تکنولوژی Hyper Threading چیست؟

تکنولوژی Hyper Threading چیست؟
توسط

تقریباً تمام پردازنده‌های مرکزی امروزی چند هسته‌ای هستند: آن‌ها شامل چندین واحد پردازشی هستند که می‌توانند همزمان وظایف مختلفی را انجام دهند. با این حال، مزایای افزودن هسته‌های بیشتر همیشه توضیح داده نمی‌شود. تفاوت بین برنامه های تک رشته ای و چند رشته ای چیست؟ Hyper-Threading چیست و چه تفاوتی با Multithreading معمولی دارد؟

Multithreading چیست؟

Multithreading نوعی موازی سازی یا تقسیم کار برای پردازش همزمان است. برنامه های رشته ای به جای دادن حجم کاری زیاد به یک هسته، کار را به رشته های نرم افزاری متعدد تقسیم می کنند.

این رشته ها به صورت موازی توسط هسته های مختلف CPU برای صرفه جویی در زمان پردازش می شوند. بسته به نحوه ساخت آنها، بازی ها ممکن است دارای رشته های سبک یا رشته های سنگین باشند.

برخی از موتورهای بازی قدیمی به دلیل تکیه بر عملکرد تک رشته ای شهرت دارند، به این معنی که بیشتر از یک هسته CPU استفاده می کنند و از سرعت کلاک بالاتر تقویت می شوند. امروزه موتورهای بازی مانند Unreal Engine 4 از چندین هسته برای ایجاد صحنه های پیچیده استفاده می کنند.

موتورها همچنین ممکن است از multithreading برای رسیدگی به بخش‌های مختلف «تماس‌های ترسیمی» استفاده کنند - دستورالعمل‌هایی که از CPU به GPU درباره اشیاء درون بازی، بافت‌ها و سایه‌زن‌ها برای ترسیم ارسال می‌شوند.

 

Hyper-Threading چیست؟

فناوری Intel® Hyper-Threading یک نوآوری سخت افزاری است که اجازه می دهد بیش از یک رشته بر روی هر هسته اجرا شود. رشته های بیشتر به این معنی است که کارهای بیشتری را می توان به صورت موازی انجام داد.

هنگامی که فناوری Intel® Hyper-Threading فعال است، CPU دو زمینه اجرایی را در هر هسته فیزیکی نشان می دهد. این بدان معنی است که یک هسته فیزیکی اکنون مانند دو هسته منطقی کار می کند که می تواند رشته های نرم افزاری مختلف را مدیریت کند.

دو هسته منطقی می‌توانند کارایی بیشتری نسبت به هسته‌های تک رشته‌ای سنتی انجام دهند. فناوری Intel® Hyper-Threading با بهره گیری از زمان بیکاری که هسته قبلاً منتظر تکمیل سایر وظایف بود، توان پردازشی CPU را بهبود می بخشد.

چگونه Hyper-Threading را فعال کنیم؟

به طور پیش‌فرض فعال است، اما می‌توان آن را از محیط BIOS با تنظیم «Hyper-Threading Technology» روی «Enable» یا «Disable» روشن و خاموش کرد. توجه داشته باشید که فناوری Intel® Hyper-Threading فقط در برخی از CPUهای علاقه مند موجود است.

چه مزایایی از Hyper-Threading خواهم دید؟

با CPU Hyper-Threading، رایانه شخصی می تواند اطلاعات بیشتری را در زمان کمتری پردازش کند و کارهای پس زمینه بیشتری را بدون اختلال انجام دهد. در شرایط مناسب، این فناوری به هسته های CPU اجازه می دهد تا دو کار را همزمان انجام دهند. چند وظیفه‌ای، پخش‌کننده‌ها و حرفه‌ای‌هایی که برنامه‌های رشته‌ای شدید را اجرا می‌کنند، می‌توانند تجربه محاسباتی خود را با ارتقاء به یک لپ‌تاپ بازی یا CPU رومیزی بازی با فناوری Intel® Hyper-Threading، مانند آخرین پردازنده Intel® Core™ i9 افزایش دهند.


پست های توصیه شده