ابزار IFTOP

iftop index
توسط

Iftop یک نرم‌افزار رایگان برای نظارت بر سیستم خط فرمان است که فهرستی از اتصالات شبکه را به‌روزرسانی می‌کند.

به‌طور پیش‌فرض، اتصال‌ها بر اساس استفاده از پهنای باند مرتب می‌شوند و فقط مصرف‌کنندگان پهنای باند «بالا» نشان داده می‌شوند.

این شبیه به بالا است، اما به جای نظارت بر منابع در سطح سیستم، بر نمایش استفاده از شبکه و آمار تمرکز دارد.

iftop

عملکرد IFTOP

iftop ترافیک شبکه را کنترل می کند و جدولی از میزان مصرف فعلی پهنای باند را نمایش می دهد. ممکن است یک اینترفیس مشخص شود یا در غیر این صورت، در اولین رابطی که پیدا می کند و شبیه یک رابط خارجی است (با libpcap و libncurses) گوش می دهد. iftop باید با مجوزهای کافی برای نظارت بر تمام ترافیک شبکه اجرا شود: در اکثر سیستم ها این بدان معنی است که باید به عنوان یک کاربر ریشه با استفاده از دستور sudo اجرا شود.

به طور پیش‌فرض، iftop نام‌های میزبان مرتبط با آدرس‌ها را جستجو می‌کند و تمام بسته‌های IP را که از فیلتر عبور می‌کنند، شمارش می‌کند. جستجوی نام میزبان می تواند به خودی خود ترافیک قابل توجهی را اضافه کند، و ممکن است منجر به نمایش نادرست ترافیک شبکه شود.

یکی از ویژگی های iftop این است که می تواند نمایش ترافیک DNS را با استفاده از یک کد فیلتر مانند "not port domain" متوقف کند یا آن را به طور کامل با استفاده از گزینه -n یا با فشار دادن "n" در هنگام اجرای برنامه خاموش کند. استفاده از گزینه -F امکان نمایش بسته های ورودی و خروجی از یک شبکه را فراهم می کند.


پست های توصیه شده