پورت thunderbolt چیست؟

thunderbolt index
توسط

Thunderbolt یک فناوری نسبتاً جدید است که از نمایشگرهای با وضوح بالا و داده های با عملکرد بالا از طریق یک پورت پشتیبانی می کند، این اتصال به شما امکان می دهد چندین دستگاه را از طریق زنجیره ای از سیم ها به رایانه خود اضافه کنید. تاندربولت رابطی برای انتقال سریع اطلاعات و تصاویر به طور همزمان است. در واقع تاندربولت، رابطی مانند پورت USB است که علاوه بر سرعت انتقال بیشتر، قابلیت ارسال تصاویر را نیز دارد. اسم سابق این تکنولوژی لایت پیک – Light Peak بود. اپل اولین شرکتی بود که با کمک اینتل از این قابلیت در تجهیزاتش استفاده کرد.
Thunderbolt به کاربران این فرصت را می دهد که از یک کابل برای دسترسی به رسانه های پرسرعت و با وضوح بالا با استفاده از یک پورت با کابلی که می تواند به DisplayPort و PCI Express دسترسی داشته باشد، استفاده کند.
دسترسی به تجارب بیشتر و بهتر ویدیویی و صوتی از طریق یک سیم Thunderbolt در دسترس است؛ همچنین کیفیت با اتصال دستگاه های بیشتر نیز کاهش پیدا نمیکند.
این فناوری جدید صدا، داده، برق و ویدئو را از طریق یک اتصال ترکیب می کند. لوازم جانبی را نیز می توان متصل کرد تا ویدئو با وضوح بالا با استفاده از پروتکل پورت نمایش نیز در دسترس باشد.

شباهت و تفاوت Thunderbolt و usb c

پورت thunderbolt دقیقا شبیه به پورت usb c است و اغلب مواردی که usb c انجام می‌دهد را پشتیبانی می‌کند. مثلا می‌توانید دستگاهی که usb c است را به پورت Thunderbolt 3 وصل کنید و از دستگاه استفاده کنید.

اما تفاوت تاندربولت و usb c چیست؟

تاندربولت و usb c در پنج مورد با هم فرق دارند:

۱. سرعت انتقال: تاندربولت سریعتر از usb c است. سرعت انتقال Thunderbolt 3 برابر است با ۴۰Gbps که دو برابرِ حداکثر سرعت سریع‌ترین پورت‌های usb c و DisplayPort 1.2 و چهار برابر تاندربولت استاندارد است.

۲. اتصالات صفحه نمایش و مانیتور: تاندربولت می‌تواند از چندین مانیتور پشتیبانی کند. مثلا پورت usb c با پشتیبانی از تاندربولت ۳ یعنی می‌توانید با یک کابل هم برق را تامین کنید و هم فایل‌های حجیم مثل ویدئو را به دو یا چند مانیتور اکسترنال ۶۰Hz 4K بفرستید. بسیاری از PC ها و لوازم جانبی با پشتیبانی از Thunderbolt 3 در بازار هست. usb c با ویژگی DisplayPort Alternate Mode از مانیتورهای اکسترنال پشتیبانی می‌کند و بدون این ویژگی مانیتورها نمی‌توانند از طریق usb c وصل شوند.

۳. دستگاه‌های قابل اتصال: می‌دانیم هر دو پورت تاندربولت و usb c از دستگاه‌های جانبی مختلفی مثل پرینتر و هارد اکسترنال پشتیبانی می‌کنند اما تاندربولت از دستگاه‌های PCIe مانند کارت گرافیک های اکسترنال و هارد اکسترنال‌های پرسرعت هم پشتیبانی می‌کنند در حالی که usb c این قابلیت را ندارد.

۴. Daisy-chaining (اتصال چند دستگاه به صورت سری): تاندربولت ۳ از این قابلیت پشتیبانی می‌کند بنابراین تا ۶ دستگاه سازگار را می‌توان به هم وصل کرد و نیازی نیست همه آنها به دستگاه اصلی و هاست وصل شوند. مثلا هارد را به کامپیوتر و مانیتور را به هارد وصل کنید. اما در usb c همه این دستگاه‌ها باید پروت‌های مجزای usb c وصل شوند.

۵. سازگاری با تکنولوژی پایین‌تر: تاندربولت ۳ با usb c سازگار است پس اگر دستگاه usb c به پورت تاندربولت وصل شود، پورت به حالت usb c برمی‌گردد تا از دستگاه پشتیبانی کند. اما این سازگاری دوطرفه نیست. Thunderbolt 3 docking station ای که در زیر می‌بینید باید به هاست تاندربولت ۳ وصل شود.


پست های توصیه شده