معرفی شرکت Apple

birhosting apple index
توسط

Apple Inc. یک شرکت فناوری چندملیتی آمریکایی است که در لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزار و خدمات آنلاین تخصص دارد که دفتر مرکزی آن در کوپرتینو، کالیفرنیا، ایالات متحده است. اپل بزرگترین شرکت فناوری از نظر درآمد (مجموعاً ۳۶۵.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱) است و تا ژوئن ۲۰۲۲، بزرگترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار، چهارمین فروشنده بزرگ رایانه های شخصی از نظر فروش واحد و دومین تولید کننده بزرگ تلفن همراه است. این یکی از پنج شرکت بزرگ فناوری اطلاعات آمریکا، در کنار آلفابت، آمازون، متا و مایکروسافت است.

اپل به عنوان شرکت کامپیوتری اپل در ۱ آوریل ۱۹۷۶ توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین برای توسعه و فروش کامپیوتر شخصی اپل I وزنیاک تاسیس شد. در سال ۱۹۷۷ توسط جابز و وزنیاک با نام Apple Computer, Inc وارد شد و کامپیوتر بعدی این شرکت، Apple II، به یکی از پرفروش‌ترین و یکی از اولین میکروکامپیوترهای تولید انبوه تبدیل شد. اپل در سال ۱۹۸۰ به موفقیت مالی فوری دست یافت. این شرکت کامپیوترهایی را توسعه داد که دارای رابط های کاربری گرافیکی نوآورانه بودند، از جمله مکینتاش اصلی سال ۱۹۸۴، که در آن سال در یک آگهی تحسین برانگیز اعلام شد. تا سال ۱۹۸۵، گرانی محصولات و جنگ قدرت بین مدیران، مشکلاتی را ایجاد کرد. وزنیاک دوستانه از اپل عقب نشینی کرد و به دنبال سرمایه گذاری های دیگری رفت، در حالی که جابز به شدت استعفا داد و NeXT را تأسیس کرد و تعدادی از کارمندان اپل را با خود برد.

با گسترش و تکامل بازار رایانه های شخصی در طول دهه ۱۹۹۰، اپل سهم قابل توجهی از بازار را به دلیل قیمت پایین تر سیستم عامل مایکروسافت ویندوز بر روی کلون های رایانه شخصی مجهز به اینتل (همچنین به عنوان "Wintel" شناخته می شود، از دست داد. در سال ۱۹۹۷، چند هفته به دور از ورشکستگی، شرکت NeXT را خرید تا استراتژی سیستم عامل ناموفق اپل را حل کند و جابز را به شرکت بازگرداند. در دهه بعد، جابز اپل را از طریق چندین تاکتیک از جمله معرفی iMac، iPod، iPhone و iPad با تحسین منتقدان، راه‌اندازی «متفاوت فکر کن» و دیگر کمپین‌های تبلیغاتی به یاد ماندنی، باز کردن فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی اپل استور و خرید، به سمت سودآوری بازگرداند. شرکت های متعددی برای گسترش سبد محصولات شرکت. زمانی که جابز در سال ۲۰۱۱ به دلایل سلامتی استعفا داد و دو ماه بعد درگذشت، تیم کوک به عنوان مدیرعامل جابز شد.

اپل اولین شرکت سهامی عام ایالات متحده شد که در آگوست ۲۰۱۸ بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش داشت، سپس ۲ تریلیون دلار در آگوست ۲۰۲۰ و اخیراً ۳ تریلیون دلار در ژانویه ۲۰۲۲ ارزش داشت. و اخلاق تجاری آن، از جمله شیوه های ضدرقابتی و منبع یابی مواد. با این وجود، این شرکت طرفداران زیادی دارد و از سطح بالایی از وفاداری به برند برخوردار است. این برند به عنوان یکی از با ارزش ترین برندهای جهان رتبه بندی شده است.

birhosting apple2

محصولات Apple

Macintosh

مکینتاش که معمولاً با نام مک شناخته می شود، خط تولید رایانه های شخصی اپل است که از سیستم عامل اختصاصی macOS این شرکت استفاده می کند. رایانه های شخصی خط اصلی کسب و کار اپل بودند، اما تا پایان سال ۲۰۲۱ تنها حدود ۱۰ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می دادند.

این شرکت در حال تغییر کامپیوترهای مک از پردازنده های اینتل به سیلیکون اپل است، یک سیستم سفارشی طراحی شده بر روی یک پلت فرم تراشه.

از مارس ۲۰۲۲، شش خانواده کامپیوتر مکینتاش در حال تولید هستند:

iMac: رایانه رومیزی همه کاره مصرفی، که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد.
مک مینی: کامپیوتر زیر رومیزی مصرفی، که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد.
مک بوک پرو: نوت بوک حرفه ای که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد.
مک پرو: ایستگاه کاری حرفه ای، معرفی شده در سال ۲۰۰۶.
مک بوک ایر: نوت بوک بسیار نازک مصرفی، که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.
مک استودیو: ایستگاه کاری فرم فاکتور کوچک حرفه ای، معرفی شده در سال ۲۰۲۲.
اپل همچنین لوازم جانبی مختلفی را برای Mac می فروشد، از جمله Pro Display XDR، Apple Studio Display، Magic Mouse، Magic Trackpad و Magic Keyboard.

این شرکت همچنین چندین نرم افزار را توسعه می دهد که در قیمت خرید مک گنجانده شده است، از جمله مرورگر وب سافاری، ویرایشگر ویدیوی iMovie، ویرایشگر صوتی GarageBand و مجموعه بهره وری iWork.

علاوه بر این، این شرکت چندین نرم‌افزار حرفه‌ای از جمله ویرایشگر ویدیوی Final Cut Pro، Motion برای انیمیشن‌های ویدیویی، ویرایشگر صوتی Logic Pro، MainStage برای تولید صدای زنده و Compressor برای فشرده‌سازی و کدگذاری رسانه را به فروش می‌رساند.

birhosting apple3

IPHONE

آیفون خط تولید گوشی های هوشمند اپل است که از سیستم عامل اختصاصی iOS این شرکت که از هسته macOS مشتق شده است استفاده می کند. نسل اول آیفون توسط استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل در ۹ ژانویه ۲۰۰۷ معرفی شد. از آن زمان، اپل سالانه مدل‌های جدید آیفون و به‌روزرسانی‌های iOS را منتشر می‌کند.

آیفون دارای یک رابط کاربری است که حول یک صفحه نمایش چند لمسی ساخته شده است که در زمان معرفی آن به عنوان "انقلابی" و "تغییر بازی" برای صنعت تلفن همراه توصیف شده است. این دستگاه با محبوبیت گوشی‌های هوشمند و عامل شکل تخته‌ای و ایجاد بازار بزرگی برای برنامه‌های گوشی هوشمند یا «اقتصاد برنامه‌ها» شناخته شده است.

iOS یکی از دو پلتفرم بزرگ گوشی های هوشمند در جهان در کنار اندروید است. آیفون سودهای زیادی برای این شرکت به همراه داشته است و به این اعتبار کمک می کند که اپل را به یکی از با ارزش ترین شرکت های سهامی عام تبدیل کند. تا پایان سال ۲۰۲۱، آیفون بیش از نیمی از درآمد این شرکت را تشکیل می دهد.

تا جولای ۲۰۲۲، ۳۳ مدل آیفون تولید شده است که پنج خانواده گوشی هوشمند در حال تولید هستند:

آیفون ۱۴
آیفون ۱۴ پرو
آیفون SE (نسل سوم)
آیفون ۱۳
آیفون ۱۲

IPAD

iPad خط تولید رایانه های لوحی اپل است که از سیستم عامل اختصاصی iPadOS این شرکت که از macOS و iOS مشتق شده است استفاده می کند. نسل اول آیپد در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ معرفی شد.

آی‌پد رابط کاربری چندلمسی را که برای اولین بار در آیفون معرفی شد، استفاده کرد و آن را با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر تطبیق داد، برای تعامل با فرمت‌های چندرسانه‌ای از جمله روزنامه‌ها، کتاب‌ها، عکس‌ها، ویدیوها، موسیقی، اسناد، بازی‌های ویدیویی و بسیاری از موارد موجود به بازار عرضه شد. برنامه های آیفون نسل‌های قبلی آی‌پد قبل از تقسیم شدن به iPadOS در سپتامبر ۲۰۱۹، از سیستم‌عامل iOS مشابه گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده می‌کردند.

تا سپتامبر ۲۰۲۰، اپل بیش از ۵۰۰ میلیون آی‌پد فروخته است، اگرچه فروش آن در سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید. آی‌پد همچنان محبوب‌ترین تبلت رایانه‌ای از نظر فروش تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ باقی مانده است و نه درصد از درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است. پایان سال ۲۰۲۱

در سال‌های اخیر، اپل شروع به ارائه نسخه‌های قدرتمندتر از دستگاه کرده است، به‌طوری‌که آی‌پد پرو فعلی از سیلیکون M1 اپل مانند مک‌ها و لپ‌تاپ‌های پیشرفته این شرکت، همراه با نسخه کوچک‌تری از دستگاه به نام آی‌پد مینی استفاده می‌کند. یک نسخه ارتقا یافته به نام iPad Air.

از جولای ۲۰۲۲، چهار خانواده iPad در حال تولید هستند:

آی پد (نسل نهم)
آیپد مینی (نسل ششم)
آیپد پرو (نسل پنجم)
آیپد ایر (نسل پنجم)

پوشیدنی، خانه و لوازم جانبی

اپل همچنین چندین محصول دیگر را تولید می کند که آنها را به عنوان "پوشیدنی، خانه و لوازم جانبی" طبقه بندی می کند. این محصولات شامل هدفون های بی سیم AirPods، پخش کننده های رسانه دیجیتال اپل تی وی، ساعت های هوشمند اپل واچ، هدفون Beats و بلندگوهای هوشمند HomePod Mini می باشد.

تا پایان سال ۲۰۲۱، این خط گسترده از محصولات حدود ۱۱ درصد از درآمد شرکت را تشکیل می دهد.

نرم افزار

مقاله اصلی: فهرست نرم افزارهای Apple Inc.
اپل طیف وسیعی از نرم‌افزارها را برای محصولات سخت‌افزاری خود ارائه می‌دهد که برخی از آنها همراه با محصولاتش هستند و برخی دیگر برای خرید در دسترس هستند. از جمله MacOS، iOS، iBooks، Pages، Numbers، Keynote، iMovie، GarageBand، Final Cut Pro، Logic Pro، Xcode، Safari، Time Machine و بسیاری موارد دیگر.

خدمات

اپل همچنین خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌کند که از آن‌ها درآمد کسب می‌کند، از جمله تبلیغات در اپ استور و اپلیکیشن اپل نیوز، برنامه ضمانت‌نامه تمدید شده AppleCare+، سرویس ذخیره‌سازی داده مبتنی بر iCloud+، خدمات پرداخت از طریق کارت اعتباری Apple Card و پلتفرم پردازش Apple Pay، یک سرویس محتوای دیجیتال از جمله Apple Books، Apple Fitness+، Apple Music، Apple News+، Apple TV+، و iTunes Store.

تا پایان سال ۲۰۲۱، خدمات حدود ۱۹ درصد از درآمد شرکت را تشکیل می دهد. بسیاری از این سرویس ها از سال ۲۰۱۹ راه اندازی شده اند، زمانی که اپل اعلام کرد که تلاشی هماهنگ برای افزایش درآمد خدمات خود انجام خواهد داد.


پست های توصیه شده