الگوریتم پاندا

BirHosting panda index
توسط

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.

BirHosting panda

گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند.

چطور متوجه شویم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌ایم؟

ظهور یک رقیب در بازار تجاری شما هم ممکن است منجر به افت ترافیک در سایت شما شود. در این حالت باید ببینید چه کسی پیشگام شده و جلوتر از شما در مارکت در حرکت است.
گاهی نیز افت رتبه یا بازدید به دلایل فصلی یا تغییر شرایط رخ می‌دهد. برای مثال لوازم گرم کننده در فصل‌های سرد سال طرفدار کمتری دارد و کمتر سرچ می‌شوند. برای اطمینان بهتر است گوگل سرچ کنسول را برای موارد گزارش شده بررسی کنید.
جریمه در الگوریتم پاندا به صورت site-wide است. یعنی حتی اگر بخش کوچکی از سایت شما محتوای ضعیف، نامعتبر یا مزرعه محتوا داشته باشد کل سایت مشمول جریمه خواهد شد.

BirHosting panda2

راهکار در صورت جریمه

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده و شما مطمئن هستید که این افت جایگاه به این دلیل بوده است فرآیند پیچیده‌ای برای رهایی از آن خواهید داشت. در اولین قدم باید تصمیم بگیرید که آیا این سایت ارزش صرف زمان و هزینه را دارد یا نه.

سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش منتشر می‌کنند به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که در کنار محتوای اختصاصی و ارزشمند خود تعداد زیادی مقاله یا خبر را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کرده و در سایت خود منتشر می‌کنند. دسته دوم سایت‌هایی هستند که هیچ محتوای ارزشمندی در سایت خود نداشته و هر چه هست جمع‌آوریِ دستی یا اتوماتیک از سایت‌های دیگر بوده است.

اگر جزو دسته اول هستید؛ پیشنهاد میکنیم صفحات اضافی و محتوای کم ارزش را از سایت خود حذف کنید و با استفاده از ابزار Remove URLs در Google Search Console
آنها را از نتایج جستجو حذف کنید
اگر در دسته دوم هستید؛ چیزی برای از دست دادن ندارید. شما برای تولید این صفحات یا راه‌اندازی این سایت زحمت زیادی نکشیده‌اید و از دست رفتن آن نمی‌تواند یک مشکل اساسی باشد. پیشنهاد می‌کنیم این سایت و دامنه را به کلی فراموش کرده و با یک استراتژی صحیح در سئو و تولید محتوا سایت دیگری را راه‌اندازی کنید. 

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

محتوای کم‌حجم (Thin Content)
وجود محتوای بسیار ضعیف با متن نوشتاری بسیار کم و بدون ذکر منبع موثق در وب‌سایت‌ها.

کیفیت محتوا (Content Quality)
منظور محتوایی است که دانش بسیار کمی به خوانندگان خود اضافه می‌کند. محتوای بی‌کیفیت اصلاً اطلاعاتی به مخاطب ارائه نمی‌دهد.

اعتبار سایت (Trustworthiness)
که منظور از آن محتوایی است که منابع آن‌ها قطعی و معتبر نیستند. اگر سایت‌ها بخواهند از جریمه پاندا در امان بمانند، باید همه تلاش خود را بکنند تا به عنوان مرجعی معتبر در صنف خود شناخته شوند تا کاربران راحت‌تر بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند و اطلاعات شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

سیگنال‌های کاربران (User Signals)
بسیاری از کاربران انسانی روزانه تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها را یا به طور مستقیم یا توسط افزونه کروم مسدود می‌کنند. دلیل این امر عمدتاً کیفیت بسیار پایین محتواست.

مزرعه محتوا (Content Farm)
منظور پیج‌هایی است که سطح کیفی بسیار پایین دارند و مطالب آن‌ها از سایت‌های دیگر جمع‌آوری می‌شوند. معمولاً این‌گونه وب‌سایت‌ها تولیدکننده‌های محتوایی را استخدام می‌کنند که با دستمزد بسیار پایین محتوای گسترده و بی‌کیفیت برای وب‌سایت تولید می‌کنند. هدف این‌گونه وب‌سایت‌ها رضایت و نیازهای مخاطب نیست، بلکه آن‌ها فقط می‌خواهند هر کوئری که مخاطب جستجو می‌کند در صفحه نتایج نمایش داده شوند.

محتوای تکراری (Duplicate Content)
عبارت است از محتوایی که در بیش از یک مکان آشکار می‌شود.محتوای تکراری ممکن است در یک وب‌سایت نیز اتفاق بیفتد. نظیر حالتی که وب‌سایت شما ۵ صفحه دارد و شما در هر صفحه جملاتی مشابه با اندکی تغییر نوشته‌اید.

بهینه‌سازی بیش از حد (Over Optimization)
محتوایی که خوب بهینه‌سازی شده و مرتبط باشد می‌تواند عامل مهمی برای قرار گرفتن در جایگاه بالا در صفحه نتایج باشد. بهینه‌سازی بیش از حد موتور جستجو عبارت است از کاربرد افراطی عواملی که پیشرفت‌های سئو برای سایت محسوب می‌شوند.

نسبت بالای تبلیغ به محتوا
شاید شما هم پیج‌های بسیاری دیده‌اید که پر از تبلیغات پولی هستند در حالی که محتوای چندانی ندارند.

عدم تطابق با کوئری مدنظر کاربر
منظور پیج‌هایی هستند که در انکرتکست چیز دیگری نشان می‌دهند طوری که به نظر می‌رسد با کلیک روی آن‌ها به جواب‌های مرتبط دست پیدا می‌کنید اما وقتی وارد صفحه می‌شوید خبری از جواب نیست.


پست های توصیه شده