نرم افزار اکانتینگ میکروتیک

BirHosting microtic index
توسط

میکروتیک (MikroTik) یک کمپانی لتونیایی است که در عرصه تولید و فروش تجهیزات شبکه‌های رایانه‌ای و مخابرات بیسیم فعالیت می‌کند. نرم افزار اکانتینگ میکروتیک تحت عنوان MikroTik Router OS، مهمترین محصول این کمپانی محسوب می‌شود. این نرم افزار در حقیقت یک مسیریاب مبتنی بر لینوکس است. نرم افزار میکرواکانتینگ میکروتیک، علاوه‌ بر قابلیت نصب بر روی رایانه‌های خانگی، به صورت بسته نرم‌ افزاری – سخت‌افزاری و حتی سیستم عامل میکروتیک، نیز ارائه شده است. این نرم افزار یکی از مسیریاب‌های قدرتمند ارائه شده است و با قیمت بسیار پائین‌تری نسبت به سایر مسیریاب‌ها ارائه می‌شود.

 

BirHosting microtic

کنترل ترافیک اینترنت، فرصتی برای محدود کردن دسترسی به وبسایت‌های خاص است. با یک برنامه کنترلی ساده، مدیر مجموعه می‌تواند هزینه‌های مصرفی شرکت را پیگیری کند. علاوه بر این، امکان تخمین میزان بسته‌های دریافتی از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی توسط رایانه را نیز فراهم می‌کند. ابزارهای کنترل ترافیک اینترنت برای رایانه، عملیات انجام شده توسط کاربران، صفحات فعال و تعداد اتصالات را نشان داده و داده‌های مربوط به سرعت اتصال را ارائه می‌دهد.

همین امر در مورد پهنای باند نیز برقرار است.

نحوه مدیریت پهنای باند با نرم افزار اکانتینگ میکروتیک

تمام اطلاعات مربوط به نظارت بر عملکرد کامپیوتر در پایگاه داده نرم افزار اکانتینگ میکروتیک ذخیره می‌شوند. به این ترتیب، شخص می‌تواند در هر زمان به آنها دسترسی داشته باشد و گزارش ساده یا مفصل را مشاهده کند.

بسته‌های داده‌ای که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی عرضه می‌کنند، از طریق شمارنده‌های خاصی کنترل می‌شوند که میزان کل اطلاعات دریافتی را ثبت می‌کنند. شمارنده‌ها ممکن است به دلخواه تنظیم شوند.

حفظ امنیت شبکه با استفاده از روتر میکروتیک

هر سازمانی، صرف نظر از اندازه، صنعت یا زیرساخت، تا حدی به امنیت شبکه نیاز دارد تا بتواند از اطلاعات خود در برابر تهدیدات سایبری محافظت کند.

روتر میکروتیک به عنوان یک مانع بین اینترنت و دستگاه های موجود در شبکه خانگی شما عمل می‌کند. ویژگی‌های فایروال روتر به طور پیش فرض فعال است و هرگونه درخواست اطلاعات از اینترنت که به رایانه شما هدایت می‌شود را مسدود می‌کند. می‌توانید تنظیمات موجود را در صفحه “فایروال” در برگه “امنیت” رابط روتر خود مشاهده کنید.

BirHosting microtic2

امکانات و ویژگی‌های نرم افزار اکانتینگ میکروتیک

مدیریت پروتکل TCP/IP
از جمله خدمات ارائه شده توسط نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک در زمینه مدیریت پروتکل، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

فایروال و NAT
مسیریابی
مدیریت نرخ داده
هات اسپات (HotSpot)
پروتکل‌های تونلینگ نقطه به نقطه

محدودیت نرخ داده
تونل‌های ساده

و...

امکانات پیکربندی
پیکربندی روترهای میکروتیک کار چندان دشواری نیست. در حقیقت، انجام این کار با استفاده از نرم افزار اکانتینگ میکروتیک (RouterOS) که رابط قدرتمند پیکربندی خط فرمان را ارائه می‌دهد، بسیار ساده است. همچنین می‌توانید روتر را از طریق WinBox-GUI پیکربندی از راه دور آسان برای ویندوز، که همه مزایای رابط خط فرمان را بدون “خط فرمان” واقعی ارائه می‌دهد، مدیریت کنید.

برخی از ویژگی‌های اصلی رابط پیکربندی میکروتیک:

رابط کاربری تمیز و سازگار
پیکربندی و نظارت بر زمان اجرا
اتصالات چندگانه
سیاست‌های کاربری
تاریخچه فعالیت‌ها
فعالیت تحت حالت امن
امکان برنامه‌ریزی اسکریپت‌ها به صورت دوره‌ای یا داخل رویدادها، برای اجرا در زمان خاص. همه دستورات خط فرمان به وسیله اسکریپت پشتیبانی می‌شوند.

اتصالات
 علاوه بر این ویژگی‌ها، نرم افزار اکانتینگ میکروتیک از ویژگی‌های دیگری در زمینه اتصالات نیز برخوردار است:

وایرلس: سرویس گیرنده بی‌سیم IEEE802.11a/b/g و نقطه دسترسی؛ پشتیبانی از سیستم توزیع بی‌سیم(WDS) ؛ AP مجازی؛ WEP 40 و ۱۰۴ بیتی؛ لیست کنترل دسترسی؛ احراز هویت در سرور RADIUS؛ رومینگ (برای مشتری بی‌سیم)؛ پل ارتباطی اکسس پوینت
پل: شامل پروتکل درختی؛ چندین رابط پل؛ فایروال

شبکه‌های کامپیوتری
یکی دیگر از کاربردهای روترهای میکروتیک، ایجاد شبکه‌های کامپیوتری است. شبکه کامپیوتری به گروهی از رایانه‌های متصل به یکدیگر گفته می‌شود که هر کامپیوتر را قادر می‌سازد با رایانه دیگر ارتباط برقرار کرده و منابع، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را به اشتراک بگذارد. شبکه‌های کامپیوتری را می‌توان بر اساس اندازه آنها طبقه‌بندی کرد. شبکه‌های کامپیوتری عمدتاً چهار نوع هستند:

LAN (شبکه محلی)
PAN (شبکه محلی اختصاصی)
MAN (شبکه منطقه شهری)
WAN (شبکه محلی گسترده)

روتینگ میکروتیک
روتر میکروتیک، اطلاعات مسیریابی را در چندین فضای جداگانه نگه می‌دارد و علت آن، تصمیم‌گیری در مورد ارسال بسته است.

هر پروتکل مسیریابی بجزBGP، دارای جداول داخلی مخصوص خود است. در این قسمت، تصمیمات روتینگ بر مبنای پروتکل اتخاذ می‌شوند. BGP جداول مسیریابی داخلی ندارد و اطلاعات مسیریابی کامل بدست آمده از همتایان خود را در RIB ذخیره می کند.

RIB شامل مسیرهایی است که بر اساس ارزش علامت مسیریابی در جداول مسیریابی جداگانه گروه‌بندی شده‌اند. همه مسیرها بدون علامت مسیریابی در جدول اصلی روتینگ نگهداری می‌شوند. از این جداول برای انتخاب بهترین مسیر استفاده می‌شود. جدول اصلی برای جستجوی nexthop نیز استفاده می‌شود.

قابلیت‌های نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک

۱. سهولت در پیکربندی و راه‌اندازی: به راحتی می‌توان با استفاده از نرم‌افزار winbox عملیات پیکربندی و راه‌اندازی میکروتیک را انجام داد.

۲. سرعت بوت بالا: روتر میکروتیک از سرعت بوت بسیار بالایی برخوردار است.

۳. عملکرد کاملاً خودکار: بدون نیاز به لاگین یا استارت کردن، سرویس به صورت کاملاً خودکار شروع به کار می‌کند.

۴. پایداری بالا

۵. قدرت پردازشی مناسب

۶. امکان درون‌ریزی (Import) و برون‌ریزی (Export) تنظیمات: به راحتی می‌توانید کلیه تنظیمات انجام شده را برون‌ریزی کرده و سپس آنها را روی سیستم دیگری درون‌ریزی کنید. به این ترتیب مدت زمان عملیات راه‌اندازی و کانفیگ نیز به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

۷. امکان راه‌اندازی دیوار آتش (Firewall): دیوار آتش وظیفه دارد تا از ورود ترافیک غیرمجاز به شبکه یا سیستم جلوگیری کند و میکروتیک این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا برای شبکه فایروال راه‌اندازی کنید.

۸. امکان راه‌اندازی VPN :VPN که همان شبکه مجازی خصوصی است، وظیفه دارد تا در یک شبکه عمومی، یک ارتباط خصوصی و رمزگذاری‌شده را برای شما ایجاد کند. نرم‌افزار اکانتینگ میکروتیک شما را قادر به راه‌اندازی VPN برای شبکه می‌کند.

۹. امکان راه‌اندازی Hotspot: هات‌اسپات قابلیت اتصال و دسترسی به اینترنت را در اختیار کاربران قرار میدهد و تمامی عملیات احراز هویت کاربر و بررسی امکان دسترسی او به اینترنت را به عهده می‌گیرد.

۱۰. امکان تنظیم Access Point :Access Point یا همان نقطه دسترسی، یک شبکه محلی بی‌سیم یا WLAN ایجاد می‌کند و وظیفه دارد تا سیگنال‌ها را تقویت کند. معمولاً برای محیط‌های وسیع لازم است تا چندین Access Point تعریف شود و با میکروتیک این کار به سادگی امکان‌پذیر است.

۱۱. برخورداری از یک رابط گرافیکی به نام winbox: این نرم‌افزار یک محیط گرافیکی برای راه‌اندازی و کانفیگ دستگاه‌های میکروتیک را در اختیارتان قرار می‌دهد.

۱۲. امکان مدیریت پهنای باند: به لطف این قابلیت صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در ترافیک شبکه خود خواهید داشت.

۱۳. تهیه گزارشات مصرف اینترنت: این قابلیت کمک‌تان می‌کند تا نظارت دقیقی بر میزان و نحوه استفاده از اینترنت توسط کاربران خود داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید مصرف اینترنت را بهینه کنید.

۱۴. امکان اعمال محدودیت دانلود: مدیریت حداکثر میزان دانلود توسط هریک از کاربران از اهمیت بسیار زیادی در اکانتینگ اینترنت برخوردار است و میکروتیک انجام چنین کاری را امکان‌پذیر کرده است.


پست های توصیه شده