search نسخه ویندوز

برای فعال کردن این ویژگی در نسخه وب در ابتدا می بایست وارد حسابی شوید که قصد فعال کردن این ویژگی برای آن را دارید. سپس در صفحه نخست گوگل در قسمت سمت راست پایین صفحه بر روی گزینه Settings کلیک کنید.

در منویی که ظاهر می شود بر روی گزینه Search Settings کلیک کنید. در این مرحله پنجره ای برای شما باز می ‌شود که در آن امکان دسترسی به تنظیمات جستجوی ایمن گوگل فراهم می باشد و با فعال کردن تیک گزینه Turn on SafeSearch این ویژگی برای شما فعال خواهد شد.

حالت سیف سرچ چه محتواهایی را محدود می کند؟

به طور کلی گوگل با حالت سیف سرچ سعی دارد به نوعی محتواهای غیر مناسب را از کاربران، علی الخصوص کودکان و نوجوانان دور نگه دارد و از این رو می توان گفت این قابلیت چیز چندان بدی هم به شمار نمی‌رود. سیف سرچ گوگل به طور کلی محتواهای خشونت آمیز، غیر اخلاقی و جنسی، برخی از محتواهای پزشکی و… را محدود می کند. با در نظر گرفتن اینکه این محتوا ها برای همه افراد مناسب نیستند، می توان گفت قابلیت Safe Search در بسیاری از موارد می تواند موجب دریافت تجربه بسیار بهتری از جست و جو در گوگل شود.


پست های توصیه شده