الگوریتم مرغ مگس خوار

Hummingbird index
توسط

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا Hummingbird، یکی از شیوه‌های منحصر به فرد جستجوی مطلب است که از سال ۲۰۱۳، موجب افزایش کیفیت جستجوهای کاربران در گوگل گردیده است. تا پیش از این تاریخ، گوگل برای جستجوهای کاربران، از الگوریتم کافئین استفاده می‌کرد. الگوریتم کافئین امکان جستجوی Live را فراهم کرده بود و موتورهای جستجو در کسری از ثانیه، صدها هزار صفحه را در فهرست خود به‌روزرسانی می‌کردند؛ اما گوگل به دنبال روش مطمئن‌تری برای ارائه نتایج جستجوی کاربران بود.

همواره از مهم‌ترین معیارهای گوگل برای بررسی سایت‌ها و امتیازدهی به آن‌ها، محتوا بوده است. تولیدکنندگان محتوا معمولا مقالات سایت‌ها را بر اساس کلمات کلیدی می‌نوشتند و بدین ترتیب موتور جستجوگر گوگل را راهنمایی می‌کردند تا مطالب آن‌ها را برای کلمه کلیدی مد نظر، ایندکس کند. به مرور زمان، گوگل متوجه شد این کار موجب افت کیفیت مطالب می‌شود و الگوریتم جدیدی برای بررسی کیفیت محتوای تولیدشده، ابداع کرد.

وظیفه این الگوریتم، ارائه نتایج دقیق‌تر، واقعی‌تر و باکیفیت‌تر است. مرغ مگس خوار گوگل با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوی معنایی (semantic search) عبارات جستجوشده را بررسی می‌کند. از آنجا که این الگوریتم در بهبود سئو سایت تاثیر زیادی دارد، در این مقاله به بیان نکاتی می‌پردازیم که در صورت رعایت، نتایج درخشانی برای رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل خواهد داشت.

Hummingbird

چرا نام این الگوریتم مرغ مگس خوار است؟

همانطور که می‌دانید نام محصولات گوگل همیشه جذابیت خاصی داشته و انتخاب نام‌های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید جالب باشد که اشاره کنیم گوگل در انتخاب نام این الگوریتم سلیقه زیادی به خرج داده است؛ زیرا مرغ مگس خوار در واقع پرنده‌ای است که با دو ویژگی سرعت و دقت شناخته می‌شود.

علاوه بر دنیای واقعی، این پرنده در دنیای وب و صفحات اینترنتی هم با دقت و سرعت زیادی متن شما را بررسی می‌کند و با شناسایی کلمات هم‌خانواده و مترادف، سعی می‌کند نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر معرفی کند.

علاوه بر این، اگر سعی کنید با استفاده از Keyword Stuffing، کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود قرار دهید، جریمه سختی در انتظار شما خواهد بود. اما اجازه دهید به صورت دقیق‌تری اهداف این الگوریتم را بررسی کنیم.

Hummingbird

تفاوت این الگوریتم با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های مدیران سایت‌ها و سئوکاران، پنالتی‌ شدن توسط گوگل است؛ اما بهتر است خیال شما را راحت کنیم؛ زیرا این الگوریتم، مبتنی بر مجازات (پنالتی) نیست.هدف گوگل از ابداع الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل، پنالتی کردن محتوای بی‌کیفیت بود، اما مرغ مگس خوار، penalty‪-basedنیست و معنای واقعی عبارت جستجو شده را در صفحات موجود می‌کاود و محتوای مرتبط را به کاربر ارائه می‌دهد

نتیجه راه‌اندازی این الگوریتم، بسیار رضایت‌بخش بوده است و گوگل به جای ارائه فهرست نتایجی مبتنی بر کلمات کلیدی، نتایج مرتبط با موضوع را نشان می‌دهد.‬ زمینه و بافت متن، در این الگوریتم تاثیر زیادی دارد؛ زیرا مرغ مگس خوار قوه قضاوت دقیقی دارد. به همین خاطر، زمینه متن، باید طوری تهیه شود که مرغ مگس خوار، هدف نویسنده متن را شناسایی کند. جستجو معنایی «semantic search» عبارت دقیقی برای توصیف عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است.
برای مثال، اگر شما در گوگل جستجو کنید که «کدام فیلم ماجراهای سه مرد در وگاس را روایت می‌کند؟»، مرغ مگس خوار با خواندن مقالات مرتبط، به شما سایت‌هایی را معرفی می‌کند که درباره فیلم Hangover مطلب تهیه کرده‌اند و نه صفحاتی که به معرفی وگاس پرداخته‌اند. همچنین مرغ مگس خوار از روش گراف دانش که در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد، استفاده می‌کند تا اطلاعات جامع‌تری درباره افراد، فیلم‌ها، آلبوم‌های موسیقی، مکان‌ها و… به کاربران ارائه کند. به همین دلیل است که وقتی فرانکلین روزولت را در گوگل جستجو می‌کنید، در سمت راست صفحه، عکس، اطلاعات شخصی روزولت یا هر فرد دیگری را که جستجو کرده اید، به همراه اطلاعات ویکی‌پدیایی و آثار، مشاهده می‌کنید.


پست های توصیه شده