کابل کواکسیال چیست؟

BirHosting Coaxial
توسط

نام کابل کواکسیال از این گرفته شده که شامل کانال فیزیکی است که سیگنال الکتریکی را منتقل می‌کند. این کانال، مشتمل بر هادی فلزی است که لایه عایق و محافظ رسانا آن را پوشانده‌اند.

کابل کواکسیال نوعی کابل مسی است که به دلیل محافط فلزی و اجزایی که در ساختار آن وجود دارد، از تداخل سیگنال ها جلوگیری می‌کند. کابل کواکسیال که به کابل آنتن هم معروف است در ابتدا به عنوان کابل تلویزیون و برای اتصال تلویزیون به آنتن ماهواره استفاده شد و هم کاربرد خانگی داشت و هم تجاری. گاهی هم مخابرات برای اتصال دفاتر مرکزی به دکل های تلفنی نزدیک مشتری از آن استفاده می‌کرد.

در کنار مصرف خانگی کابل کواکسیال، این کابل به عنوان رسانه اتصال اترنت در انترپرایزها و دیتاسنترها استفاده می‌شد که بعدها کابل های جفت به هم تابیده جایگزین آن شد. کابل آنتن به همراه ریپیترها می‌توانند اطلاعات که شامل داده و صدا و تصویر است، را در فواصل طولانی منتقل کنند. به طور کلی کابل آنتن، امواج را از آنتن به گیرنده منتقل می‌کند.

این نوع کابل در اتومبیل، هواپیما، تجهیزات نظامی و پزشکی، اتصال به دیش های ماهواره و گیرنده های آنتن تلویزیون و رادیو کاربرد دارد.کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی محافظ دارش است: هسته مسی آن دیتا را به سرعت منتقل می‌کند بدون آنکه تداخلات روی آن تاثیر بگذارد یا بر اثر عوامل محیطی خراب شود. تا به اینجا متوجه شدیم که کابل کواکسیال آنتن چیست. در ادامه ساختار این کابل را بررسی می‌کنیم

coaxialcablebirhosting

ساختار کابل کواکسیال

این کابل‌ها دارای لایه مرکزی است که هادی الکتریکی بوده و عایق بندی دارد. این ساختار باعث می‌شود سیگنال ها در داخل کابل، محصور بمانند و بدین ترتیب از تداخل و نویز الکتریکی در سیگنال جلوگیری می‌شود.

لایه هادی مرکزی، سیم نازکی است که هم می‌تواند به صورت ساده و هم به صورت تابیده شده باشد. عایقی دور این سیم مسی را پوشانده است. روی این عایق، لایه مشبک و بافته شده از جنس مس یا فلز وجود دارد. در نهایت تمام این ساختار درون عایق بیرونی قرار می‌گیرند.

coaxcialcablebirhosting

انواع کابل کواکسیال

۱-کابل های کواکسیال Thinnet

قطر این کابل های کواکسیال یا کابل آنتن ۰.۲۵ اینچ می باشد. این کابل ها بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشند. کار کردن با این کابل ها بسیار راحت است . کاربرد کابل کواکسیال Thinnet  به این گونه است که در تمامی شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. مدل نازک این گونه کابل ها می توانند بدون این که یک سیگنال ضعیف شود آن را به مسافتی به طول ۱۸۵ متر انتقال دهند. امپدانس ۵۰ اهم دارند و در دسته کابل RG-58 قرار می گیرند

coaxcialcablebirhosting

۲-کابل های کواکسیال Thicknet

قطر این کابل های کواکسیال ۰.۵ اینچ می باشد. نام دیگر آن اترنت استاندارد می باشد. قسمت مسی داخلی این کابل ها بزرگ تر از مدل نازک آن است. استفاده ی خیلی زیادی ندارند و کاربرد کابل کواکسیال Thicknet فقط در موارد استثنا به عنوان ستون مهره شبکه می باشد. هرچه ضخامت قسمت مسی داخلی بیشتر باشد سیگنال ها قادرند مسافت بیشتری را طی کنند. مدل ضخیم آن می تواند یک سیگنال را تا مسافت ۵۰۰ متر جا به جا کند. پس در انتقال اطلاعت در مسافت های طولانی به عنوان ستون اصلی اتصال شبکه های Thicknet به کار می روند.

coaxciacablebirhosting

مدل های گوناگون کابل کواکسیال بر اساس کاربرد:

کابل RG6:به منظور تلویزیون و ماهواره کلربرد دارد.

کابل RG11:در فواصل طولانی و ساختمان هایی با ارتفاع زیاد کاربرد دارد.

کابلRG59:کاربرد آن در سیستم دوربین مدار بسته می باشد.

کابل RG60: برای تلویزیون ها با کیفیت تصویر زیاد کاربرد دارد.

coaxialcablebirhosting

مهم ترین پارامترهای دخیل در اجزای کابل کواکسیال و کاربرد آن

  • هادی : که می تواند تک رشته ، چند رشته تابیده از جنس مس ، مس قلع اندود یا فولاد با آبکاری مس (Copper Cald-Steel)

باشد.

  • بافت : بافت کابل های کواکسیال می تواند از جنس مس – مس قلع اندود – مس نقره اندود باشد و می تواند با توجه به نوع

یک بافته ، دو بافته و سه بافته باشد .

  • عایق : عایق استفاده شده در کابل های کواکسیال می تواند از جنس PE ( پلی اتیلن ) سبک یکپارچه ( Solid PE ) یا پلی

اتیلن اسفنجی ( Foam PE ) باشد .

  • روکش : روکش اغلب کابل های کواکسیال می تواند از جنس PVC و به رنگ دیگری انتخاب شود .

 

ضروری ترین نکات کیفی در مورد تولید کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال با عایق یکپارچه ضمن اینکه هادی مورد نظر بایستی کاملا عاری از هر نوع مواد خارجی مانند روغن و … باشد . دقت در امور زیر الزامیست :

  • مرکز بودن هادی
  • نبودن حباب در عایق
  • چسبیدن روکش به بافت
  • چسبندگی کامل هادی به عایق
coaxialcablebirhosting

مزایای کابل های کواکسیال

  • پهنای باند نسبتا وسیع مورد نیاز اکثر سرویس های مخابراتی و انتقال مناسب تصویر
  • ظرفیت بالای انتقال ، حداکثر پهنای باند ۳۰۰ مگاهرتز
  • دوام و پایداری خوب
  • پایین بودن مخارج نگهداری

 

معایب کابل کواکسیال

  • مخارج بالای نصب
  • نصب مشکل تر نسبت به کابل های دیگر
  • افت سیگنال در فواصل زیاد
  • نیاز به استفاده از عناصر خاص برای انشعابات

 

coaxcialcablebirhosting

پست های توصیه شده