الگوریتم برت

bert index
توسط

درست زمانی که فکر میکردید جستجوی اینترنتی به کمال رسیده و دیگر بهتر از این نمیشود، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ ترین و باهوش ترین الگوریتم خود در ۵ سال گذشته زده است. این الگوریتم که با نام BERT شناخته میشود، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات های گوگل کمک میکند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده (کوئری) را به شکل دقیق تری درک کند.

کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله میخواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این به‌روزرسانی که اخیراً در شبکه های اجتماعی زیاد دیده میشود، بر روی نکاتی دقیق شویم که در آینده ای نه چندان دور، میتواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.

bert 1

الگوریتم BERT گوگل چیست و چه هدفی دارد؟

روزانه میلیون‌ها سرچ را می‌بینیم؛ در حالی که ۱۵ درصد از این سرچ ها را قبلاً ندیده‌ایم. بنابراین ما برای نتایج سرچ هایی که پیش بینی نکردیم، چاره‌ای اندیشیده‌ایم.

زمانی که در حال سرچ هستیم، ممکن است در مورد بهترین روش سرچ مطمئن نباشیم. ممکن است ندانیم کلمات صحیح چگونه استفاده می‌شود و یا املا درست آنها را ندانیم؛ زیرا اغلب اوقات، برای یادگیری سرچ می‌کنیم و لزوماً دانشی از قبل نداریم.

در اصل این وظیفه ما است که به بهترین شکل جستجو کنیم تا بتوانیم به جواب مطلوب برسیم. رسیدن به نتیجه مناسب، یکی از دلایلی است که سبب می‌شود افراد از “عبارت کلیدی” استفاده کنند، به این صورت که قسمتی از کلمات را که فکر می‌کنند گوگل آنها را درک خواهد کرد، تایپ می‌کنند اما در واقع اینگونه نیست که آنها به طور طبیعی سوالی را مطرح کنند.

ما با جدیدترین پیشرفت‌های تیم تحقیقاتی در زمینه دانش زبان – که با استفاده از ماشین‌های یادگیری امکان پذیر است- در حال پیشرفت چشمگیر در نحوه درک جستجوها هستیم، بزرگ‌ترین جهش رو به جلو در ۵ سال گذشته و یکی از بزرگترین جهش‌ها در تاریخ جستجو، استفاده از الگوریتم برت است که بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

در ساده ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

این الگوریتم چه تاثیری در سئو دارد؟

اولین سوالی که در ذهن بسیاری از افراد نقش می بندد، این است که برت چه تاثیری در سئو دارد و چگونه می توانیم از این الگوریتم برای بهبود سئو سایتمان استفاده کنیم؟ سئو بهینه ساز ی کردن سایت برای موتورهای جست و جو هست و زمانی که در الگوریتم های گوگل تغییری ایجاد می شود، این بهینه سازی هم دچار تغییراتی می شود؛ اما این موضوع در مورد الگوریتم برت فرق دارد. هیچ اقدامی نیست که بتوانید آن را بهینه سازی برای الگوریتم برت (BERT) گوگل در نظر بگیرید و تنها موضوعی که باید بدانید، این است که گوگل هم منظور کاربر را متوجه می شود و هم کیفیت محتوای شما را بهتر از گذشته ارزیابی می کند.

bert 2

پست های توصیه شده