تجارت الکترونیک

birhosting-article-e-commerce
توسط

تجارت الکترونیک خرید و فروش کالاها و خدمات یا انتقال وجوه یا داده ها از طریق یک شبکه الکترونیکی و در درجه اول اینترنت است. این مبادلات تجاری یا به صورت تجارت به کسب و کار (B2B)، تجارت به مصرف کننده (B2C)، مصرف کننده به مصرف کننده یا مصرف کننده به تجارت انجام می شود.

birhosting-article-e-commerce

تجارت الکترونیک چگونه کار می کند؟

در دو دهه گذشته، استفاده گسترده از پلتفرم های تجارت الکترونیک مانند آمازون و eBay به میزان قابل توجهی در خرده فروشی آنلاین کمک کرده است. بر اساس آمار اداره سرشماری ایالات متحده، در سال ۲۰۱۱، تجارت الکترونیک ۵ درصد از کل فروش خرده فروشی را به خود اختصاص داده است. تا سال ۲۰۲۰، با شروع همه‌گیری کووید-۱۹، به بیش از ۱۶ درصد از فروش خرده‌فروشی رسید.

تجارت الکترونیک توسط اینترنت تامین می شود. مشتریان برای مرور و ثبت سفارش محصولات یا خدمات از طریق دستگاه های خود به یک فروشگاه آنلاین دسترسی دارند.
با ثبت سفارش، مرورگر وب مشتری با سرور میزبان وب سایت تجارت الکترونیک ارتباط برقرار می کند. داده های مربوط به سفارش به یک کامپیوتر مرکزی معروف به مدیر سفارش منتقل می شود. سپس به پایگاه های داده ای که سطوح موجودی را مدیریت می کنند، ارسال می شود. یک سیستم تجاری که اطلاعات پرداخت را با استفاده از برنامه هایی مانند PayPal مدیریت می کند. و یک کامپیوتر بانکی در نهایت به مدیر سفارش باز می گردد. این برای اطمینان از کافی بودن موجودی فروشگاه و وجوه مشتری برای پردازش سفارش است.

پس از تایید سفارش، مدیر سفارش به وب سرور فروشگاه اطلاع می دهد. پیامی نمایش داده می شود که به مشتری اطلاع می دهد که سفارش او با موفقیت پردازش شده است. سپس مدیر سفارش، داده‌های سفارش را به انبار یا بخش انجام ارسال می‌کند و به آن اطلاع می‌دهد که محصول یا خدمات می‌تواند به مشتری ارسال شود. در این مرحله ممکن است محصولات ملموس یا دیجیتال برای مشتری ارسال شوند یا امکان دسترسی به خدمات فراهم شود.

پلتفرم هایی که معاملات تجارت الکترونیک را میزبانی می کنند شامل بازارهای آنلاینی است که فروشندگان در آنها ثبت نام می کنند، مانند آمازون. نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) ابزارهایی که به مشتریان اجازه می دهد زیرساخت های فروشگاه آنلاین را "اجاره" کنند. یا ابزارهای منبع باز که شرکت ها با استفاده از توسعه دهندگان داخلی خود مدیریت می کنند.

birhosting-article-e-commerce

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی بین کسب و کار (B2B) به مبادله الکترونیکی محصولات، خدمات یا اطلاعات بین مشاغل به جای بین مشاغل و مصرف کنندگان اشاره دارد. مثال‌ها شامل دایرکتوری‌های آنلاین و وب‌سایت‌های تبادل کالا و عرضه است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد محصولات، خدمات و اطلاعات را جستجو کنند و از طریق واسط‌های تدارکات الکترونیکی مبادلات را آغاز کنند. گزارش Forrester که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۲۳، تجارت الکترونیک B2B به ۱.۸ تریلیون دلار خواهد رسید و ۱۷٪ از فروش B2B ایالات متحده را تشکیل می دهد.

تجارت به مصرف کننده (B2C) بخش خرده فروشی تجارت الکترونیک در اینترنت است. زمانی است که کسب و کارها محصولات، خدمات یا اطلاعات را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند. این اصطلاح در دوران رونق دات کام در اواخر دهه ۱۹۹۰ رایج بود، زمانی که خرده فروشان و فروشندگان آنلاین کالاها تازگی داشتند.

امروزه تعداد بی‌شماری فروشگاه‌های مجازی و مراکز خرید در اینترنت وجود دارد که انواع کالاهای مصرفی را به فروش می‌رسانند. آمازون شناخته شده ترین نمونه از این سایت ها است که بر بازار B2C تسلط دارد.

مشتری به مصرف کننده (C2C) نوعی تجارت الکترونیکی است که در آن مصرف کنندگان محصولات، خدمات و اطلاعات را با یکدیگر به صورت آنلاین مبادله می کنند. این تراکنش‌ها عموماً از طریق شخص ثالثی انجام می‌شود که بستر آنلاینی را فراهم می‌کند که تراکنش‌ها بر روی آن انجام می‌شود.

حراج های آنلاین و تبلیغات طبقه بندی شده دو نمونه از پلتفرم های C2C هستند. EBay و Craigslist دو نمونه شناخته شده از این پلتفرم ها هستند. از آنجایی که eBay یک تجارت است، این شکل از تجارت الکترونیک را می‌توان C2B2C - مصرف‌کننده به کسب‌وکار به مصرف‌کننده، نامید. پلتفرم هایی مانند بازار فیس بوک و دپاپ نیز تراکنش های C2C را فعال می کنند.

مشتری به کسب و کار (C2B) نوعی تجارت الکترونیکی است که در آن مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در دسترس شرکت ها قرار می دهند تا بتوانند در آن مناقصه و خرید کنند. این برخلاف مدل تجارت سنتی B2C است.
یک نمونه محبوب از پلتفرم C2B، بازاری است که عکس‌ها، تصاویر، رسانه‌ها و عناصر طراحی مانند iStock را بدون حق امتیاز می‌فروشد. مثال دیگر می تواند یک تابلوی کار باشد.

تجارت به اداره (B2A) به معاملاتی اطلاق می شود که به صورت آنلاین بین شرکت ها و اداره دولتی یا ارگان های دولتی انجام می شود. بسیاری از شاخه های دولت به انواع مختلفی از خدمات یا محصولات الکترونیکی وابسته هستند. این محصولات و خدمات اغلب مربوط به اسناد قانونی، ثبت، امنیت اجتماعی، داده های مالی و اشتغال است. کسب و کارها می توانند این موارد را به صورت الکترونیکی عرضه کنند. خدمات B2A در سال‌های اخیر به دلیل سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های دولت الکترونیک رشد قابل‌توجهی داشته است.

birhosting-article-e-commerce

مشتری به مدیریت (C2A) به معاملاتی اطلاق می شود که به صورت آنلاین بین مصرف کنندگان و اداره دولتی یا ارگان های دولتی انجام می شود. دولت به ندرت محصولات یا خدماتی را از افراد خریداری می کند، اما افراد اغلب از وسایل الکترونیکی در زمینه های زیر استفاده می کنند:

امنیت اجتماعی. توزیع اطلاعات و پرداخت.
مالیات. تشکیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت.
سلامتی. تعیین قرار ملاقات، ارائه نتایج آزمایش و اطلاعات در مورد شرایط بهداشتی و پرداخت خدمات بهداشتی.

تجارت الکترونیک سیار (m-commerce) به معاملات فروش آنلاین با استفاده از دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها اشاره دارد. این شامل خرید تلفن همراه، بانکداری و پرداخت است. چت ربات‌های موبایل تجارت الکترونیکی را تسهیل می‌کنند و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تراکنش‌ها را از طریق مکالمات صوتی یا متنی انجام دهند.

تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در دهه ۱۹۶۰ شروع شد، زمانی که مشاغل شروع به استفاده از EDI برای به اشتراک گذاشتن اسناد تجاری با سایر شرکت ها کردند. در سال ۱۹۷۹، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا ASC X12 را به عنوان یک استاندارد جهانی برای کسب و کارها برای به اشتراک گذاری اسناد از طریق شبکه های الکترونیکی توسعه داد.
پس از افزایش تعداد کاربرانی که اسناد الکترونیکی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند در دهه ۱۹۸۰ ظهور eBay و Amazon در دهه ۱۹۹۰ صنعت تجارت الکترونیک را متحول کرد. مصرف کنندگان اکنون می توانند بسیاری از اقلام را به صورت آنلاین خریداری کنند، از فروشندگان فقط تجارت الکترونیک - که به آنها خرده فروش الکترونیکی نیز می گویند - و فروشگاه های آجر و ملات که دارای قابلیت های تجارت الکترونیک هستند. اکنون، تقریباً همه شرکت‌های خرده‌فروشی در حال ادغام شیوه‌های کسب‌وکار آنلاین در مدل‌های کسب‌وکار خود هستند.

همه گیری COVID-19 در سال ۲۰۲۰ باعث شد تجارت الکترونیک به طور قابل توجهی افزایش یابد. بر اساس گزارش اداره سرشماری ایالات متحده، با محدود شدن خریداران برای مدت طولانی در خانه های خود، تجارت الکترونیک در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱۶.۴ درصد رسید.

اداره سرشماری اطلاعات فصلی تجارت الکترونیک را که به سال ۱۹۹۹ باز می گردد، نگه می دارد.

birhosting-article-e-commerce

پست های توصیه شده