تفاوت Piconet و Scatternet

sc&pi index
توسط

در پست های قبلی به تعریف Piconet و Scatternet پرداختیم، حال در این پست تفاوت این دو شبکه را بیان می‌کنیم.

تفاوت اصلی Piconet و Scatternet

در Piconet بسیاری از شبکه ها با استفاده از دستگاه هایی مانند بلوتوث به یکدیگر متصل می شوند. Scatternet از دو یا چند پیکنت تشکیل می شود که یک شبکه را تشکیل می دهند، در واقع به عنوان یک پل بین چند پیکنت عمل می کند.

sc&pi 3

Piconet دارای حداکثر محدوده شبکه ۷ دستگاه است در حالی که scatternet دارای محدوده بیش از ۸ دستگاه است. دستگاه‌های موجود در پیکونت اساساً به‌عنوان پیکونت اصلی و برده عمل می‌کنند و پراکندگی دستگاه‌هایی دارد که در آن یکی از انواع پیکونت‌ها به‌عنوان Master یا Slave در نوع دیگری از پیکونت از همان پراکندگی شرکت می‌کند. در اصلی، رادیو تعیین شده است که مسئول تعیین کانال و سپس فازی است که توسط هر دستگاه روی آن پیکونت استفاده می شود. بنابراین رادیو پارامتری را می دهد که بر اساس آن هر دستگاه باید خودش را تنظیم کند.

sc&pi 2

در این نوع شبکه‌ها، Slave و Master دست به دست هم می‌دهند و بدون یکدیگر نمی‌توانند کار کنند، و برده نمی تواند بدون ارباب کار کند مگر اینکه از طرف ارباب اجازه داده شود.
علاوه بر این، منطقه شبکه با پیکونت پوشانده می شود زیرا برد بهینه ۱۰ متر است اما پراکندگی می تواند منطقه بزرگ تری را پوشش دهد زیرا برد زیادی دارد.
همچنین، استفاده کمتری از پهنای باند کانال بلوتوث وجود دارد، در حالی که از سوی دیگر، scatternett با داشتن شبکه ای از چند پیکنت، دارای پهنای باند کانال کارآمد است. اگر به توانایی به اشتراک گذاری داده نگاه کنیم، پراکندگی معمولاً در مقایسه با piconett که دارای یک شبکه محدود است، دارای قابلیت شبکه و اشتراک گذاری نامحدود است. هر دو شبکه را می توان با گوشی های هوشمند، موبایل های کوچک و لوازم خانگی استفاده کرد. اما عمدتاً از آنجایی که piconet یک شبکه ساده‌تر از Scatternet است بنابراین می‌تواند به دستگاه‌ها و لوازم کوچک سرویس دهد در حالی که scatternet با داشتن یک شبکه پیچیده که می‌تواند با بیش از ۸ دستگاه کار کند، توانایی کار با تلفن‌های هوشمند و لوازم خانگی جدید را دارد.
در زمان استفاده، سرعت انتقال داده در یک پیکونت بین ۲۲۰-۲، ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه متغیر است.

شباهت

هر دو معمولاً برای دستگاه های بلوتوث اعمال می شوند. بعلاوه scaternet و piconet شبکه های کامپیوتری موقتی هستند.

هر دو برای فناوری/دستگاه‌های بلوتوث بی‌سیم اعمال می‌شوند.

 


پست های توصیه شده