حافظه مجازی چیست؟چه کاربردی دارد؟

حافظه مجازی چیست؟چه کاربردی دارد؟
توسط

حافظه مجازی یکی از ویژگی های یک سیستم عامل است که از سخت افزار و نرم افزار برای جبران کمبود حافظه فیزیکی استفاده می کند. صفحات داده را از حافظه (RAM) به حافظه دیسک منتقل می کند.

حافظه مجازی چگونه کار می کند؟

حافظه مجازی از طریق یک فرآیند موقت، معروف به مبادله، کار می کند که رم و فضای روی هارد دیسک را ترکیب می کند. در رایانه شخصی، RAM حافظه فیزیکی است که در آن داده های سیستم عامل، برنامه های در حال اجرا و اسناد باز نگهداری می شود. هنگامی که RAM کم است، حافظه مجازی می تواند داده ها را از RAM به فضایی به نام فایل صفحه بندی منتقل کند. این فرآیند اجازه می دهد تا RAM آزاد شود تا کامپیوتر بتواند کار را کامل کند. گاهی اوقات ممکن است پیامی به کاربر نشان داده شود که حافظه مجازی در حال اتمام است. این بدان معناست که یا باید رم بیشتری اضافه شود یا حجم فایل پیجینگ باید افزایش یابد. به طور معمول، سیستم عامل هایی مانند ویندوز این فرآیند را به طور خودکار مدیریت می کنند. همچنین اگر اندازه پیش فرض حافظه مجازی به اندازه کافی بزرگ نباشد، می توان آن را به صورت دستی تغییر داد.

چرا حافظه مجازی مورد نیاز است؟

مواقعی پیش می‌آید که یک دستگاه دارای تعداد زیادی برنامه باز است و رم کافی برای اجرای آن‌ها وجود ندارد. انتقال اطلاعات از RAM به هارد دیسک باعث آزاد شدن RAM می شود. این داده در آن زمان استفاده نمی شود.

استفاده از حافظه مجازی به این معنی است که دستگاه نسبت به زمانی که از رم استفاده می کرد کندتر کار می کند. این به این دلیل است که پردازنده باید منتظر بماند تا داده ها بین رم و هارد دیسک مبادله شوند. دستگاه‌های ذخیره‌سازی ثانویه، مانند هارد دیسک، زمان دسترسی کمتری دارند و می‌توانند زمان پردازش دستگاه را مختل کنند.

در صورت افزایش حجم RAM می توان از این امر جلوگیری کرد.

نحوه افزایش حافظه مجازی

تنظیمات مدیریت و افزایش حافظه مجازی بسته به سیستم عاملی که استفاده می کنید متفاوت است.

برای ویندوز، می توانید پردازش حافظه خود را در پنل "settings" مدیریت کنید. "performance" ​​را در نوار جستجو تایپ کنید و "adjust appearance and processing of windows" را انتخاب کنید. سپس بر روی تب “advanced” کلیک کرده و در قسمت “Virtual memory” می توانید بر روی تغییر کلیک کنید. اندازه فایل پیجینگ مدیریت خودکار برای همه درایورها را پاک کنید و کادر را علامت بزنید.

در زیر درایو (volume label) روی درایوی که حاوی فایل پیجینگ برای تغییر است کلیک کنید، روی اندازه دلخواه کلیک کنید و اندازه جدید را به مگابایت تایپ کنید، روی set و سپس ok کلیک کنید.

در دستگاه‌های اپل که دارای MacOS هستند، باید مطمئن شوید برنامه‌ای که می‌خواهید از حافظه مجازی برای آن استفاده کنید بسته است. از منوی “file”، “get info” و سپس “memory” را انتخاب کنید.در MacOS، داده‌های حافظه مجازی نیز رمزگذاری می‌شوند تا زمانی که بین هارد دیسک و رم جابجا می‌شوند، امن باقی می‌مانند.

در دستگاه‌های دارای اندروید، سیستم‌عامل موبایل گوگل، برای افزایش حافظه مجازی باید از کارت حافظه استفاده شود.


پست های توصیه شده